تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۳۳
کد مطلب : ۴۶۹۹۷۶
کبنا گزارش می دهد؛

تا کنون بیش از ۱۳ هزار کهگیلویه ای در پویش ملی دیابت غربالگری شدند

۰
تا کنون بیش از ۱۳ هزار کهگیلویه ای در پویش ملی دیابت غربالگری شدند
کبنا ؛رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: در پویش ملی دیابت و فشار خون تا کنون بیش از ۱۰ هزار کهگیلویه ای غربال شده است‌.
به گزارش کبنا، سید منصور تقوی در نشست شورای سلامت کهگیلویه با اشاره به هفته ایدز از فعالیت در سطح مدارس متوسطه، زندانیان، مددجویان در کمپ های ترک اعتیاد، مرکز دی آی سی، مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، آسایشگاه سالمندان و مرکز نگهداری معلولان بهزیستی، به عنوان برخی از برنامه های بهداشت و درمان شهرستان در این هفته نام برد.
تقوی از مبتلای 13 نفر به بیماری ایدز در شهرستان خبر داد، و گفت: از این تعداد ۶ مورد در دو سال اخیر شناسایی شد. 
تقوی خاطر نشان کرد: معتقد هستیم که آمار بیماران مبتلای به ایدز در شهرستان بیشتر است، اما به دلیل قبح مسئله و عدم مراجعه بیماران آمار شناسایی پایین است.
وی به طرح پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در جمعیت بالای ۱۸ سال اشاره کرد و با توجه به اینکه بیماری فشار خون یک بیماری بدون علامت است، این بیماری را عامل اصلی مرگ مزمن بیماری های سکته قلبی، مغزی و بیماری های کلیوی عنوان کرد. 
تقوی همچنین دیابت را یک بیماری مزمن دانست و افزود: این بیماری بسیار جدی شده که هر ۵ ثانیه ای در دنیا یک نفر جان خود را به دلیل این بیماری از دست می‌دهد.
وی افزود: حدود ۱۱ هزار نفر بالای ۳۰ سال در شهرستان شناسایی شده است از این تعداد ۵ هزار نفر بیمار دیابتی در کهگیلویه وجود دارد.
تقوی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۱۰ هزار نفر بالای ۳۰ سال در کهگیلویه مبتلا به بیماری فشارخون هستند.
 وی هدف از اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالای ۱۸ سال را افزایش آگاهی جامعه از پیامدهای این بیماری ها عنوان کرد.
تقوی با بیان اینکه در جامعه ۹۵ هزار نفر بالای ۱۸ سال هستند، افزود: در این پویش باید ۲۸ هزار نفر فشار خونی و ۹ هزار نفر دیابتی شناسایی شود.
وی مدت زمان اجرایی این طرح در شهرستان کهگیلویه را از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه عنوان کرد و گفت: تا کنون قریب به ۱۳ هزار نفر مورد سنجش قرار گرفتند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه با اشاره به جوانی جمعیت در جامعه گفت: در گذشته به ازای هر یک زن هفت فرزند وجود داشت اما اکنون در سال ۱۴۰۱، ۱.۷ فرزند در شهرستان کهگیلویه رسید که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۲ به ۱.۸ برسد.


 
سید حمزه محقق زاده _ فرماندار کهگیلویه _ در این نشست با اشاره هفته ایذر گفت: برخی از افراد مبتلای به بیماری ایدز به دلیل عدم آگاهی از شرایط دارندگان این بیماری به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. 
محقق زاده خاطرنشان کرد: وضعیت زندانیان، کمپ های ترک اعتیاد و.. در خصوص بیماری ایدز باید بصورت مداوم باید مورد توجه شبکه بهداشت و ادارات مربوطه باشند.
وی در خصوص پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون گفت: قاعدتاً باید قبل از ۱۵ آبان ماه جلسه هماهنگی شهرستانی این طرح برگزار می‌شد چرا که باید قبل آغاز این پویش هماهنگی هایی ما بین مجموعه ادارات انجام می‌شد.
محقق زاده تصریح کرد: مجموعه بسیج، پایگاه ها و حوزه های مقاومت دست بسیار توانمندی در کمک رسانی و مدد شبکه بهداشت جهت شناسایی این افراد هستند. 
وی با بیان اینکه وظیفه هر نهادی باید مشخص شود تا نزدیک ترین آمار به واقعیت احصا شود گفت: برای برون رفت از این مشکل و ارائه روش های درمانی به خانواده ها با آموزش هایی که در شبکه بهداشت و دستگاه‌های مربوطه انجام می‌شود می‌شود کمک رسان خوبی به مردم باشیم.
فرماندار کهگیلویه به موضوع افزایش و جوانی جمعیت اشاره کرد و وضعیت کاهش جمعیت را یکی از بحران هایی دانست که در خیلی از پیشرفته ترین کشور های دنیا به آن مبتلا هستند. 
محقق زاده با بیان اینکه برای مقابله با این مشکل باید راه هایی اندیشیده شود، گفت: در دولت سیزدهم در این خصوص دستور های بسیار و اکیدی دادند و تمام دستگاه های حاکمیتی در گستره و پهنای جغرافیای ایران مأموریت یافتند که در خصوص موضوع افزایش جمعیت را در دستور کار خود قرار دهند.
وی با بیان اینکه در وضعیت های بیکاری، اقتصادی، معیشت و گرانی و.. دستگاه ها باید تصدیق کنند، مانند پرداخت وام های خود اشتغالی به جوانان، افزود: این ها برخی از روش هایی هستند که می‌توانند در افزایش و جوانی جمعیت موثر باشند.
محقق زاده هماهنگی بین دستگاهی و بین بخشی را ضعیف دانست و افزود: دستگاه ها باید دست به دست هم بدهند و وظیفه همه دستگاه این است که پای کار باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

مهاجری: چرا اصلاح‌طلبان بهانه‌جو را خلع‌سلاح نمی‌کنید؟

در دو انتخابات اخیر (۱۳۹۸ و ۱۴۰۰) رکورد کاهش مشارکت شکسته شد و اصولگرایان پیروز میدانی ...
عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟

عیدی سال ۱۴۰۳ کارگران که در اسفند ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند اعلام شد. با توجه به مصوبه جدید ...
در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در این کشور مردم مادام العمر مستاجر هستند

در زمانی که بسیاری از جوانان در مکان ‌هایی مانند کالیفرنیا و نیویورک نمی‌توانند راهی ...
1