تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۲
کد مطلب : ۴۷۷۷۳۷
بررسی نقطه‌نظرات کاندیدای راه‌‎یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری:

دوگانه سلامت از نگاه پزشکیان و جلیلی / نقاط قوت طرح های دو نامزد در حوزه سلامت چیست؟

۰
دوگانه سلامت از نگاه پزشکیان و جلیلی / نقاط قوت طرح های دو نامزد در حوزه سلامت چیست؟
کبنا ؛با دو مرحله‌ای شدن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و راه‌یافتن مسعود پزشکیان، با حداکثر آرا، و سعید جلیلی به این توقفگاه، دور دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد. وقفه پیش‌آمده تا این روز سرنوشت‌ساز، فرصتی است تا مروری بر چشم‌انداز دو نامزد منتخب، به‌طور ویژه در حوزه سلامت، بهداشت و درمان و نقطه‌نظرات آنها داشته باشیم.
همایون سامه‌یح نجف‎‌‌‌آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده کلیمیان در دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی، ضمن تأکید بر تجربه و توانایی کافی آقایان جلیلی و پزشکیان در اداره امور مملکت و تکریم آنها از سوی جامعه کلیمیان، در خصوص بررسی اهداف دو کاندیدای اصلح انتخابات ریاست جمهوری در حوزه سلامت به خبرآنلاین می‌گوید: «با توجه به شناخت من از آقای دکتر پزشکیان در طول همکاری چهارساله ما در کمیسیون بهداشت و درمان، عهده‌دار بودن وزارت بهداشت در کابینه دوم آقای خاتمی و حتی تحصیلات تخصصی ایشان در زمینه پزشکی، می‌توان گفت که اهداف و چشم‌انداز دکتر پزشکیان در حوزه سلامت، حرف‌های تازه و یا شعار نیست؛ زیرا تمام مدتی که بنده افتخار همکاری با ایشان را داشتم نیز دقیقاً همین مسائل را در کمیسیون مطرح می‌کردند.»
دوگانه سلامت از نگاه پزشکیان و جلیلی/ عدالت‌محوری و کاهش هزینه‌ها در حوزه بهداشت و درمان؛ نقطه اشتراک نامزدها
اجرای صحیح قوانین و اولویت‌بخشی به خواسته‌های مردم
مسعود پزشکیان، یکی از کاندیدای راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، طی مناظراتی که [پیش از انتخابات دوره نخست] حول محور سلامت برگزار شد، بر رفع مسئله‌ تعارض منافع و اجرای قانون در نظام سلامت تأکید داشت و با اشاره به اقدامات خود در حوزه نظام سلامت در دوران نمایندگی مجلس اظهار داشت که «ما در مجلس، روند حرکت بهداشت و درمان را به طور کامل به سمت مردم سوق دادیم. دغدغه من هم از ابتدا این بود که صدای آدم‌هایی باشم که کسی صدای آنها را نمی‌شنود».
پزشکیان، ضمن الزام بر تصحیح عملکردها، بر این باور است که با اجرای قوانین می‌توان مشکلات مردم را برطرف کرد. او اجرای برنامه نظام ارجاع و پزشک خانواده به‌ویژه در مناطق محروم و ایجاد بیمه‌های روستایی را از نقاط قوت دوره‌ وزارت خود در دولت هشتم می‌داند و افزایش حقوق پزشکان خانواده و سایر کارکنان حوزه بهداشت را ضامن افزایش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی می‌بیند.
دوگانه سلامت از نگاه پزشکیان و جلیلی/ عدالت‌محوری و کاهش هزینه‌ها در حوزه بهداشت و درمان؛ نقطه اشتراک نامزدها
سامه‌یح نجف‌‎آبادی، عضو سابق کمیسیون بهداشت، محور اصلی صحبت‌های پزشکیان در حوزه سلامت را «اجرای دقیق قانون» می‌داند و توضیح می‌دهد: «ما علاوه بر یک قانون مدون، برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی رهبری را داریم؛ که در همه اینها به مسئله بهداشت و درمان توجه ویژه‌ای شده است. با دقت به این موارد و اجرای دقیق آن، عمده مشکلات و معضلات مطرح در حوزه بهداشت و درمان، کاملاً برطرف می‌شود. هم‌چنین با تزریق بودجه، طبق قانون، به وزارتخانه مطمئناً درصد قابل‌توجهی از مشکلات و کمبودها در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و ... رفع خواهد شد.»
او هم‌چنین اضافه می‌کند: «دکتر پزشکیان اولین‌بار طرح پزشک خانواده را، به عنوان یکی از کمبودهای حوزه درمان کشور، اجرایی کردند و موفق هم بودند. ایشان تجربه کاملی در این مورد دارند و مطمئنم با عزمی جزم، در سایر موارد هم موفق عمل خواهند کرد.»
ارجحیتِ پیشگیری بر درمان و کاهش هزینه‌ها
سعید جلیلی، دیگر کاندیدای منتخب ریاست جمهوری، در خلل مناظره چالش‌های نظام سلامت اظهار داشت که تنها بخشی از نظام سلامت مربوط به وزارت بهداشت بوده و باقی موضوعات فراتر از وزارت بهداشت است؛ که دولت و ریاست جمهوری در این میان وظایفی به عهده دارند که باید بدان عمل کنند.
او بیکاری، تصادفات جاده‌ای، محیط‌زیست، مسکن، امنیت شغلی و بسیاری از موارد دیگر را بر سلامت افراد و اجتماع تأثیرگذار می‌داند و معتقد است «نقش مهم رئیس جمهور این است که سایر دستگاه‌ها را در زمینه انجام تکالیف خود نسبت به نظام سلامت بسیج کند تا تمام سختی‌ها بر دوش کادر درمان نماند».
هم‌چنین دیگر چشم‌انداز این نامزد انتخاباتی در حوزه بهداشت و درمان، رسیدگی به نظام بیمه و عدالت‎‌محور کردن عملکرد آن در راستای کاهش هزینه‌هاست.
دوگانه سلامت از نگاه پزشکیان و جلیلی/ عدالت‌محوری و کاهش هزینه‌ها در حوزه بهداشت و درمان؛ نقطه اشتراک نامزدها
نجف‌آبادی در خصوص نقطه‌نظرات این کاندیدا می‌گوید: «یکی از ایده‌هایی که دکتر جلیلی در حوزه سلامت دارد، مربوط به هزینه‌های القایی به بیماران است؛ که در حال حاضر فشار شدیدی را به قشر کم‌درآمد جامعه وارد می‌کند و مسئله خیلی مهمی است.
هم‎‌چنین اشاره به پیشگیری از تصادفات جاده‌ای، مسائل آب‌وهوایی و اکوسیستم و اثرگذاری صد درصدی این موارد بر سلامتی مردم نیز از نکات قابل‌توجه صحبت‌های ایشان در زمینه سلامت است. به عبارتی پیشنهاد آقای جلیلی که «پیشگیری ارجح بر درمان است» درست است؛ چون توجه به این اصل، هزینه و خسارت وارده بر جامعه را به حداقل می‌رساند و لذا این حرف قابل تقدیر است.»
او اضافه می‌کند: «در حوزه سلامت و درمان، با احترام به آقای جلیلی، به‌طبع تجربیات آقای دکتر پزشکیان بیشتر است، اما اگر در مورد سیاست خارجی یا مسائل مشابه آن صحبت می‌کردیم، به‌طبع دکتر جلیلی حرف بیشتری برای گفتن داشتند. اما به‌طور کل و به‌نظر من، ایده‌های هر دو کاندیدا قابل اعتناست. فارغ از نتیجه نهایی انتخابات، امیدواریم رئیس جمهوری آینده بتواند به وعده‌های مطرح‌شده به‌خوبی عمل کند.»
نام شما

آدرس ايميل شما

ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1