تاریخ انتشار
سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۴۶۸۷۲۶
حبیب‌الله پیشوا، مدیرمسئول بشارنیوز؛

جابجایی گفتمان یا چهره‌های سیاسی / ترویج قومیت‌گرایی با نکوهش گرایش‌های سیاسی

۴۲
۰
جابجایی گفتمان یا چهره‌های سیاسی / ترویج قومیت‌گرایی با نکوهش گرایش‌های سیاسی
کبنا ؛حبیب الله پیشوا_ مدیر مسئول بشار نیوز_ چندی پیش در جلسه‌ای با محوریت آسیب‌شناسی تبلیغات انتخاباتی در استان تشکیل شده بود، حضور داشتم.
اولین سخنران جلسه که اشراف کاملی به مسائل امنیت خارجی و داخلی و بافت اجتماعی استان کهگیلویه و بویراحمد داشت، مطالب مبسوط و در خور توجهی را بیان کرد. نتیجه‌گیری سخنان‌ایشان، زنگ خطری برای جلوگیری از نواختن در شیپور قومیت و منطقه‌گرایی در آینده استان بود.
قبلاً در چند تحلیل و نقطه‌نظر مستدل و مستند که در سایت بشارنیوز منتشر شد، نیز نسبت به این آفت گوشزد کردیم که تحرکات قومیتی شدیدی در هر سه حوزه انتخابیه استان کهگیلویه و بویراحمد در حال شکل‌گیری است.
صد البته مقصران اصلی به وجود آمدن چنین فضای مسمومی در روند انتخابات، بیشتر از مردم، بزرگان سیاسی و برخی مدعیان رهبری جریانات و حرکت‌های اجتماعی سیاسی هستند.
آنان کسانی هستند که به مصداق “هدف وسیله را توجیه می‌کند، سیاست ماکیاولیستی را صرفنظر از آثار و نتایج آن، در گفتمان و عملکرد، خط‌مشی خود قرار داده تا بتوانند به اهداف مورد نظر برسند.
کسانی که شعار همه جای ایران سرای من است، ندای جهانی بودن انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و حفظ منافع و امنیت ملی و بومی مردم را نادیده گرفته‌اند و صرفاً دنبال مطامع مدنظر خود هستند.
انتخاب این نوع سیاست پوپولیستی برای رسیدن به هدف، مختص یک فرد یا جریان خاص یا صرفاً این دوره از انتخابات نیست؛ آغاز این شیوه و روند از چندین سال قبل شروع شده و در انتخابات دوره‌های دهم و مخصوصاً یازدهم پر رنگ‌تر و در انتخابات پیش‌رو اگر اصلاح نشود، به اوج خود خواهد رسید.
متأسفانه، امروزه کاندیدا‌های نمایندگی مجلس در استان، بیش از آن که به توانایی و تخصص خود برای پیروزی در انتخابات متکی باشد و دراین‌رابطه سخن بگویند، ‌امیدشان به ظرفیت طایفه‌ای و‌فامیلی خود است و در این راه، حتی جریانات فکری و سیاسی، فدای انتخاب‌های طایفه‌گرایانه شده است. کاندیدا‌ها نسبت به پشتوانه و ظرفیت جریانی سیاسی خود، بی‌تفاوت شده‌اند و همه مانورشان برانگیختن تعصبات قومی و منطقه‌ای رأی‌دهندگان است.
این مسأله تا جایی پیش رفته که مؤثرین و تریبون‌داران، مدام علیه گرایش‌های سیاسی و احزاب، داد سخن میرانند، اما مستقیم و غیرمستقیم، تعصبات قومی را تبلیغ و رواج می‌دهند؛ به‌طوری که گرایش‌های منطقه‌ای و طایفه‌ای به‌وضوح، جایگزین گرایش‌های حزبی و جریانات فکری و سیاسی شده است.
تا جایی که نه‌تنها گفتمان‌های سازنده سیاسی به کما رفته؛ بلکه چهره‌ها و افراد شاخص سیاسی نیز جابه‌جا شده و در رسانه‌ها و فضای مجازی، مرتب با این اخبار مواجه می‌شویم که فلان چهره اصلاح‌طلب از فلان کاندیدای اصول‌گرا حمایت کرد و بالعکس.
این جابه‌جایی گفتمان و چهره‌ها این‌قدر غیرطبیعی وغیرمنطقی است که صدای آقای سید ضیاءالدین رضا توفیقی، چهره ثابت‌قدم و مطرح اصلاحات استان را در آورد و چندی پیش در یادداشتی از اصلاح‌طلبان خواست تا از مسیر اصلاح‌طلبی خارج نشوند و نوشت: ” هر اصلاح‌طلب شاخصی که از کاندیدا‌های اصول‌گرا، چه به‌صورت صریح و آشکار و چه بهطور مخفی و پنهان حمایت کند، سقوط کرده است و… ”
این هشدار که نسبت به جریان اصولگرا هم مصداق دارد، یک زنگ خطر است، نه از آن نظر که افرادی خط فکری‌شان را تغییر داده‌اند، از آن منظر که همه چیز، فدای قومیت و طایفه‌گرایی شده؛ حتی تفکر سیاسی و حزبی.
در این زمینه مکرر تذکر داده شده که وابستگی جریانی و حزبی نباید فدای تعصبات طایفه‌ای و منطقه‌ای گردد، ولی ظاهراً گوش شنوایی نیست و جاذبه تعصبات قومی بیشتر از هر شاخص دیگری، حتی شایسته‌سالاری است.
از طرفی، رد صلاحیت‌ها باعث شده تا حرکت در این مسیر اشتباه، شتاب تندتری بگیرد؛ آنجا که برخی چهره‌های مؤثر و کاریزما، رد صلاحیت می‌شوند و افراد غیر شاخص، باتعصب قومی و منطقه‌ای جایگزین آنان می‌شوند.
بی‌شک نمی‌توان منکر ظرفیت و پتانسیل قومی و منطقه‌ای شد، اما اگر همه شاخص‌ها فدای این طرز تفکر شود، نتیجه آن تباهی همه ظرفیت‌هاست.
اما اگر ظرفیت‌های قومی و منطقه‌ای در کنار شاخص شایستگی و کارآمدی، در مسیر جریان و احزاب قرار گیرد، منجر به تقویت نهاد‌های مدنی، اجتماعی، ملی و استانی می‌گردد که نتیجه آن، نهایتاً تعالی جامعه است.
متأسفانه، ما عادت کرده‌ایم که در پیشگیری، مسامحه کنیم؛ عامل گسترش درد و آسیب شویم و وقتی که درد و آسیب فراگیر شد، آنگاه دنبال درمان و اصلاح باشیم که قطعاً دیگر دیر است.
این‌قدر کاسبان سیاسی میکروفن به دست و کوتوله‌های سیاسی تازه به دوران رسیده، نفی احزاب و چریان‌های سیاسی کردند که سرانجامش این شد که می‌بینیم.
در بویراحمد و دنا: سردسیری و گرمسیری، علیا و سفلی با چاشنی طایفه‌گرایی.
در گچساران و باشت: باشت و باوی، بویراحمدی و باوی، ترک و لر.
در کهگیلویه بزرگ: بویراحمد و ثلاث.
و این‌ها شده گفتمان آشکار و پنهان همه کاندیدا‌های مدعی اصلح بودن برای قانون‌گذاری و یا ناظر بر انحراف قانون در دستگاه‌های اجرایی.
با این انحراف گفتمانی، قطعاً افرادی نماینده مجلس می‌شوند که شایستگی و صلاحیت لازم برای نمایندگی مردم را ندارند. افراد توانمند، صاحب‌فکر و برنامه‌محور نیز به گوشه انزوا و عزلت رانده می‌شوند.
بر خلاف علم حقوق که حقوق‌دانان اعتقاد به وجود قانون بد را بهتر از بی‌قانونی می‌دانند، باید گفت در عالم سیاست و امور اجتماعی نداشتن نماینده قوی و توانمند در مجلس بهتر از داشتن و بودن نماینده ضعیف و ناتوان است.
بنابراین، باید توجه جدی داشته باشیم که میدان دادن به تفکرات منطقه‌ای، طایفه‌ای و قومی صرف، آسیب‌های ناخوشایند زیادی به بار خواهد آورد.
پس باید سعی کنیم گفتمان ادبیات و تبلیغات، به سمت‌وسوی گرایش‌های سیاسی، برنامه‌محوری و شایسته‌سالاری برود؛ نه تنها در ایام تبلیغات انتخابات که در تمام روز‌های سال؛ چرا که اگر این روند اصلاح نشوند، استان کهگیلویه‌ و بویراحمد با ترکیبی از ایلات، اقوام، طوایف متعدد، می‌تواند آبستن حوادثی ناگواری بسیاری شود.
اگر دقت نکنیم، ممکن است خواسته یا ناخواسته به این شرایط نامطلوب دامن‌زده و دامنه خطر را افزایش دهیم.
تأکید موکدا می‌کنم از عامل مهم تحریک و تشدید تعصبات طایفه‌ای و منطقه‌ای، برخی لیدر‌ها و رهبران کارزار انتخابات هستند که دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب را در این استان به مسلخ برده و آماده ذبح کرده‌اند، همان دایی جان ناپلئون‌ها یا برادران بزرگ‌تر که فکر می‌کنند فقط آنان باید برای دیگران تصمیم بگیرند.
چنین افرادی هر دو جریان را نردبان ترقی و تصاحب منصب قرار داده و نوبت به دیگران که رسید، نردبان را زمین انداخته تا فقط خود در رأس امور باشند.
سرانجام افتخار به مخالفت با جریانات اصولگرایی و اصلاح‌طلبی، احزاب سیاسی، خودخواهی پدرخوانده‌های جریانات سیاسی، برخی رد صلاحیت‌ها و تنگ‌نظری‌ها، جابجایی چهره‌های سیاسی و رواج دادن قومیت‌گرایی، قبیله‌ای و منطقه‌ای صرف فکر کردن، شرایطی را در استان وجود می‌آورد که آسیب‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی آن قابل تخمین نیست؛ اگر مهار نشود.
متأسفانه در چند سال اخیر، این آفت انقدر پر رنگ شده که در دوره پیش‌رو، کاندیدی بنام و با پشتوانه اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی در استان نخواهیم داشت. حمایت آشکار یا مخفی چهره‌های شاخص جریانات اصولگرا و اصلاح طلب از کاندیدا‌های با گفتمان مخالف، حضور نامزد‌های نمایندگی مجلس شورای اسلامی در مجالس ترحیم و سایر مجالس با همراهی اقوام، اقارب، طایفه و منطقه جغرافیایی خاص و عدم حضور افراد مؤثر جریانی در همراهی با آنان، تحریک تعصبات طایفه‌ای و منطق‌های در جلسات خصوصی و اتاق‌های فکر نامزد‌ها و بالاخره انتساب کاندید‌های این دوره، به طایفه و منطقه خاص و نه جریان و احزاب، نشانگر این حرف است.
نام شما

آدرس ايميل شما

بندر
Iran, Islamic Republic of
آقای پیشوا برو با روشنفکر کار کن.
جوک سال 1403
Iran, Islamic Republic of
پیشوا اظهار داشت:
این‌قدر کاسبان سیاسی میکروفن به دست و کوتوله‌های سیاسی تازه به دوران رسیده، نفی احزاب و جریانات سیاسی کردند که سرانجامش این شد که می‌بینیم.
Iran, Islamic Republic of
هالو بره تو چه ایگویی
Iran, Islamic Republic of
لر از سرگذشت خودش میگه
از سیسخت
Iran, Islamic Republic of
ما را به خیر تو نیازی نیست شر مرسان
سعید محمد حسینی
Romania
درود بر جناب پیشوا بسیار عالی، مستدل و زیبا تنها راه برون رفت از این وضعیت تایید بزرگان و رقابت بین بزرگان هر دو گروه سیاسی است قطع یقین با رقابت بین بزرگان از این وضعیت خلاص و رقابت بین حزبی شکل خواهد گرفت که باعث شور و نشاط اجتماعی نیز خواهد شد.
United States
آخی تا قیومت
United States
آخی آسمون سیلم تکه بختم‌وخو بی
Iran, Islamic Republic of
په کی گپ تو قبول ایکنه پیشوا
Iran, Islamic Republic of
با توجه به مسئله قومیت گرایی که در حقیقت سهم مهلکی است برای توسعه ، امنیت پایدار، آرامش و آسایش مردم ، حفظ حرمت ها ، شایسته سالاری لذا از همه ی عزیزانی که دلسوز این استان هستند خواهان توسعه و پیشرفت این استان هستند انتظار داریم که جلوی اعمال این پدیده ی شوم و نامیمون را بگیرند وقتی دستگاه متولی تعلیم و تربیت به شدت آسیب دیده و متزلزل شده و در حقیقت سقوط کرده افراد فرهیخته ، دانشگاهیان ، دانشجویان، پدران و مادران باید از مقامات بلند پایه استان مطالبه گری کننند که آینده ی فرزندانشان در معرض خطر است در نهایت ما همه برادریم باید برابری در همه ی زمینه ها برای مردم برقرار بشه
همشهری
Iran, Islamic Republic of
تو فقط
Iran, Islamic Republic of
توکه ضرر نمیکنی ..
آشنا
Iran, Islamic Republic of
چهره ی تماماً انقلابی آقای پیشوا موید همه چیز می باشد
Iran, Islamic Republic of
ای
همشهری
Iran, Islamic Republic of
ندای وحدت یعنی به حاشیه راندن پیشوا و امثال پیشوا...
درود بر ندای وحدت
Iran, Islamic Republic of
بینی وبین اله چطور روت میشه صحبت کنی
دنا
Iran, Islamic Republic of
حقوق دان پر سابقه و پیشکسوت !!! سوای از اینکه متن و محتوای مقاله ات بسیار درست و بجاست و بخوبی آینده نگری واقعی نسبت به این معضل خانمانسوز اجتماعی طرح کرده ای که بعنوان یک شهروند به سهم خودم از شما تشکر و قدردانی میکنم .... اما از شما و امثال جنابعالی بسیار شکوه و شکایت داریم ، شکایت داریم که شمای حقوقدان وقتی دیدی اقای روشنفکر از روز اول و قدم اول با طرح موضوع دفاع از حق و حقوق قبیله خاص خود و توابع وابسته تحت عنوان " بویراحمد سفلی " پا به عرصه انتخابات و کاندیداتوری گذاشت ، چرا اینگونه نقل ها و فتاوای عریض و طویل را مرحمت نفرمودی و بجای مقابله به این نوع تفکر شوم ، حمایت بی شائبه مادی ، معنوی و اجتماعی را از وی دریغ نفرمودی ؟!!!! اکنون که توسط پادشاه قبیله گرایی کس و کار و بستگانت در جایگاها و سمت های مختلف و دلچسب مستقر شده اند و از امتیازات بی حد و حصری برخوردار شده ای خارج از انصاف و مردانگی است که با طرح چنین مواضعی بکشی !!!
حضرت حقوق دان !! اکنون که متوجه شده ای که نماینده فامیلگرا در مراحل نهایی دوران سیاسی اش قرار گرفته ، جرا بجای همراهی و همگامی با وی به رویش شمشیر میکشی تا به اصطلاح خودتو تبرئه کنی و موجه جلوه دهی ؟!!!!!
برادر حقوق دان !!!! به قول همان ماکیاولی که جنابعالی هم از او ذکر خیری به میان آورده ای : " میشود برای یکبار همه را فریب داد ، و میشود برای همیشه یکنفر را گول زد ، اما نمیشود همه را برای همیشه و همواره فریب داد " !!!!!
برادر همه چیز دان !! لطفا همه مارا مدام و همیشه..
Iran, Islamic Republic of
ایشون یکی از مخالفان سرسخت آقای روشنفکر در دو انتخابات گذشته بودند
ثابت
Iran, Islamic Republic of
عجب عجب عجب
مخالف تفکر طایفه گرایی، آقای پیشوای وکیل!!!
Iran, Islamic Republic of
ها دامادش نهاد بخش دار
جواب دندان شکن
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
Iran, Islamic Republic of
رطب خورده کی منع رطب کند
خخخخخ
Iran, Islamic Republic of
,آخی آخی
Russian Federation
با طعم و چاشنی چه طور؟
احمدیان
Iran, Islamic Republic of
مطلب درستی است، قومیت گرایی در خصوص همه کاندیداهای حال حاضر استان صدق میکند، اقای منتظریان و اقای زارعی در لوای قومیت دارند فعالیت میکنند، شما فک میکنید جریان اصولگرا یا اصلاح طلب کاندید خاصی دارند؟
بنظرم ندارند، چون الان محور تبلیغات آقای منتظریان از قوم و منطقه خاصی هستند و نیروهای اصلی جریان از ایشون حمایت نمی‌کنند
فکر ایکنم منظور آقای پیشوا کلی و شامل همه کاندیدل و نفی حرکت قوم گرایی از طرف همه هستش، تا الان نفهمیدم که موضع آقای پیشوا برای انتخابات یاسوج چی هستش ؟
از کدوم کاندید میخواد حمایت کند ؟
اما بعید میدونم که ازآقای منتظریان حمایت کند
اما قبول کنیم که طایفه گرایی و منطقه ای از طرف همه کاندیدهادامن زده می‌شود
Russian Federation
منتظریان نیازی به حمایت امثال علی محمد و حبیب الله ندارد آن قدر مردم به منتظریان پیوسته اند که نیازی به رای ندارد
آریوبرزن بزرگ
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا نگاه کنید چه کسی از نفی قومیت گرایی صحبت می کند؟؟؟؟

آقای پیشوا : شما دیگر چرا؟؟؟

شما ها بودید که بساط قومیت گرایی را در مرکز استان پهن کردید
آن هم به واسطه‌ی وجود حاجی محمد موحد در مجلس!!!!
Russian Federation
؛ لب کلام در وصف حزب امثال پیشوا و علی محمد
سلمان
Iran, Islamic Republic of
باتوجه به شرایط خاص استان ما و شهرستان انصافا تحلیل بسبار علمی منطقی و نشان داد نویسند اشراف کاملی بر رفتار.گفتار و شرایط سیاسی استان و کشور دارد من که لذت بردم و برخی از شبهات و موانعی که تو ذهنم بود برطرف شد این چنین تحلیل های که ازادانه بدون وابستگی سیاسی و قومیتی نوشته میشود هر کس با هر تفکری باشه استفاد و بهره میبره ‌خدا قوت بر جناب اقای پیشوا
دوستدار
اما علت رفتن مردم به طرف قوم گرایی سردمداران و عملکرد دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب است ، دو جریان تمامیت خواه و انحصار گر،عملکرد همین دوتا جریان هستش که مردم اینطور وابیدن و ایسو آقای بزرگواری که دو دوره به اسم اصولگرا رفت مجلس میگه فصولگرا ،، به گفته نویسنده همین دایی جان ناپلئون های دو جریان امان مردم رادر اوردن، آقای پیشوا خودت قوم پرست نیستی ؟ تحلیل در کل قابل قبول است ولی آقای پیشوا خودش هم از دایی جان ناپلئون ها مگر نیست ؟
منم قبول دارم در کل استان همین دایی ها هم جریان ها رد خراب کردند و تم مردم را متواری کردن
امیدی
Israel
باید قبول کنیم که اینجوری شد و کاری نمیشه کرد،قومرایی بد نیست ولی اگر از آن بعنوان یک ابزار منفی استفاده شود خیلی مضر است
تمامی کاندید ل استان با پشتوانه قوم و قبیله ثبت نام کردن ، یک ظرفیت هسنت ولی تمام کار نیست، چندتا ظرفیت باید جمع وابو تا یه نفر قبول وابو ،اما تعصب خوب نیست خدا کند مشکلاتی پیش نیاد
مطلع
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
همیشه صاحب تفکر و یا نظریه خود باید مبرا باشد از همه آسیب ها
ایران
Iran, Islamic Republic of
اگر لا لا ی بلدی چرا خوابت نمیبره؟
ما باید اول خودمان را اصلاح کنیم ،بعد دیگران را.
دوست عزیز ،خدا رابشناس .
محمدی
Iran, Islamic Republic of
گفتمان را امثال جنابعالی از بین بردید وقتی فوق دیپلم میشه استاندار وقتی تعصبات و جغرافیا را امثال جنابعالی وارد سیستم حزب می کنید///
ایل جلیل
آقای مدعی قوم گرایی دراستان؟؟؟اگرمخالف گفته هایت هستی چطو/ که یک روز سابقه کارمندی نداشت الان بخشدار مرکز استان هست، ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دنا
Iran, Islamic Republic of
،شما از قوم گرایی ضرر نکردید. دامادت از همین ظرفیت طایفه ای ( بویراحمد سفلی) ۸ سال بر کرسی شورا نشست.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
راستی به مخاطبان سایت کبنا نیوز بگو چه کسی باعث شد سالن تأمین اجتماعی، از این سازمان گرفته شود و به مخابرات برگردد

بگو که وکیل این پرونده چه کسی بود
بگو که چه فرصت عظیمی از مردم یاسوج گرفته شد

بگو مخابرات حتی توان ساخت یک دیوار را هم ندارد
بگو قرار بود این سالن نیمه کاره توسط تامین اجتماعی به یکی از بزرگترین مراکز تفریحی و سرگرمی و استخر و سونا و مرکز خرید و...... تبدیل شود اما یک وکیل این پرونده را وکالت کرد و تامین اجتماعی از این سرمایه گذاری محروم شد

بگو هنوز این سالن نیمه کاره است و به امان خدا رها شده است

بگو......
بگو........
کاندید
Iran, Islamic Republic of
در انتخابات قبل گرایش شما به منتظریان بود چون رإی نیاورد وسط کار (بسان همون هلله بعد از بویک لری) به سمت روشنفکر رفتی تا همه فامیلات را با همکاری وی در منصب ها ی مدیریتی جای دادی، الان هم که دیدی همه تامرادی ها به خط شدند جهت کاندیداتوری در کنار روشنفکر و متوجه شدی خطر جدی است، قومیت گرایی روشنفکر را مورد حجمه قرار دادی. الله اکبر
داماد
Iran, Islamic Republic of
آقای پیشوا حقوق دان عزیز آقای اکبری که سابقه یه روز کاراداری و اجرای نداشت چطور بدون ضابطه ورابطه استخدامی شده بخشدار مرکزی شهرستان بویراحمد لم تقولون مالا تفعلون!!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
خوش بحال پیشوا وعلی محمد دانشی که هر گروه وقوم وقبیله ای که در استان در رأس قرار میگرند یا مشاوره هستند یا مدیرکل .
اشنا
Romania
ایشون هم درست میغرمایند که قومیت گرایی حرف اول رو میزنند چرا که داماد ایشون وغیره الان شده بخشدار مرکزی بویراحمد، کسی که حتی یه ثانیه کار اجرایی نکرده وحق هم داره از همه انتقادکنه
Iran, Islamic Republic of
پیام ها را از فیلتر رد کنید جناب مسئول سایت
چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1