تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۸
کد مطلب : ۴۹۴۵۲۰
نگاهی به اظهارات آیت‌الله ملک‌حسینی در دیدار با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

همنشینی «فیلترینگ» با «ویژه‌خواهی» و «ویژه‌خواری» / سیاست فیلترینگ هوشمند پاسخی به دغدغه‌های انسانی، اخلاقی و سیاسی است / چرا سیاست رفع فیلترینگ گام‌به گام کلید خورد؟

۹
۱
همنشینی «فیلترینگ» با «ویژه‌خواهی» و «ویژه‌خواری» / سیاست فیلترینگ هوشمند پاسخی به دغدغه‌های انسانی، اخلاقی و سیاسی است / چرا سیاست رفع فیلترینگ گام‌به گام کلید خورد؟
کبنا ؛آیت‌الله ملک‌حسینی تنها به انتقاد از سیاست فیلترینگ اکتفا نمی‌کند و راهبرد فیلترینگ هوشمند را پیسنهاد می‌دهد؛ در این سیاست، دسترسی به فضای مجازی برای همگان میسر است؛ ویژه‌خواری و ویژه‌خواهی رخ نمی‌دهد، شمشیر از دست مبارز میدان نمی‌افتد و در نهایت، دغدغه‌های اخلاقی، سیاسی و امنیتی نیز پاسخ داده می‌شوند.
به گزارش کبنا، در سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به کهگیلویه و بویراحمد اتفاقات جالبی رخ داد؛ اما دیدار او با آیت‌الله سید شرف‌الدین ملک‌حسینی نماینده مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان خبری را می‌توان مهمترین اتفاق این سفر دانست.
موضع‌گیری‌های آیت‌الله ملک‌حسینی که از او به‌عنوان یکی از سرمایه‌های نمادین استان کهگیلویه و بویراحمد یاد می‌شود، در مقابل اتفاقات مهم کشوری و استانی، همیشه از مهمترین واکنش‌های سیاسی و اجتماعی استان محسوب می‌شوند. روزهای گذشته پس از آن‌که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی استان در مقابل توهین نماینده ماهشهر واکنش نشان دادند، اظهارات آیت‌الله ملک‌حسینی حس ختام تمام آن واکنش‌ها محسوب شد؛ به‌گونه‌ای که هیچ انسان آزاده‌ای را نمی‌توان متصور شد که با آن اظهارات مخالفت نماید.
در سفر وزیر ارتباطات به کهگیلویه و بویراحمد نیز، اظهارات آیت‌الله ملک‌حسینی در مورد سیاست فیلترینگ و پیامدهای آن بسیار مهم و قابل توجه بود. تا پیش از این به نظر می‌رسید این سیاست اهمیت چندانی در نظر شخصی همچون آیت‌الله ملک‌حسینی ندارد، اما سخنان شب گذشته او نشان داد چقدر دقیق و شفاف نسبت به زوایای این سیاست آگاه است. هر چند نکات متعددی می‌توان در مورد تمام جملات آیت‌الله ملک‌حسینی در نشست شب گذشته نوشت، اما ما در اینجا صرفاً به برخی از رئوس مهم اظهارات او اشاره می‌کنیم.
وی در آن نشست گفت: پس از نیازهای اولیه، ارتباطات دومین نیاز دو انسانی است که در کنار هم قرار می‌گیرند؛ اولاً از این گفته چنین برمی‌آید که برخی از نیازها فردی و برخی دیگر اجتماعی هستند. پس از رفع نیازهای فردی اولیه، نوبت به رفع نیازهای اجتماعی می‌رسد. دوماً مهمترین نیاز اجتماعی انسان‌ها که پس از در کنار هم قرار گرفتن دو انسان مطرح می‌شود، نیاز به ارتباطات است. بر این اساس نخستین نیاز اجتماعی انسان‌ها ارتباطات است. بنابراین لازم است نهادهای سیاسی تمرکز اصلی خود را به ارتباطات اختصاص دهند. این ایده را می‌توان در نظریات روانشناسی نیز دید؛ بر اساس هرم نیازهای مازلو، پس از رفع نیازهای اولیه، نوبت به نیازهای دیگری می‌رسد که همگی اجتماعی و مبتنی بر ارتباطات هستند؛ اهمیت این ارتباطات آنقدر زیاد است که علمی منحصر به این پدیده در دانشگاه‌ها به وجود آمده و وزارتی به نام ارتباطات اقدامات اجرایی‌سازی آن را بر عهده گرفته است.
از این مقدمات که بگذریم، نوع نگاه آیت‌الله ملک‌حسینی به فلیترینگ اهمیت دارد که موجب شده ارتباطات برای برخی از افراد با محدویت مواجه شود؛ کاملاً دغدغه‌های انسانی و دینی را می‌توان در این اظهارات دید. در نظر او توسعه روابط انسانی مبتنی بر توسعه ارتباطات است و چنانچه سیاستی این موضوع را نبیند به این معنی است که توسعه انسانی را ندیده و از آن غفلت نموده است.
اما نکته جالب اینجاست که آیت‌الله ملک حسینی با بیانی استعاری، از فیلترینگ با عنوان «یک شوخی» یاد کرده است؛ «فیلترینگی که به‌راحتی از آن عبور می‌شود، چه از مسیر‌های مجانی و چه مسیر‌های پرسود برای مافیای فیلترشکن و چه مسیر‌های مجاز برای افرادی که برای خودشان یک امتیاز قائل هستند، به معنی این است که فیلترینگ یک شوخی بود.» اما فیلترینگ یک شوخی بود به چه معناست؛ اولاً فیلترینگ مانع از آن نشده بود که شهروندان از ابزارهای شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنند، چرا که به راحتی می‌شد با استفاده از فیلترشکن آن را دور زد. برخی با استفاده از ابزارهای رایگان و برخی نیز با استفاده از فیلترشکن‌های پولی. او در ادامه از مافیای فیلترشکن نام می‌برد. وقتی که فیلترینگ را بتوان به راحتی با پرداخت پول دور زد، تنها استدلالی که بر اساس گفته‌های آیت‌الله ملک‌حسینی قابل اعتنا است، وجود مافیای فیلترشکن است. چرا که بر این اساس، اگر بتوانی ماهانه، هزینه‌ای صرف کنی، به راحتی می‌توانی فیلترینگ را دور بزنی. اما نکته مهمتر استفاده از اصطلاحات «ویژه‌خواه» و «ویژه‌خوار» است. آیت‌الله ملک‌حسینی در این نشست گفت: «هر نظامی که تصمیم گرفت کاری را انجام بدهد باید قاطعانه پای آن بایستد و انجام بدهد. ای‌کاش اگر قاعده فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی بود، نظام پای آن می‌ایستاد. حتی نباید اجازه استفاده به کسانی که خودشان را صاحب‌امتیاز می‌دانستند و ویژه‌خواهان و ویژه‌خواران بودند، داده می‌شد. آن موقع همه می‌پذیرفتند.» وی افزود: «اگر نمی‌شود و قرار است که در استفاده از پلتفرم‌های خارجی تبعیض رخ دهد و مسیرهای بسته شده به واسطه راه‌های غیرقانونی باز شود، خوب از همان ابتدا فیلترینگ نمی‌کردند.» به راحتی با همین استدلال معلوم می‌شود فیلترینگ سیاستی شکست‌خورده است.
بر اساس این استدلال، سیاست فیلترینگ برای همه شهروندان به طور یکسان صورت نگرفته؛ بلکه عده‌ای ویژه‌خواه هستند که از این سیاست در امان مانده‌اند. در کنار این‌ها عده‌ی نیز هستند که او آنها را ویژه‌خوار می‌نامد؛ همان‌هایی که از سیاست فروش فیلترشکن سود برده‌اند. بنابراین این سیاست با این وضعیت به نتیجه نرسیده و به همین خاطر بود که به صورت گام به گام فیلترینگ در حال برداشته شدن است.
آیت‌الله ملک‌حسینی به همین موارد اکتفا نمی‌کند؛ او در ادامه جوانب مربوط به این سیاست را تشریح می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که فیلترینگ به خاطر مسائل امنیتی نبوده؛ چرا که اگر اینچنین بود، نباید رفع فیلترینگ صورت می‌گرفت.
اما فیلترینگ چه پیامدهایی به دنبال داشته است؛ به گفته آیت‌الله ملک‌حسینی فضای مجازی را می‌توان همچون یک میدان در نظر گرفت که افرادی در آن بازی می‌کنند. در این میدان بازی عده‌ای به زندگی خود مشغول هستند، اما عده‌ای نیز در حال مسابقه و قدرت‌نمایی هستند. حالا در مورد جامعه ایران، وجود دشمنانی در این میدان، بازی را تغییر داده است. دشمنی که در این میدان بازی می‌کند مجهز به ابزارهای پیشرفته است. در مقابل، آنهایی که می‌توانند در این میدان در مقابل دشمن بازی کنند، فاقد چنین ابزارهایی هستند؛ فرض کنید در میدان شمشیربازی هستید و شمشیر را از شما گرفته‌اند؛ شما چگونه می‌توانید با دستان خالی با یک شمشیرزن حرفه‌ای رقابت کنید؛ واضح است که این نبرد بسیار جان‌فرساست؛ داستان فیلترینگ همان داستان گرفتن شمشیر از دست مبارز میدان است. در میدانی که همه چیزش علیه ماست، اگر خودمان نیز شمشیر را از خود بگیریم، واضح است که نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.
بر اساس استعاره‌ای که آیت‌الله ملک‌حسینی به کار می‌برد می‌توان اهمیت ارتباطات را به راحتی متوجه شد؛ وقتی که این فضا به میدان مبارزه تشبیه می‌شود؛ می‌توان متوجه همان چیزی شد که چند سالی است از آن با عنوان جنگ شناختی و رسانه‌ای یاد می‌شود. در دنیایی که روایت‌ها مشخص می‌کنند چه کسی پیروز و چه کسی شکست‌خورده است، چگونه می‌توان بدون حضور در این فضا، امید به پیروزی نیز داشت؟
آیت‌الله ملک‌حسینی تنها به انتقاد اکتفا نمی‌کند؛ او در ادامه از سیاست فیلترینگ هوشمند دفاع کرد. فیلترینگی که تنها به موارد خاصی که غیراخلاقی، ضدامنیتی و ... هستند محدود می‌شود. در این سیاست فیلترینگ هوشمند، دسترسی به فضای مجازی برای همگان میسر است؛ ویژه‌خواری و ویژه‌خواهی رخ نمی‌دهد و شمشیر از دست مبارز میدان نمی‌افتد و در نهایت دغدغه‌های اخلاقی، سیاسی و امنیتی نیز پاسخ داده می‌شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سالها پیش در تهران مراسمی بود از سراسر کشور علما و سیاسیون حضور داشتند . آیت الله ملک حسینی سخنرانی کردند . لذت بردم که ایشان با نام استان کهگیلویه و بویراحمد سخنرانی کردند .
در انتهای مراسم ، مجری از آیت الله ملک حسینی خواهش کردند که در جلسه فردا هم سخنرانی کنند . بازهم لذت بردم ....
با خواندن این مطلب و دیدار وزیر با ایشان و سخنان عالمانه آیت الله ، بیاد آنروز افتادم .
ای کاش روحانیون ما سخن گفتن عالمانه را از ایشان یادبگیرند و ......
فقط خدا
Iran, Islamic Republic of
سید سلام میدونم این متن رو حتما برات میخونن خواستم خدمتت عرض کنم 70درصد جوانان بویراحمد بیکارن چون تمامی جوانان بهمئی و نوراباد کازرون و گچساران وبخصوص دهدشت مشاغل دولتی با سفارش و مشاغل آزاد رو گرفتن و جلوی رشد جوانان یاسوج گرفته شد یه سر به بانک های یاسوج بزنید نگاه کنید تمامی وام هایی که مختص یاسوج نصف و یا بیشترش رو غیربومی های ساکن یاسوج میگیرن به فریاد بویراحمد برسید ما مهمون نوازیم و قدم تمامی شهرستان ها روی سرمان جا دارند ولی واقعا دیگه رو به تباهی رفتیم تمامی ادارات یاسوج که میبایست کارمندانش اهل خود یاسوج باشن اما متاسفانه اکثریت دهدشتی و یا شهرستان های اطراف هستن که بشدت هوای هم دارن و همدیگر رو جذب میکنن و فرصتی برای جوانان یاسوجی نمیمونه خداشاهد اگر همون ادارات دهدشت و یا شهرهای دیگر فقط چندتا یاسوجی برن سرکار دادوبیدادشون بلند میشه مثل ماجرای اون پتروشیمی که کارگرانش سرصدا راست کردن چرا باید کارکنانش از یاسوج باشه..
خواهش میکنم تدبیری اندیشه بشه تا وام های بانک ها به مردم خود یاسوج برسه و مشاغل اداری حق بومی همان شهر باشه و کسب وکارهای ازاد 70درصد بومی و30درصد غیربومی باشه تا در حق جوانان یاسوج جفا نشه نرخ بیکاری جوانان یاسوجی مذکر و مونث سر به فلک میکشه که با مدراک لیسانس به بالا دارن تاکسی کشی یا کارگری میکنن...
معذرت میخوام کسی از حرفم ناراحت نشه خودتون بزارین جای ساکنان این شهر بخدا ماهم ادمیم و حق زندگی داریم.
United Kingdom
درود بر متنی که نوشتین مختصری بود از بدبختی جوانان این شهر در ادارات
Iran, Islamic Republic of
ایشون خیلی عالمانه صحبت میکنند..از محدود روحانیونی هستند که بار علمی زیادی دارن
Iran, Islamic Republic of
دریک دانشگاه درشهریاسوج تعدادنورابادی به نسبت کارکنان از کل استان بیشتراست
Iran, Islamic Republic of
درود بر این بزرگوار عزیز و دوست داشتنی
Iran, Islamic Republic of
درود بر این بزرگوار عزیز و دوست داشتنی
ناصر حسینی
Iran, Islamic Republic of
جناب ملک حسینی درست فرمودید ، اما این همه هزینه برای کشور و سودآوری برای یه عده ژن خوب! دقیقاً میشه نوش دارو بعد از مرگ سهراب.
خود تحریمی در بخش ارتباطات و FATF
Iran, Islamic Republic of
بالاخره یک عالم و متفکر هم دیدیم
یا خوابند، یا مست‌اند یا دیوانه‌اند!

یا خوابند، یا مست‌اند یا دیوانه‌اند!

کسانی که این روزها به جای تلاش برای حل برخی از مشکلات پیش روی، نسخه مذاکره با آمریکا ...
تصاویر | زنی زنده در مترو در آتش سوخت؛ عابران فیلم گرفتند؛ کسی به یاری نشتافت؟

تصاویر | زنی زنده در مترو در آتش سوخت؛ عابران فیلم گرفتند؛ کسی به یاری نشتافت؟

هیچ‌کس کمک نکرد. تماشاگران بیشتر مشغول فیلم‌برداری بودند و ماموران پلیس و مسافران و عابران ...
نماینده مجلس: سالانه ۵۰ هزار دانش‌آموز پشت کنکوری مهاجرت می‌کنند/ ۲۵ هزار دانش‌آموز و دانشجو در ترکیه داریم

نماینده مجلس: سالانه ۵۰ هزار دانش‌آموز پشت کنکوری مهاجرت می‌کنند/ ۲۵ هزار دانش‌آموز و دانشجو در ترکیه داریم

احمد بیگدلی عضو کمیسیون اجتماعی گفت: موضوع کنکور متعلق به شورای عالی انقلاب فرهنگی است ...
1