تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۹
کد مطلب : ۴۶۱۸۱۷
در نشست شورای فرهنگ عمومی لنده مطرح شد

تلاش مضاعف در راستای حذف خرده فرهنگ ها و کاهش آسیب های اجتماعی/ حل ریشه ای مسائل فرهنگی یکی از راهکار هاست/ گلایه فرمانده انتظامی لنده از عدم نصب سیستم پایش تصویری/ رئیس دادگستری لنده: کاهش آسیب های اجتماعی مستلزم شروع از خانواده هاست/نماینده ولی فقیه: اقدام جاهلانه تیراندازی در ساعت ۲ نیمه شب چه معنایی دارد؟

۰
کبنا ؛نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان لنده با رویکرد آسیب‌های اجتماعی با حضور نماینده ولی‌فقیه استان، فرمانده سپاه فتح، مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان، ائمه جمعه شهرستان‌های چرام، کهگیلویه، سوق و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همه مسئولان شهرستانی در مصلی نماز جمعه لنده برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز؛ در ابتدای این جلسه امام‌جمعه شهرستان لنده با اشاره به خرده‌فرهنگ‌های ناشی از تعصبات طایفه‌ای و عشیره‌ای گفت: نقش بارز روحانیت در روشنگری جامعه و همراهی و همکاری خوب ریش‌سفیدان باعث شد تا بخشی از این خرده‌فرهنگ‌ها کم‌رنگ‌تر شوند.
حجت‌الاسلام سید هدایت محمودی اصل گفت: امروز دامنه آسیب‌های اجتماعی به‌گونه‌ای است که تمامی خانواده‌ها را درگیر کرده است و باید همه ما در مسیر ترویج فرهنگ درست در جامعه تلاش کنیم.
امام‌جمعه شهرستان لنده گفت: در خصوص آسیب‌های اجتماعی نیاز است که همه ما در راستای حذف خرده‌فرهنگ‌ها و کاهش آسیب‌های اجتماعی باید تلاش کنیم.
وی افزود: بحث قمار آنلاین در مدارس و خانواده‌های شهرستان لنده یکی از آسیب‌های اساسی است که باید در این حوزه همه با اشراف این مهم را دنبال کنند.
امام‌جمعه لنده گفت: اجاره‌دادن کارت‌های بانکی یکی از چالش‌های است که برخی سودجویان برای استفاده از افراد برای قمار و سایت‌های شرط‌بندی به کار می‌بندند.
وی افزود: استفاده از خوانندگان محلی و تیراندازی در مراسمات عزاداری و مجلس شادی از چالش‌ها و آسیب‌های است که به‌واسطه هزینه‌های چندین میلیون باعث متضرر شدن خانواده‌ها ناتوان شده است.
در ادامه فتح‌الله بدیع زاده از متنفذان و شهروندان لنده ای گفت: برخی رسم و رسوماتی در فامیل ما حاکم شده بود که در نشستی در سال ۱۳۸۹ در فامیل به این تفاهم رسیدیم که مراسمات عزاداری و فاتحه‌خوانی درون فامیلی برابر یک میثاق نامه اجرایی شود.
وی افزود: در این میثاق نامه تمامی فامیل مکلف شدند که همه آحاد فامیل در جهت احیای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مراسم چهلمین روز درگذشت حذف و همه هزینه‌های آن به نوعروسان و افراد مستضعف فامیل اهدا گردد.

بدیع زاده گفت: بر اساس این میثاق نامه بردن میت از بیمارستان به منزل و تیراندازی و حتی خواننده محلی در مراسمات کاملاً ممنوع شده است و مراسم چهلم بدون حضور اقشار مختلف مردم فقط در قبرستان با تعدادی محدود برگزار شده است.
در ادامه نیز بهمن محمدی از متنفذان و بزرگان شهرستان لنده گفت: فرهنگ یا بهتر بگوییم خرده‌فرهنگ تیراندازی و خواننده‌های محلی در این شهرستان نداریم؛ ولی متأسفانه این مبحث بیشتر وارداتی است.
وی افزود: این مهم در حوزه شهرستان لنده به‌عنوان تخلف آشکار نزد مردم تلقی می‌شود؛ ولی خوانندگان محلی همه غیربومی هستند که امیدواریم هزینه این خرده‌فرهنگ‌های در راستای امورات خیر هزینه شود.
در ادامه نیز فرماندار شهرستان لنده گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی همه ما موظف و مسئول هستیم؛ لذا باید در راستای کاهش مسائل مهم گام‌های اساسی برداریم.
وی افزود: در خصوص مسائل اجتماعی باید مباحث ریشه‌ای حل‌وفصل شوند تا در این زمینه شاهد تحولات اساسی باشیم.

فرمانده انتظامی شهرستان لنده گفت: اجرای طرح ناظر برای برخورد با بی‌حجابی در شهرستان لنده هم‌زمان با سراسر کشور در حال اجرا است که همه باید در راستای این مهم مشارکت کنیم.
وی افزود: امروز بیش از ۵۷ میلیون تومان کلاهبرداری به صاحب حساب برگشت خورد و در کشف جرم و بازی با ابروی شهروندان نیز با باندی که اقدام به انتشار مسائل مختلف کرده بود با اقدام پلیس فتای شهرستان لنده شناسایی و دستگیر شدند.
سرهنگ عدالت‌پرور گفت: برای برخورد با جرم باید همه مشارکت کنند و این مهم نیازمند یک آگاهی عمومی است.
وی در ادامه با انتقاد از عدم نصب سیستم پایش تصویری در شهرستان لنده گفت: متأسفانه در سطح شهرستان لنده هیچ‌گونه سیستم پایش تصویری وجود ندارد و این مهم باعث شده است که در برخی مسائل با مشکلاتی مواجه باشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام انصاری رئیس دادگستری شهرستان لنده گفت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید ابتدا از خانواده‌ها شروع کرد چرا که خانواده گام اول در کاهش مسئله آسیب‌های اجتماعی است.
وی افزود: در بحث تیراندازی در مجلس باید ابتدا بزرگان و ریش‌سفیدان خودشان وصیت کنند که در مجالس ترحیم خود و اطرافیان از سلاح استفاده نکنند و سایر هزینه‌های جانبی را کاهش دهند.
رئیس دادگستری شهرستان لنده تأکید کرد: برخورد قاطع و آنی با متخلفین تیراندازی در مجالس شادی و ترحیم و هر کاری که مخالف باشان و جایگاه مردم این شهرستان نباشد خواهیم داشت.
وی افزود: در این حوزه لازم است که خانواده‌ها و بزرگان نسبت به آحاد افراد طایفه باید روشنگری کنند.
انصاری گفت: کسانی که متولی تحویل سلاح هستند باید در هنگام تمدید مجوزات سلاح باید از متقاضیان تعهد بگیرند.
وی افزود: کمترین بی‌حجابی در استان در شهرستان لنده است؛ ولی این مهم نباید باعث شود مسئله مهم پوشش به فراموشی سپرده شود.
انصاری گفت: برخورد پلیسی با مسئله فرهنگ هرگز کارساز نیست و باید این مهم در خصوص حجاب و عفاف باید از اداره، مدرسه، خانواده‌ها شروع شود تا این مهم به‌درستی در جامعه نهادینه شود.
وی افزود: موضوع برخورد با بی‌حجابی یک اقدام کامل روشن و شدنی است؛ ولی باید این مهم به‌عنوان یک فرهنگ باید نهادینه شود.
وی افزود: در حوزه آموزش‌وپرورش شهرستان در زمینه حجاب و عفاف خیلی خوب کار می‌شود؛ ولی متولیان در حوزه وزارت آموزش و پرویش باید در تألیفات خود نسبت به حجاب و عفاف روشنگری شود.
انصاری گفت: در کتب درسی چندان به مسئله حجاب و عفاف توجه نشده است و این مهم باید در آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها باید رعایت شود.
وی گفت: احیای ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در شهرستان لنده باید برای مقابله با مسائل مختلف اجرایی شود که این مهم در کل کشور با چالش‌های اساسی مواجه است.
انصاری تأکید کرد: قمار آنلاین یکی از چالش‌های اساسی در شهرستان لنده است که متأسفانه از افراد سالخورده و بی‌گناه سوءاستفاده می‌کنند.
وی افزود: همه مردم باید در این حوزه به یک روشنگری اجتماعی باید برسند تا از این چالش‌ها سربلند بیرون بیایند.

در ادامه نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: فرهنگ زیربنای جامعه است و شورای فرهنگ عمومی یکی از مهم‌ترین شوراهای فرهنگی بعد شورای‌عالی انقلاب‌فرهنگی است.
امین درخشان تأکید کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی بعد از احکام قضایی که لازم‌الاجرا هستند از سوی مردم و مسئولان لازم‌الاجرا است.
وی افزود: شورای فرهنگ عمومی با تبیین و تشریح بایدونبایدهای فرهنگی و توجه به پیشگیری از نحله‌های فرهنگی دشمن و خرده‌فرهنگ‌های داخلی جلوگیری می‌کند.

در ادامه نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: تیراندازی در ساعت ۲ بامداد در شهرها چه معانی دارد که برخی‌های این اقدام را جاهلانه اجرایی می‌کنند.
وی افزود: بحث یکسان‌سازی قبور یک مسئله بسیار مهم و جدی است که باید از سوی شورای فرهنگ عمومی و شهرداری‌ها اجرایی شود.
آیت‌الله حسینی گفت: استفاده از خوانندگان محلی در مراسمات باتوجه‌به هزینه‌های گزافی که می‌گیرند واقعاً مسئله قابل برخوردی است.
وی افزود: مسئله حجاب یکی مسئله مهم و اساسی است و هرچند در این شهرستان روند خوبی است؛ ولی باید این مهم به‌درستی صورت گیرد که شیوع پیدا نکند.
نماینده ولی‌فقیه در استان تأکید کرد: همه ما باید نسبت به امنیت عمومی، امنیت ملی، روانی و روحی همه اقشار مردم مسئول باشیم.
وی افزود: جریان استیضاح مدیر ملی تیک‌تاک در امریکا توسط دولت مردان امریکایی یک مسئله قابل‌بررسی است که در روند این استیضاح دیدید که چگونه این مدیر را به تهدید علیه امنیت ملی متهم کردند چرا که غیرت ملی، امنیت اقتصادی و ترویج خشونت‌طلبی و مواد مخدر امریکا را زیر سؤال بردند و این نرم‌افزار را در کشور امریکا ممنوع کردند.
وی افزود: اگر احساس مسئولیت نکنیم باید منتظر عواقبی چون لیبی و سوریه و سایر کشورهای باشیم که دشمنان می‌خواستند با ملت ما این برخورد را داشته باشند؛ ولی به لطف الهی مردم در صحنه بودند و جلوی این همه تهدیدات را با حضور آگاهانه خود یکی پس از دیگری خنثی می‌کنند.
حسینی گفت: کشور ما بیش از ۹۰ میلیون نفر است بیش از ۴ هزار شبکه ماهواره‌ای و اجتماعی در حال تخریب باورها و ارزش‌های جامعه است؛ ولی در چین با بیش از ۱ میلیارد نفر کمتر از ۲۰۰ شبکه ماهواره بر علیه آن توطئه‌چینی می‌کنند.
وی افزود: امروز ما از دولت می‌خواهیم که جلوی نفوذ شبکه‌های اجتماعی خارجی را که در حال تهیه و تولید محتواهای فاسد است جلوگیری کنند و اجازه فعالیت به این شبکه‌ها ندهند.
نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: باید قوه قضائیه و نیروی انتظامی در برخورد با چنین جرائمی برخورد قاطع و آنی کنند تا شاهد چنین اقداماتی زننده‌ای در جامعه نباشیم.
وی گفت: مردم استان ما همیشه در صحنه بودند و به‌واسطه همین آگاهی و روشنگری است که توطئه‌های دشمنان در این استان همواره خنثی شده است.
امام‌جمعه مرکز استان گفت: امروز افتخار ما است که با این احساس مسئولیت توانستیم اقدامات خوبی در راستای دفاع از دین داشته باشیم.
تصاویر تکمیلی این نشست را در زیر مشاهده میکنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1