تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۴۷۴۳۶۹
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران۱۴۰۳/۰۱/۱۲؛ هشدار هواشناسی برای استان‌های ساحلی / هشدار زرد به کهگیلویه و بویراحمد؛ سه روز آینده بارانی است / به کوه نروید

۲
۱
هشدار هواشناسی برای استان‌های ساحلی / هشدار زرد به کهگیلویه و بویراحمد؛ سه روز آینده بارانی است / به کوه نروید
کبنا ؛سازمان هواشناسی با صدور هشدار برای استان‌های ساحلی در شمال و جنوب از بارش باران، برف و وزش باد شدید موقتی طی امروز تا پنجشنبه در برخی مناطق کشور خبر داد.
به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و‌ آینده نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان، شرق خوزستان، شمال و شرق فارس، برخی مناطق کرمان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی،‌ ارتفاعات استان‌های البرز مرکزی و شرقی رگبار باران،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در برخی مناطق گردوخاک، در ارتفاعات بارش برف و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
سه‌شنبه در شمال استان‌های هرمزگان، فارس، خراسان رضوی،‌ ارتفاعات کرمان، جنوب اصفهان، برخی مناطق چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و ارتفاعات البرز مرکزی بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.
چهارشنبه در نیمه غربی استان‌های اصفهان،‌ کرمان،‌ شرق لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس،‌هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات مازندران، پنجشنبه در نیمه شمالی کرمان،‌ جنوب یزد،‌ گلستان، خراسان شمالی و جنوب سیستان و بلوچستان بارش پیش‌بینی می‌شود.
روزهای یکشنبه و دوشنبه در استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان،‌ همدان،‌ مرکزی، قم و برخی مناطق شمال شرق و شرق کشور در ساعاتی از روز وزش باد شدید و در برخی مناطق گردوخاک پیش‌بینی شده است.
دریای خزر امروز شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مواج است.
توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا
زمان پایان: عصر یک‌شنبه 1403/01/12
نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه ای بیش از 26 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا بین 1 تا 1.5 متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل
منطقه اثر:
یکشنبه 1403/01/12: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای مازندران و گلستان، در دریای خزر
اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگرها، آسیب به تورهای صیادی، آسیب به شناورهای سبک و اختلال در فعالیت های ساحلی و فراساحل
توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی و تفریحی، منع تردد شناورهای سبک، منع ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر و منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل.
توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا
زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1403/01/13
زمان پایان: بعدازظهر سه‌شنبه 1403/01/14
نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد تا 26 نات(باد جنوب غربی) و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بین 1.5 تا 2 متر با تاکید بر مناطق ساحلی و جزایر
منطقه اثر:
دوشنبه 1403/01/13 و سه‌شنبه 1403/01/14: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در نواحی شرقی خلیج فارس و تنگه هرمز
اثر مخاطره: اختلال در ترددهای دریایی، خطر غرق شدن شناگرها و پاره شدن تورهای صیادی و ، احتمال اختلال در فعالیت های شیلاتی و فعالیت‌های سکوهای نفتی.
توصیه: منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، منع ترددهای شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی.
هوای کهگیلویه و بویراحمد سه روز آینده بارانی است
رئیس مرکز پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده ظرف سه روز آینده در همه مناطق این استان بویژه نوار شمالی و شرقی، شاهد ناپایداری‌های جوی چون افزایش ابر، رگبار پراکنده، باران همراه با رعدو برق و بارش احتمالی تگرگ خواهیم بود.

ولی بهره‌مند با اشاره به صدور هشدار سطح زرد اداره کل هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد اظهارداشت: این هشدار در پی ورود سامانه بارشی جدید به این استان و بیشتر به دلیل بارش تگرگ و احتمال بارش‌های رگباری در مناطق تحت اثر (نیمه شمالی و شرقی استان) صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه سامانه بارشی از شنبه شب در استان کهگیلویه وبویراحمد آغاز شده و تا روز سه شنبه در مناطق تحت اثر ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: این سامانه بارشی شدید نیست اما به واسطه اینکه این بارش‌ها به صورت رگباری (در مدت زمان کوتاه با شدت زیاد) اتفاق می‌افتد ممکن است در منطقه‌ای خاص احتمال جاری شدن روان آب و خسارت به سازه‌های موقت را داشته باشیم.
بهره‌مند اضافه کرد: نیاز است تمهیدات لازم مانند احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب از چرای دام در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، محافظت از پوشش گلخانه‌ها و کشت‌های زیر پلاستیکی در برابر تگرگ در مناطق مستعد و عدم صعود به ارتفاعات برای کاهش خسارات احتمالی‌اندیشیده شود.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

این استان با ۷۲۶ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد. میانگین بارندگی‌های سال آبی جاری در استان به ۵۵۵ میلیمتر رسیده که بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد ۹۷درصد از بارندگی‌ها نسبت به دوره بلند مدت در استان محقق شده است. یک سال آبی در ایران از اول مهر شروع می‌شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می‌یابد.
شرایط نامساعد جوی در کهگیلویه‌وبویراحمد؛ به کوه نروید
مدیرعامل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه درچند روز اخیر ۲نفر بر اثر سقوط در کوهستان‌های استان مصدوم شده‌اند گفت: شرایط جوی ظرف سه روز آینده نامساعد گزارش شده و خطر سقوط در کمین کوهنوردان خواهد بود.
کاظم فلاحی‌دوست افزود: بر اثر بارندگی‌های اخیر و ریزش سنگ‌ها مسیر‌های کوهستان لغزنده و ناایمن شده و با کمترین بی‌احتیاطی احتمال سقوط افراد از ارتفاعات در کهگیلویه و بویراحد وجود دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کهگیلویه وبویراحمد به گردشگران توصیه کرد: برای کوهنوردی به صورت انفرادی اقدام نکنند تا در صورت بروز حادثه گروه بتوانند نسبت به اطلاع‌رسانی و نجات آنان اقدام کنند.
وی تصریح کرد: در آخرین مورد حوادث سقوط از ارتفاع شب گذشته ساعت ۲۰: ۰۰به مرکز کنترل و هماهنگی استان گزارش شد که در این حادثه جوانی ۳۷ ساله از صخره سقوط و در میان دیواره‌ای ۷۰ متری گرفتار شده بود.
فالحی دوست ابراز کرد: پس از دریافت این گزارش بلافاصله ۲ تیم از پایگاه کوهستان دنا به محل حادثه اعزام شدند و با ایجاد کارگاه به مصدوم رسیده و پس از تثبیت و انجام اقدامات پیش بیمارستانی مصدوم را با بسکت بالاکشیده و با ایجاد چهار کارگاه پس از پنج ساعت تلاش مصدوم از دیواره بیرون کشیدند.
سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد با داشتن کوه‌های بلند خامی و دنا یکی از مقاصد کوهنوردان در جنوب کشورمان محسوب می‌شود که به دلیل اقلیم مناسب شاهد بیشترین استقبال از این سرگرمی مفرح به صورت حرفه‌ای و آماتور است.
رشته‌کوه دنا بلندترین و بزرگ‌ترین چین‌خوردگی رشته‌کوه بزرگ زاگرس محسوب می‌شود و دارای خط الراسی به طول تقریبی ۹۰ کیلومتر است که این رشته‌کوه با دارا بودن ۵۲ قله بالای چهار هزار متر دارای یکی از بیشترین مجموعه قله‌های بالاتر از چهار هزار متر در ایران است.
قله قاش مستان و یا بیژن سه، با ارتفاع چهار هزار و ۴۵۹ متر بلندترین قله رشته کوه‌های دنا است که نام قاش مستان به علت وجود شکاف و قاش انتهای قُله است که کل و بُز‌های کوهی منطقه در فصل جفت‌گیری و مست شدن به این شکاف می‌آیند.
رشته کوه‌های دنا از ۲۰ کیلومتری شرق یاسوج آغاز و تا ۷۰ کیلومتری شمال غرب در استان اصفهان ادامه دارد و شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در دامان این کوه زیبا جای گرفته است.
کوه خامی با سه هزار و ۲۰۰ متر ارتفاع از دیگر بلندی‌های رشته کوه زاگرس است که در جنوب کهگیلویه و بویراحمد و میان شهرستان‌های گچساران و باشت قرار گرفته است.
وجود ۱۰ قله بیش از سه هزار متری، غار‌ها، درخت سرو لار، رودخانه خروشان، آبشار دائمی، درختان انبوه، تپه ماهور‌های مخملی و گل‌های رنگارنگ این منطقه را به یکی از زیباترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تبدیل کرده است.
قله سرون، بازگه، کل ول ۱ و ۲ از قله‌های این کوه استوار است این کوه از معدود مناطق کوهستانی ایران است که چون نقاشی چیره دست تمام زیبایی‌های طبیعی چون جنگل، چشمه، آبشار‌ها، علفزار‌ها، گیاهان معطر، رودخانه‌ها و حیات وحش را در خود جای داده است.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
از کوه نیر دومین کوه بزرگ استان با چشم انداز زیبا و خیره کننده ش هم بگو
سروبید
Iran, Islamic Republic of
والا برف سرخ هم بزنه ایریم سیزده به در
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1