تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۸
کد مطلب : ۴۷۴۱۸۰
یادداشت؛

کهگیلویه و بویراحمدی‌های مقیم تهران؛ غریبه‌های آشنا

۱۹
۲
کهگیلویه و بویراحمدی‌های مقیم تهران؛ غریبه‌های آشنا
کبنا ؛ دولت حسن روحانی اوج حضور نیروی انسانی کهگیلویه و بویراحمدی در برخی مناصب مهم ملی بود. نیروهایی که به‌واسطه توانمندی و رشد چه در سلسله‌مراتب اداری و چه به جهت برخی ارتباطات و مناسبات سیاسی و محفلی توانستند به جایگاه‌های مهمی دست پیدا کنند. با پایان دولت حسن روحانی این فرصت تاریخی از دست رفت و در دولت سید ابراهیم رئیسی کمترین توجه و حمایت در سطح مناصب ملی به نیروهای هم استانی صورت گرفت.
 حضور نیروی انسانی در پایتخت و در مناصب مهم می‌تواند یک شاخص تعیین‌کننده در سطح توسعه ازیک‌طرف و از طرف دیگر کمک‌کننده به عوامل و زمینه‌های توسعه در مناطق مختلف یک کشور باشد.
 در کنار ظرفیت‌های مدیریتی نباید از سایر ظرفیت‌های مهم مرکزنشینان غفلت شود. نیروی نخبه و توانمند در شهرستان‌ها در تمام حوزه‌ها بعد از مدتی معمولاً به پایتخت و مراکز مرکزی مربوط به حوزه فعالیتشان کوچ می‌کنند؛ ولی این حضور در مرکز نباید به معنای قطع ارتباط با استان‌ها و شهرستان‌ها باشد؛ بلکه باید یک ظرفیت مضاعف و امکان جدید برای آن استان باشد.
 کهگیلویه بویراحمد به‌رغم مساحت و جمعیت کم خود از نیروی مستعد و توانمندی چه در درون استان و چه در خارج از استان به‌ویژه در تهران برخوردار است. نیروهایی که در بخش‌های مختلف هنری، اقتصادی، سیاسی و... دارای ظرفیت و توانمندی هستند و با وجود کمیت به نسبت جمعیت سایر استان‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.
 حال با وجود چنین نیرویی انتظار می‌رود که این نیروها در ارتباط با استان کهگیلویه و بویراحمد باشند و نسبت به تحولات و اتفاقات دیار خود حساسیت و پیگیری نشان دهند.
همه ارتباط با استان کهگیلویه و بویراحمد نیز به به‌کارگیری نیرو بر نمی‌گردد که در همین مورد هم متأسفانه جز در چند مورد محدود کمتر شاهد حمایت مدیران هم استانی از نیروی شایسته استان بوده‌ایم.
 سرمایه اصلی هر جامعه‌ای در وهله اول نیروی انسانی آن جامعه است و هیچ جامعه‌ای بدون نیروی انسانی شایسته نمی‌تواند گامی در مسیر توسعه بردارد. استان و مردم استان بر فرزندان شایسته خود نیز حق و همچنین توقع حمایت و همراهی دارند تا در مسیر توسعه استان بتواند گام بردارد.
 متأسفانه‌ها حمایت‌ها گاهی از حضور در برخی مهمانی‌ها و همایش‌ها عبور نمی‌کند، همایش‌هایی که بعضاً بر شیوه برگزاری آنها نیز انتقاداتی وارد است و به‌ویژه که نیاز است این همایش‌ها در وهله اول در خود استان برگزار شود و ظرفیت‌ها و امکانات و محدودیت‌ها و نیازمندی‌ها احصاء و برای حل آنها چاره‌اندیشی صورت گیرد.
 استان کهگیلویه و بویراحمد بی‌شک یکی از استان‌های کمتر برخوردار در تمامی بخش‌هاست و مبتلای یک فاصله و عقب‌ماندگی تاریخی و تحمیلی است هر چند تلاش‌هایی در طول سالیان برای خروج از این عقب‌ماندگی صورت‌گرفته است؛ ولی کماکان عمق محرومیت و فاصله به‌حدی است که نیاز به یک رنسانس تحولی در بخش‌های مختلف کاملاً احساس می‌شود.
 همچنین باید این نکته مدنظر باشد که همه تلاش‌ها نباید معطوف به حوزه‌های عمرانی و زیرساختی باشد. استان کهگیلویه و بویراحمد نیازمند ایجاد یک گفتمان نظری توسعه با محوریت نخبگان است و تا چنین گفتمانی شکل نگیرد صحبت‌کردن از توسعه و هر گونه پیشرفت حاصلی در برنخواهد داشت.
 نقش نخبگان در شکل‌گیری و صورت‌بندی گفتمان توسعه نقشی محوری و حتمی است. به‌ویژه نخبگانی که به جهت کار و توانمندی در سایر استان‌ها و به‌ویژه مرکز نیز حضور داشته‌اند. ولی نقش‌آفرینی نخبگان منوط به حضور و ارتباط توامان در استان کهگیلویه و بویراحمد و تعامل با استان است.
 یک اصلاح لری در ادبیات عامیانه مردم استان مصطلح است که می‌گوید: «طرف ره و سیل پشت سرش نکه»؛ حال نباید این اصطلاح وصف حال هم استانی‌های شود که دارای ظرفیت و توانمندی بالایی هستند اما گویی با استان خودغریبه‌اندد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

United Kingdom
زمان انتخابات تصویر حاج زارع رو نمی‌گذاشتین چون هدفتون تخریب ایشون بود ولی حالا که بحث نقد تصویر ایشون میشه تصویر اول. جناب کمایی ترس از خدا بد چیزی نیست
Iran, Islamic Republic of
ابنها آدمهایی هستند که هرکدام در یک شرکت یا وزارتخانه مشغول شده امد و هیچ دغدغه ای برای استان ندارند.
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
عدل هاشمی/به سر می‌بره فکر کنم
پرستار
Iran, Islamic Republic of
این افراد چه دستاوردی برای استان داشتند؟!
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
حاج زارع مرد صلابت و شخصیت
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
حاج زارع باشخصیت
Iran, Islamic Republic of
این مسئولیت‌ها چه سودی برای مردم استان داشت.
فقط برای خودشان،بستگان و دوستان همفکرشان مفید بود و بس
Iran, Islamic Republic of
برخی برای اقوام و جناح خود خوب بودند.
روحانی اصلاح طلبان را خوب بکار گرفت.
Iran, Islamic Republic of
نخبه
Iran, Islamic Republic of
اینها هیچ منفعتی برای استان نداشتند
Iran, Islamic Republic of
اینا فقط بدنبال اقوام درجه یک و خودشان مباشند سرمایه چیزی است که درجایی بدرد استان بخوره پس خیلی نمی خواد سرمایه سرمایه کنید دارای سیاست مبهم وهرکه قبول شد را می چسبانند به اندازه یک بچه بیسواد روستایی فعالیت سیاسی نمی ماند کهمعلو نشه طرفدار کی هستند
Netherlands
اینا فقط به درد خودشون میخورن تاریخ مصرفشان تمام شده از نردبان مردم رفتن بالا مردم را فراموش کردن
علی
Iran, Islamic Republic of
بله اینها گروهی هستند که دنبال معامله گری هستند مگه هدایت خواه مسعود حسینی نرفتند تهران حالا برگشتند ودر استان به مردم خدمت می‌کنند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
جناب زارع در بهترین شرکت و با بهترین حقوق و مزایا استخدام شده مگه چه نیازی دارد
Iran, Islamic Republic of
تا عده ای منفعت طلب در این استان نوچه مرکز نشینان خود خواه باید این همه نیروی باسواد مقتدر و توانمند هیچ کاره باشند ولی در دیگر استان‌ها از اختلاسگران همشهری خود حمایت می کنند
برنو
Iran, Islamic Republic of
اینها اصلا نماینده استان نیستند، سازمانهای نظارتی اگر درست عمل کند پرونده همه اینها بر ملا میشود .
Iran, Islamic Republic of
اصلا اینها میدون گوشت کیلویی چنده؟!
هورا ۹۹
Iran, Islamic Republic of
۹۸درصدشون به درد خودشون میخورند بایه بهار نمیشه
جوانمردی
Canada
درود برشما که از جو متشنج و گاها مشمئزکننده استان خارج و نگاهی به نقشی که مدیران نخبه استانیمیتوانند در کشور ایفا نمایند و بنا به هردلیلی متاسفانه نه مورد توجه رسانه های استانی و نه نمایندگان استان بوده در حالیکه استان ما علیرغم محرومیت فراوان و قرار گرفتن در راس محرومترین استان‌ها یکی از منابع مهم انرژی کشور و مهم تر از همه قویترین پشتوانه نظام اسلامی و بخصوص نخبگان جسور ، پرکا ، تحول گراو… و لی بخاطر کم توجهی دولتمردان کمترین سهم و نقش را در مدیریت کلان کشوری ایفا مینماید در حالیکه وجود نیروهای نخبه استانی از هر جناحفکری می‌تواند کمک بسیار شایانی به حل مشکلات مردم محروم استان و زیرساخت‌های اقتصادی مهم باشد
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1