تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۴۷۴۴۲۹
کبنا گزارش میدهد؛
مرگ تلخ در تنگ پیرزال کهگیلویه و بویراحمد / مدیرکل راهداری کهگیلویه و بویراحمد: سه بار گاردریل افتاده و دوباره نصب شده / انتقاد کاربران از ادارههای راهداری و راه و شهرسازی
۲
کبنا ؛
روز پایانی تعطیلات نوروزی در حال سپری شد که خبری تلخ تا اعماق جانها را سوزاند. تنگ پیرزال قتگاه خانمی و قطعنخاع دختر جوانی شد تا برای همیشه رهگذران و مسافران او را بهخاطر بسپارند.
به گزارش کبنا نیوز، سقوط پراید به زیر پُل تنگ پیرزال غمانگیز و وحشتناک بود. مادری که سرپرست «آرمان» پسر خُردسالش را برعهده داشت در این تصادف ناگوار جانش را از دست میدهد. مادر که بعد از مرگ خود امیدش به خواهرش بود که برای آرمان مادری کند نیز در این تصادف قطع نخاع میشود. «آرمان» اکنون تنها و بیمادر شده و به جبر روزگار باید مابقی عمر را تنها سپری کند. مادر و پسری که با هزاران امید روز سیزدهبدر (13 فروردینماه 1403) درحالیکه در حین عبور از پُل تنگ پیرزال بودند، خودروهای حامل آنها، پراید، به زیر پُل تنگ پیرزال سقوط میکند و دیدار آرمان و مادرش به روز قیامت موکول شد. آرمان اکنون هم مادرش را از دست داده و هم خالهاش که برای او عزیزتر از جان بود را همچون جسمی بیتحرک در مقابل خود میبیند.
الان که آرمان مادرش را از دست داده و باید روی پای خود بیستد و زندگی را ادامه دهد، همه مطالبهگر شدند. توئیتبازان دست بهکار شدند و آدمهای احساسی شعبان بیمخهای فضای مجازی را پُر کردهاند از تراژدی غمانگیر این مادر و فرزند، این درحالیاست که مردم، رسانهها و فعالان اجتماعی باید با شناسایی بهموقع مشکلات و دردها و قبل از هر گونه حادثه ناگواری، ایرادها و نواقص را فریاد بزنند و راهکاری اگر دارند، ارائه دهند. والا الان چه فایدهای دارد که به گریه و زاری بپردازیم؛ چرا که سلامت جان و جانهای عزیزی دیگر در خطر است؛ اگر چارهای اندیشیده نشود.
به گزارش کبنا نیوز، سقوط پراید به زیر پُل تنگ پیرزال غمانگیز و وحشتناک بود. مادری که سرپرست «آرمان» پسر خُردسالش را برعهده داشت در این تصادف ناگوار جانش را از دست میدهد. مادر که بعد از مرگ خود امیدش به خواهرش بود که برای آرمان مادری کند نیز در این تصادف قطع نخاع میشود. «آرمان» اکنون تنها و بیمادر شده و به جبر روزگار باید مابقی عمر را تنها سپری کند. مادر و پسری که با هزاران امید روز سیزدهبدر (13 فروردینماه 1403) درحالیکه در حین عبور از پُل تنگ پیرزال بودند، خودروهای حامل آنها، پراید، به زیر پُل تنگ پیرزال سقوط میکند و دیدار آرمان و مادرش به روز قیامت موکول شد. آرمان اکنون هم مادرش را از دست داده و هم خالهاش که برای او عزیزتر از جان بود را همچون جسمی بیتحرک در مقابل خود میبیند.
الان که آرمان مادرش را از دست داده و باید روی پای خود بیستد و زندگی را ادامه دهد، همه مطالبهگر شدند. توئیتبازان دست بهکار شدند و آدمهای احساسی شعبان بیمخهای فضای مجازی را پُر کردهاند از تراژدی غمانگیر این مادر و فرزند، این درحالیاست که مردم، رسانهها و فعالان اجتماعی باید با شناسایی بهموقع مشکلات و دردها و قبل از هر گونه حادثه ناگواری، ایرادها و نواقص را فریاد بزنند و راهکاری اگر دارند، ارائه دهند. والا الان چه فایدهای دارد که به گریه و زاری بپردازیم؛ چرا که سلامت جان و جانهای عزیزی دیگر در خطر است؛ اگر چارهای اندیشیده نشود.
محمدامین نیکویینژاد رییس اورژانس استان کهگیلویه و بویراحمد از واژگونی یک دستگاه پراید در منطقه تنگ پیرزال با یک کشته و چهار مصدوم خبر داد و گفت: مهمترین حادثه رانندگی روز طبیعت در کهگیلویه و بویراحمد همین تصادف مرگبار بود که به این مرکز گزارش داده شد.
۳ بار گاردریل افتاده و دوباره نصب شد
مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حادثه تنگ پیرزال گفت: این جاده راه فرعی است و با توجه به کوهستانی بودن منطقه و بالا بودن شیب، سرعت عبور خودروها باید ۲۰ کیلومتر باشد و بیشتر نباشد.
حمیدرضا پیمانجو افزود: عرض پل کم است، و حوادثی را رقم زده، از برج ۹ تا پایان سال سه بار گاردریل پل افتاده و دوباره نصب شده است. آخرین بار یک خودرو پژو با سرعت بسیار زیادی به گاردریل پُل برخورد کرده و حتی بتن پل را کنده است، الان امکان نصب دوباره گاردریل وجود ندارد، این بتن دوباره در حال قالببندی است و باید بتن نصب شود و پایه ها نصب شود تا بتوانیم گاردریل را نصب کنیم.
وی گفت: این منطقه گردشگری است، و تردد زیادی صورت می گیرد، روز گذشته نیز جاده بسیار شلوغ و بارانی بود. راننده ها باید رعایت کنند ولی متاسفانه جدی گرفته نمی شود.
کاهش ۶۵ درصدی تصادفات منجر به فوت
مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در دی ماه ۳۳ درصد کاهش فوتی، بهمن ماه ۵۰ درصد و اسفندماه ۶۵ درصد کاهش فوتی داشتیم که به دلیل انجام کارهای زودبازده بوده است.
پیمانجو افزود: در منطقه گندی خوری آمار تصادف بالا بوده، که در دو طرف جاده پایه روشنایی و چراغ چشمک زن نصب کرده ایم، تابلوهای راهنمایی و هشدار نیز اضافه شده اند و همین باعث شده در این مدت فوتی و تصادف نداشته باشیم.
وی با اشاره به کاهش آمار تصادفات و فوتی در محورهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در چند ماه اخیر آمار تصادف در کهگیلویه و بویراحمد کاهشی بوده و جزو استان های برتر بوده ایم، از ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردین ۸ فوتی داشتیم، در حالی که سال گذشته در این مدت ۱۹ فوتی داشتیم.
از اسفندماه تاکنون بنده و همه معاونان، روسای ادارات، راهداران، در اداره یا در گشت بوده ایم و به هیچکس اجازه مرخصی داده نشد، که نتیجه اش کاهش ۶۰ درصدی تصادفات و فوتی ها بوده است.
پیمانجو با اشاره به اینکه هر بار تابلوهای راهنمایی و هشدار نصب ولی برخی از آنها سرقت می شوند، تصریح کرد: ممکن است ایرادی هم وجود داشته باشد، ولی خیلی ها نیز قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمیکنند، با سرعت حرکت می کنند و موجب تصادفات جاده ای می شوند.
واکنش مردم در فضای مجازی
واکنش های متعددی به این تصادف دلخراش در فضای مجازی مطرح شد.
یکی از کاربران در انتقاد از راهداری نوشت: مگه گذاشتن ۱۰متر گاردریل چقدر برای حوزه راهداری هزینه و وقت در بر دارد که خانوادهای این چنین عزادار فرزندش بشود، ادارهکل راه و شهرسازی و ادارهکل راهدای استان کهگیلویه و بویراحمد و راه چرام را اگر دَرش را گِل بگیرند، بهتره تا اسمی باشند، از ۸۰۰ متر جاده چرام - دهدشت که هر روز آن نقطه تصادف هست این هم از ۱۰ متر گاردریل که یه عروس در آستانه ازدواج را جوان مرگ کرد.
یکی دیگر از کاربران نوشت: به گاردریل دقت کنید، آنطوری ک گاردریل خم شده فقط دو احتمال دارد یا سرعتش بالا بود یا یه ماشین دیگه خورده بهش از جاده خارجش کرده.
یکی از کاربران نیز اینگونه مطرح کرد: به نظر میاد سرعتش بالا بوده چپ کرده. اونجایی که خودرو سقوط کرده هم گاردریل وجود داشت که البته به صورت غیراستاندارد نصب شده. ولی این چه نحوه نصب گاردریله که انگار با زمین هیچ فاصلهای نداره؟
یکی از کاربران نیز از قدیمی بودن گاردریلها نوشته: متأسفانه این پلها در دهه هفتاد احداث شدهاند؛ اگر اشتباه نکنم.با عرض بسیار کم و بودجههای هنگفتی که وجود داشت. پس از قبل کج بوده. جدا از کج بودنش اگر به ادامه گاردریل توجه کنید، میبینید حتی همین هم به صورت استاندارد نصب نشده که جلوی حادثه را بگیرد. فاصله گاردریل تا زمین انگار ده سانتیمتر بیشتر نیست.
فرد دیگری نوشت: حالا بنده خدا دیگر فوت شده نه قضاوقدری در کار بوده، نه سرعت بالا و نه هیچ بحث حاشیهای دیگر. برای سرپوش گذاشتن به ناکارآمدی مسئولین و اداره راهسازی تهمت به این بنده خدا که دستش از دنیا کوتاه شده نزنید.
یکی از کاربران نیز از مسئولان خواست توجه بیشتری به این پل داشته باشند و بیان کرد: انشاءالله مسئولین نگاه دلسوزانه به این پل داشته باشند. ۸ روز دیگر عید فطر است تا شاهد یه فوتی دیگر نباشیم. این مشکلات کوچکترین مشکل هست ک بیان میشود انشاءالله وستان خبرنگار به همه جای تنگ پیرزال ریزبینانه توجه کنند و مشکلات را بیان کنند که شاهد تصادف دیگری نباشیم.
۳ بار گاردریل افتاده و دوباره نصب شد
مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حادثه تنگ پیرزال گفت: این جاده راه فرعی است و با توجه به کوهستانی بودن منطقه و بالا بودن شیب، سرعت عبور خودروها باید ۲۰ کیلومتر باشد و بیشتر نباشد.
حمیدرضا پیمانجو افزود: عرض پل کم است، و حوادثی را رقم زده، از برج ۹ تا پایان سال سه بار گاردریل پل افتاده و دوباره نصب شده است. آخرین بار یک خودرو پژو با سرعت بسیار زیادی به گاردریل پُل برخورد کرده و حتی بتن پل را کنده است، الان امکان نصب دوباره گاردریل وجود ندارد، این بتن دوباره در حال قالببندی است و باید بتن نصب شود و پایه ها نصب شود تا بتوانیم گاردریل را نصب کنیم.
وی گفت: این منطقه گردشگری است، و تردد زیادی صورت می گیرد، روز گذشته نیز جاده بسیار شلوغ و بارانی بود. راننده ها باید رعایت کنند ولی متاسفانه جدی گرفته نمی شود.
کاهش ۶۵ درصدی تصادفات منجر به فوت
مدیرکل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: در دی ماه ۳۳ درصد کاهش فوتی، بهمن ماه ۵۰ درصد و اسفندماه ۶۵ درصد کاهش فوتی داشتیم که به دلیل انجام کارهای زودبازده بوده است.
پیمانجو افزود: در منطقه گندی خوری آمار تصادف بالا بوده، که در دو طرف جاده پایه روشنایی و چراغ چشمک زن نصب کرده ایم، تابلوهای راهنمایی و هشدار نیز اضافه شده اند و همین باعث شده در این مدت فوتی و تصادف نداشته باشیم.
وی با اشاره به کاهش آمار تصادفات و فوتی در محورهای کهگیلویه و بویراحمد گفت: در چند ماه اخیر آمار تصادف در کهگیلویه و بویراحمد کاهشی بوده و جزو استان های برتر بوده ایم، از ۲۴ اسفند تا ۱۳ فروردین ۸ فوتی داشتیم، در حالی که سال گذشته در این مدت ۱۹ فوتی داشتیم.
از اسفندماه تاکنون بنده و همه معاونان، روسای ادارات، راهداران، در اداره یا در گشت بوده ایم و به هیچکس اجازه مرخصی داده نشد، که نتیجه اش کاهش ۶۰ درصدی تصادفات و فوتی ها بوده است.
پیمانجو با اشاره به اینکه هر بار تابلوهای راهنمایی و هشدار نصب ولی برخی از آنها سرقت می شوند، تصریح کرد: ممکن است ایرادی هم وجود داشته باشد، ولی خیلی ها نیز قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمیکنند، با سرعت حرکت می کنند و موجب تصادفات جاده ای می شوند.
واکنش مردم در فضای مجازی
واکنش های متعددی به این تصادف دلخراش در فضای مجازی مطرح شد.
یکی از کاربران در انتقاد از راهداری نوشت: مگه گذاشتن ۱۰متر گاردریل چقدر برای حوزه راهداری هزینه و وقت در بر دارد که خانوادهای این چنین عزادار فرزندش بشود، ادارهکل راه و شهرسازی و ادارهکل راهدای استان کهگیلویه و بویراحمد و راه چرام را اگر دَرش را گِل بگیرند، بهتره تا اسمی باشند، از ۸۰۰ متر جاده چرام - دهدشت که هر روز آن نقطه تصادف هست این هم از ۱۰ متر گاردریل که یه عروس در آستانه ازدواج را جوان مرگ کرد.
یکی دیگر از کاربران نوشت: به گاردریل دقت کنید، آنطوری ک گاردریل خم شده فقط دو احتمال دارد یا سرعتش بالا بود یا یه ماشین دیگه خورده بهش از جاده خارجش کرده.
یکی از کاربران نیز اینگونه مطرح کرد: به نظر میاد سرعتش بالا بوده چپ کرده. اونجایی که خودرو سقوط کرده هم گاردریل وجود داشت که البته به صورت غیراستاندارد نصب شده. ولی این چه نحوه نصب گاردریله که انگار با زمین هیچ فاصلهای نداره؟
یکی از کاربران نیز از قدیمی بودن گاردریلها نوشته: متأسفانه این پلها در دهه هفتاد احداث شدهاند؛ اگر اشتباه نکنم.با عرض بسیار کم و بودجههای هنگفتی که وجود داشت. پس از قبل کج بوده. جدا از کج بودنش اگر به ادامه گاردریل توجه کنید، میبینید حتی همین هم به صورت استاندارد نصب نشده که جلوی حادثه را بگیرد. فاصله گاردریل تا زمین انگار ده سانتیمتر بیشتر نیست.
فرد دیگری نوشت: حالا بنده خدا دیگر فوت شده نه قضاوقدری در کار بوده، نه سرعت بالا و نه هیچ بحث حاشیهای دیگر. برای سرپوش گذاشتن به ناکارآمدی مسئولین و اداره راهسازی تهمت به این بنده خدا که دستش از دنیا کوتاه شده نزنید.
یکی از کاربران نیز از مسئولان خواست توجه بیشتری به این پل داشته باشند و بیان کرد: انشاءالله مسئولین نگاه دلسوزانه به این پل داشته باشند. ۸ روز دیگر عید فطر است تا شاهد یه فوتی دیگر نباشیم. این مشکلات کوچکترین مشکل هست ک بیان میشود انشاءالله وستان خبرنگار به همه جای تنگ پیرزال ریزبینانه توجه کنند و مشکلات را بیان کنند که شاهد تصادف دیگری نباشیم.