تاریخ انتشار
پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۴۷۴۲۵۲
گزارشی از سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به گچساران؛

سفر استاندار کهگیلویه و بویراحمد به عمق نداشته‌های عشایر گچساران / حرف جالب عشایر گچسارانی به احمدزاده + فیلم و تصاویر

۰
کبنا ؛در روزهای ابتدایی سال 1403 سامانه بارشی قوی وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شد. بر اثر بارندگی‌های روزهای پنجم و ششم فروردین‌ماه 1403 بخشی زیادی از راه‌های ارتباطی روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد تخریب و مسدود شد. همچنین این بارش به بخش‌های عمرانی، کشاورزی و اقتصادی نیز خسارت‌های زیادی وارد کرد. سیدعلی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد امروز (چهارشنبه 8 فروردین‌ماه 1403) به شهرستان گچساران سفر کرد تا از نزدیک مشکلات عشایر مناطق مختلف گچساران را از نزدیک مورد بررسی قرار دهد.
   
بیشتر بدانید| فیلم - جمله جالب عشایر گچسارانی به استاندار کهگیلویه و بویراحمد
به گزارش کبنا، سیدعلی احمدزاده در این سفر دیدارهای صمیمی با عشایر مناطق مختلف گچساران داشت. او یکی یکی حرف‌های مردم را با حوصله و دقت می‌شنید و پاسخ می‌داد. وضعیت بغرنج راه‌های ارتباطی عشایر مهمترین موضوعی بود که عشایر با نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح کردند.
سید علی‌احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه جاده‌های عشایری را مورد بازدید قرار داد. او در ادامه گفت: ۸۰ میلیارد ریال از محل آلایندگی نفت برای تعمیر ابنیه فنی و ترمیم و بازسازی راه‌های عشایری منطقه عشایری گچساران که بر اثر بارندگی اخیر دچار خسارت شده بود اختصاص یافت.
احمد‌زاده افزود: هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه عشایری در شهرستان گچساران وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد از آن‌ها در بارندگی‌های ۲روز گذشته دچار خسارات شده که عبور و مرور را برای تعدادی از خانوار‌های عشایر این سخت کرده است.
وی تصریح کرد: این راه‌ها در مناطق عشایری دریلا، چاه نصر، تل قوچی، قرگل، چک بزپا، تخت پل واقع شده بودند.
احمد‌زاده اظهار کرد: بر اثر بارندگی سیل‌‌آسای چند روز گذشته نیمی از ابنیه‌های فنی مناطق عشایری و خطوط لوله انتقال آب در مناطق عشایری این شهرستان دچار خسارت شدند.
وی عنوان: عشایر این مناطق دارای مشکلات متعددی از جمله نبود زیر ساخت مناسب در زمینه راه، اینترنت مشکل آبرسانی هستند.
احمد‌زاده اظهار کرد: عشایر زحمتکش گچساران شایسته دریافت خدمات بهتر و تأمین امکانات مناسب‌تر در زمینه‌های مختلف برای رفاه‌شان هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: جاده دسترسی عشایر در مناطق مختلف این استان از جمله گچساران بسیار نامناسب می‌باشد که تردد روزانه و حمل بار را برای مردم عشایر سخت کرده است.
احمد‌زاده با بیان اینکه اعتبارات عشایر در دولت سیزدهم رشد چشمگیری داشت ادامه داد: توجه رئیس جمهور و دولت سیزدهم به عشایر ویژه است بطوری که در سفر‌های استانی به کهگیلویه و بویراحمد نخستین منطقه‌ای که در استان رئیس جمهور بازدید داشت منطقه عشایری گرگو شهرستان بویراحمد بود که در همان مکان قول پیگیری مشکلات عشایر را دادند و در این زمینه تاکنون اقدامات چشمگیری انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته دولت حمایتی خوبی از توسعه زیرساخت‌های مناطق عشایری استان داشته است گفت: وجود راه‌های مناسب علاوه بر رفاه عشایر نشینان نقش مهمی در انتقال محصولات تولیدی و حضور سرمایه‌گذاران در این راستا را دارد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: چهار هزارو ۵۰ کیلومتر راه عشایری و ۲ هزار کیلومتر ایل راه در کهگیلویه وبویراحمد وجود دارد که بصورت مستمر بازگشایی می‌شود.
  
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ هزار خانوار عشایری با جمعیتی بیش از ۱۲ هزار نفر در مناطق عشایری این شهرستان از جمله دریلا، باباکلان، هلیگان کمر زرد، تنگ دالین، گچ عوض، گچ ترابعلی و سدخاکی سکونت دارند.
مناطق قشلاقی شهرستان گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود دو هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به توسعه زیرساخت‌های مناطق عشایری استان از محل سفر دوم رئیس جمهور و اعتبارات متمرکز سازمان امور عشایر کشور اختصاص یافت.
سیدعلی احمدزاده افزود: از این میزان اعتبارات بیش از۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور و یکهزار و ۶۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات متمرکز سازمان امور عشایر کشور برای عشایر در نظر گرفته شد.
وی بیان کرد: این میزان اعتبارات برای ایجاد زیرساخت‌های آب و مرمت راه‌های عشایری، تعمیر و بازسازی جاده‌های عشایری، پل، آب نما، مخازن ذخیره آب پیش‌بینی شده است.
احمد‌زاده تصریح کرد: مقداری از این میزان اعتبارات برای خرید تانکر‌های آبرسانی سیار پیش‌بینی شده که با توجه به فرسودگی و کمبود این تجهیزات‌امید می‌رود اعتبار مذکور بتواند یکی از مشکلات اساسی خدمات‌رسانی به عشایر را مرتفع کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت سیزدهم اقدامات چشمگیری در زمینه زیر ساخت‌های عشایری تاکنون در استان انجام داده است.
   
وی با اشاره به اینکه راه‌های عشایری کهگیلویه و بویراحمد به علت نداشتن زیرسازی نیازمند مرمت است، تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور برای مرمت راه‌های عشایری استان اعتباراتی در نظر گرفته شده است.
احمد‌زاده با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد بیش از پنج هزارو ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری دارد گفت:‌امید است با این اعتبار بتوان بخشی از راه‌های عشایری پرتردد استان را مرمت کرد.
وی تصریح کرد: هزارو ۲۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری استان در شهرستان گچساران است.
احمد‌زاده ادامه داد: با توجه به اینکه جاده‌های عشایری و ابنیه‌های فنی استان دچار مشکل شده اما عشایر کوچروی این شهرستان از بارش نزولات آسمانی ابراز خوشحالی می‌کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیشتر مسیر‌های عشایری کوچروی شهرستان گچساران که امروز(چهارشنبه) مورد بازدید قرار گرفته فاقد پل هستند که ساخت این پل‌ها نیازمند اعتبارات زیادی است.
وی اظهار کرد: بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال برای ایمن‌سازی جاده‌های عشایری گچساران که در بارندگی اخیر دچار خسارت شده‌اند نیاز است.
احمد‌زاده با بیان اینکه هم اکنون بازگشایی جاده‌های عشایری در دست اجراست ادامه داد: ۲ دستگاه ماشین لودر و گریدر برای بازگشایی جاده‌های عشایری شهرستان گچساران نیاز است.
مناطق قشلاقی شهرستان گچساران سالانه محل استقرار و سکونت حدود دو هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.
عشایر گچساران ۴۰۰ هزار رأس دام را پرورش می‌دهند. عشایر این شهرستان شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک‌های قشقایی و دره شوری در مناطقی مانند دریلا، آبگندی و کلاغ نشین سکونت دارند.
این قشر مولد سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز، ۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند. عشایر این شهرستان شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک‌های قشقایی و دره شوری در مناطقی مانند دریلا، آبگندی و کلاغ نشین سکونت دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تورا به خدا صداقت عشایر خراب مکن
Iran, Islamic Republic of
با موحد مشورت کنید ..
جهانگیر نره ئی
Iran, Islamic Republic of
سلام، تشکر از استانداری‌استاندارویژه جناب آقای دکتر احمدزاده، باتوجه به وضعیت خاص عشایرهلیگان ،حضور استاندار غنیمت شمرده که باید حضوری بعرض می‌رسید. بدون اطلاع وهماهنگی استاندارمان را بمنطقه اوردند .مسلماً
مسائلی را باید مطرح میکردیم که شاید ازدیدگاه
عده ای در حضوراستاندار ویژه نباید مطرح می‌شد.ازاینکه بدون اطلاع شوراهای عشایری بوده بشدت معترض هستیم، از استانداری تقاصاداریم بررسی نماینده، قبلا نیز موارد اینچنینی داشته ایم.
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1