تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۷۴۸۱۹

کابوس تل‌آویو از حزب‌الله پساجنگ

۰
کابوس تل‌آویو از حزب‌الله پساجنگ
کبنا ؛
با خروج بخش زیادی از نیروهای زمینی ارتش صهیونیستی از غزه، مقامات تل آویو در حال آماده شدن برای سناریوی گسترش جنگ در جبهه شمالی هستند تا امنیت شهرک‌نشینان را تضمین کنند اما تشدید دامنه درگیری پیامدهای خطرناک‌تری دارد.
با خروج بخش قابل توجهی از ارتش صهیونیستی از غزه، اکنون نگاه‌ها بیش از پیش به سوی مرزهای شمالی رژیم با لبنان دوخته شده جایی که تنور تحولات همچنان داغ به نظر می‌رسد و رنج بردن رژیم از وضعیت آشفته اجتماعی و نظامی و امنیتی در این منطقه امکان شکل‌گیری جبهه جدید را محتمل کرده است. در واقع به رغم ادعای مقامات صهیونیستی مبنی بر این که مدیریت خط تنش با حزب‌ا... لبنان را به طور کامل در اختیار دارند اما رسانه‌های این رژیم معتقدند که تحولات جبهه شمالی به نفع محور مقاومت لبنان در جریان است و حزب‌ا... توانسته معادلات قدرت را تغییر داده و توان نظامی خود را به صهیونیست‌ها تحمیل کند.
روزنامه یدیعوت آحارنوت در گزارشی از حقایق کلی جنگ در جبهه شمالی و رویارویی با حزب‌ا... در شش ماه گذشته منتشر کرد. در این گزارش آمده است: حزب‌ا... در طول این جنگ 3100 موشک، گلوله خمپاره و 33 هواپیمای بدون سرنشین انفجاری پرتاب کرد، درحالی که در کل جنگ 33 روزه در سال 2006حدود 4400 راکت پرتاب شد.این روزنامه تاکید کرد: «پس از گذشت شش ماه از جنگ غزه، لشکرکشی به جبهه شمال به بخشی جدایی ناپذیر از نبرد چند میدانی تبدیل شده است. حزب‌ا... در این مدت حدود 240 بمب سنگین شلیک کرد که وزن آن‌ها بین 100 تا 500 کیلوگرم بود و خسارات شدیدی همانند بمباران هواپیماهای اسرائیلی وارد کرد و این بمب‌ها مقر لشکر گالیله در پادگان نظامی برنت اسرائیل را ویران کردند.»این روزنامه صهیونیستی در ادامه بازشماری قدرت نظامی مقاومت لبنان نوشت:«حزب‌ا... حداقل 700 موشک ضد تانک شلیک کرده که برخی از آن‌ها از نوع پیشرفته بودند و نه تنها شهرک‌ها و مواضع ارتش اسرائیل در خط تماس را مورد اصابت قرار دادند، بلکه به پایگاه‌های استراتژیک مانند واحد کنترل هوایی در مرون حمله کردند. در عرصه پهپاد هم حزب‌ا... حداقل 33 پهپاد انفجاری به سمت اسرائیل پرتاب کرده است». 
این روزنامه با انتشار تصویر آسیب‌ به زیرساخت‌ها در بخش شمالی، نوشت که فعلا نمی‌توان تاریخی برای بازگشت شهرک‌نشینان تعیین کرد. به نوشته این روزنامه، آخرین برآوردها نشان می‌دهد که حزب‌ا... تعداد 200هزار گلوله راکت در انواع مختلف، حدود 100هزار گلوله خمپاره در اندازه‌های مختلف و ده‌ها هزار موشک گراد که قادر به رسیدن به حیفا هستند در اختیار دارد.
این روزنامه عبری در ادامه گزارش خود با اشاره به این که اکنون شرایط درگیری در جبهه شمالی متفاوت از زمان 7 اکتبر است، نوشت که دولت تندروی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیستی از زمان روی کار آمدن نتوانسته در برابر حزب‌ا... اقدام جدی انجام دهد و اکنون شرایط به گونه‌ای رقم خورده که به دلیل تهدیدات نیروهای مقاومت لبنان، شهرک‌نشینان می‌گویند که در جهنم زندگی می‌کنند.  این روزنامه اسرائیلی به این نتیجه رسید: «تنها ارتش قوی‌تر می‌تواند با حزب‌ا... مقابله کند و این زمان می‌برد. اگرچه افکار عمومی برای غلبه بر این وضعیت فشار می‌آورد اما اسرائیل اکنون به دلیل ترس از تهدید پاسخ ایران فلج شده است».
گزارش این رسانه عبری درحالی است که درگیری‌های محدود بین حزب‌ا... و ارتش صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه، نگرانی‌ها را در مورد گسترش درگیری به یک جنگ منطقه‌ای برانگیخته است. ایالات متحده و کشورهای غربی از گسترش جبهه رویارویی با حزب‌ا... هراس دارند و به همین دلیل در ماه‌های اخیر مقامات آمریکایی و فرانسوی دست به کار شده‌اند تا با توافق امنیتی، درگیری در جبهه شمالی را متوقف کنند.
دستاوردهای حزب‌ا... برای دوران پساجنگ
بدون شک وضعیت امنیتی و نظامی رژیم در برابر حزب‌ا... پس از طوفان الاقصی بسیار متفاوت از شرایط قبل از آن است و مقاومت لبنان توانسته تا به دستاوردهای مهمی برای تعیین مسیر آینده معادلات قدرت در برابر دشمن صهیونیستی نائل آید.از جمله این دستاوردها می‌توان به از بین رفتن شرط‌بندی دشمن بر روی امکان به زانو درآوردن لبنان و مقاومت آن و موفقیت مقاومت در تحمیل شروط میدانی در شمال فلسطین اشغالی با تمام ابعاد و آثار بازدارنده و عملیاتی اشاره کرد.
علاوه بر این حزب‌ا... موفق به بازدارندگی دشمن از جنگ با لبنان و همچنین تحمیل معادله حفاظت از غیرنظامیان شده و این به استثنای موارد خاصی که حزب‌ا... به آن‌ها پاسخ داده است. در حالی که لبنان شش ماه است درگیر نبرد است و این درحالی است که اغلب مناطق لبنان از حملات در امان بوده و حتی اکثر ساکنان مناطق جنوب همچنان در خانه‌هایشان هستند.همه این‌ها در مرحله بعد از جنگ برای دشمن وجود خواهد داشت؛ مرحله‌ای که سید حسن نصرا... بارزترین ویژگی آن را «تقویت قدرت لبنان و توازن بازدارندگی در لبنان» تعریف کرد.
مطمئناً حزب ا... به دنبال بهره برداری از تأثیرات معادلات جدید بازدارندگی در پرونده‌های اختلافی منافع ملی لبنانی‌ها با رژیم، همانند موضوع مهم و تعیین کننده استخراج نفت و گاز از میدان کاریش، خواهد رفت و بر ضرورت حل و فصل این پرونده تاکید خواهد کرد.در این رابطه دبیر کل حزب‌ا... لبنان چندی پیش طی سخنانی با استناد به دستاوردهای مقاومت کشورش در این جنگ اظهارات صهیونیست‌ها درباره خروج حزب‌ا... از جنوب رودخانه لیتانی را یک «حرف توخالی» توصیف کرد؛ چراکه معتقد است اتفاقات و نتایج جنگ نتایج را تحمیل خواهد کرد و لبنان امروز در موضع قدرت است. این اظهارات بیانگر موضع صریح و تعیین کننده درباره تداوم حضور مقاومت در جنوب رودخانه لیتانی است.
تقلای تل‌آویو برای دستاوردسازی در جبهه شمالی
بدون تردید حملات مداوم حزب‌ا... به اراضی اشغالی، دولت نتانیاهو را در وضعیت بدی قرار داده و برای این‌که افکار عمومی را مجاب کند نیاز به دستاوردسازی در برابر حزب‌ا... دارد.برخی معتقدند که عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از جنوب غزه، با هدف تقویت مواضع این رژیم در جبهه شمالی انجام می‌شود تا معادلات را به وضعیت پیش از جنگ غزه بازگرداند و تضمین‌های امنیتی مورد نیاز شهرک‌نشینان فراری را فراهم کند.دولت نتانیاهو در ماه‌های اخیر برای اینکه شهرک‌نشینان فراری را به مناطق شمالی بازگرداند به شیوه‌های زیادی متوسل شده تا نشان دهد که مناطق شمالی امن است و آن‌ها می‌توانند به خانه‌های خود بازگردند اما شهرک‌نشینان گفته‌اند مادامی که نیروهای حزب‌ا... به آن سوی خط آبی و رودخانه تیفانی عقب‌نشینی نکنند و حملات مقاومت متوقف نشود باز نمی‌گردند.شهرک‌نشینان به وعده‌های توخالی راست‌های افراطی در کابینه اعتمادی ندارند و هشدارهای رهبران حزب‌ا... را بیش از مقامات خود جدی می‌گیرند. در حال حاضر، بیش از 60 هزار شهرک‌نشین از مناطق شمالی فرار کرده‌اند و به گفته سید حسن نصرا... دبیرکل حزب‌ا... در صورت جنگ تمام عیار، بیش از دو میلیون صهیونیست آواره خواهند شد.
این مسئله مسجل است که توقف جنگ در غزه و مرز لبنان، مقدمه فروپاشی کابینه نتانیاهو خواهد بود و با تهدیدات ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی برای خروج از ائتلاف کابینه در صورت پایان جنگ در غزه، می‌توان گفت که نخست وزیر برای ادامه حیات سیاسی خود مجبور است آتش جنگ در اراضی اشغالی را داغ نگه دارد. از آنجا که نتانیاهو در غزه جز تلفات عایدی دیگری نداشته است، به دنبال کسب دستاورد از جبهه‌های دیگر است. در حال حاضر تشدید تنش‌ها با حزب‌ا... تنها گزینه ممکن برای ایجاد اتحاد و انسجام در سرزمینهای اشغالی است تا نتانیاهو بتواند چند صباحی بیشتر در مسند قدرت بماند.
از آن‌جا که صهیونیست‌ها معتقدند بخشی از واکنش احتمالی ایران به جنایات رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری در دمشق از خاک لبنان انجام خواهد شد، لذا مقامات تل‌آویو سعی دارند استحکامات خود در مرز لبنان را تقویت و با این حملات مقابله کنند. اما ارتش صهیونیستی برای مقابله عملیات محور مقاومت که در ماه‌های اخیر از چند جبهه علیه اراضی اشغالی شروع شده است، به نیروهای تازه نفس نیاز دارد که طبق گزارش رسانه‌های عبری زبان، پیاده نظام رژیم و بویژه نیروهای ذخیره به دلیل جنگ فرسایشی در غزه، نایی برای جنگیدن در سایر جبهه‌ها را ندارند و امید بستن به این نیروهای خسته و فرسودیه نتیجه‌ای جز شکست نخواهد داشت.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
1