تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۴۷۴۱۴۶
عملکرد دولت سیزدهم در استان کهگیلویه و بویراحمد؛

کهگیلویه و بویراحمد در گام سیزدهم + تصاویر

۱۰
۰
کهگیلویه و بویراحمد در گام سیزدهم + تصاویر
کبنا ؛کهگیلویه وبویراحمد در کانون توجه دولتمردان سیزدهم قرار گرفته است و در سایه همین توجه و اهتمام دولت مردمی و عدالت محور ابر پروژه‌ها و طرح‌های قابل توجه و بزرگی ظرف یک سال گذشته در حوزه عمرانی و اقتصادی این استان با هدف توسعه اشتغال و رونق تولید اجرایی شده است.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد عقب ماندگی‌های تاریخی زیادی در حوزه‌های مختلف دارد با این وجود در یک سال اخیر دولت سیزدهم گام‌های تحولی خوبی به گواه آمار در راستای شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی و تکمیل طرح‌های زیربنایی و عمرانی در بخش‌های کشاورزی، گردشگری و صنعت برداشته است.
دولت سیزدهم از همان آغاز فعالیت خود در این استان رئوس برنامه‌ها، خط و مشی و سیاست‌های راهبردی دولت با بینشی عمیق و روشن در حوزه‌های مختلف ترسیم و نقشه راهی برای خروج استان از محرومیت‌ها و مشکلات انباشت شده از گذشته مشخص شد.
مدیران ارشد استانی و مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی در مدت یک سال اخیر سال تلاش کرده‌اند پا به پای قافله پرشتاب توسعه در دولت سیزدهم حرکت کنند.
با وجودی که به گفته کارشناسان امر ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیت‌ها برای تقویت زیرساخت‌ها و اشتغال پایدار استان به خوبی استفاده و بهره‌برداری نشده است.
کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین گنج‌ها و رنج‌ها همیشه از نظر توسعه یافتگی در آخرین رده استان‌های کشور بوده و به دلیل فقدان توسعه نامتوازن منطقه‌ای، غفلت از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استانی، برخی سوء مدیریت‌ها و کم توجهی‌ها استان با واژه نامأنوس محرومیت همواره دست و پنجه نرم می‌کرده است.
متولیان طرح‌های اقتصادی، زیرساختی و اشتغال آفرین در گفت و گو با گزارشگر ایرنا از تکمیل، احیا و سرعت‌گیری روند اجرایی این طرح‌های در دست اجرا در دو سال گذشته تاکنون سخن بمیان آوردند و اظهار داشتند: تا ۲ سال آینده شاهد تحول اقتصادی خوبی در این استان رو به توسعه خواهیم بود.
کهگیلویه و بویراحمد در سایه هم افزایی و تلاش مسئولان و تدبیر هوشمندانه دولت مردمی سیزدهم در مسیر تحول و توسعه همه جانبه قرار گرفته و این استان از پیشوند محرومیتی که سال‌ها با خود به یدک می‌کشید در حال فاصله گرفتن است.
بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ تولیدی از جمله پتروشیمی گچساران که تا پیش از شروع دولت سیزدهم ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با تزریق ۱۲۰ هزار میلیارد ریال در این دولت به بهره‌برداری رسید؛ احیای دوباره کارخانه قند یاسوج و واحد تولیدی شهدناب پس از ۱۶ سال و بهره‌برداری از جاده ملی پاتاوه به دهدشت پس از ۲۸ سال، بهره بردای از چندین طرح در حوزه صنعت و کشاورزی خود بهترین مصداق و از جمله دستاورد‌های مهم اقتصادی دولت سیزدهم ظرف یک سال اخیر در این خطه است.
۲۶ تیر ۱۴۰۲، دستاورد‌های سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور به استان
رئیس جمهور به همراه شماری از اعضای هیأت دولت در دور دوم سفر‌های استانی، صبح روز (دوشنبه ۲۶ تیرماه ) وارد فرودگاه یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد معتقد است سالی که گذشت دستاورد‌های خوبی برای استان کهگیلویه وبویراحمد به همراه داشت، نیمه اول سال ۱۴۰۲ استان میزبان هیأت دولت بود که در این سفر پروژه‌های بزرگی از جمله پتروشیمی گچساران، جاده پاتاوه به دهدشت، سد چم شیر و کارخانه قند یاسوج به بهره‌برداری رسید.
وی عنوان کرد: در سفر دور دوم دولت به استان ۱۳ هزار میلیارد تومان برای حوزه زیرساخت و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغالزایی طی بازده زمانی دو تا سه سال اختصاص یافت.
احمدزاده افزود: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خصوصاً یاسوج و شهر‌های اطراف در استقبال از رئیس جمهور سنگ تمام گذاشتند که یکی از زیباترین و باشکوهترین تجمعات در استقبال صمیمی از مسئولان کشوری محسوب می‌شود.
کهگیلویه وبویراحمد بر مدار توسعه بر پایه گام های‌امیدبخش دولت سیزدهم
۲۷ تیر ۱۴۰۲، بهره‌برداری از جاده ۲۸ ساله پاتاوه-دهدشت
جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد و در این سال‌ها در سایه کم مهری‌ها و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح‌های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و با اقدامی جهادی و تزریق اعتبار لازم، طی ۲سال گذشته تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه پاتاوه-دهدشت فراتر از استانی بود؛ جاده‌ای که ترانزیت شمال به جنوب هست و سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده است.

برای بهره‌برداری این پروژه عظیم یک تحرک لازم بود که دولت این تحرک را با تزریق اعتبارات به کار برد، اعتباراتی که این پروژه را در یک مقطع زمانی یکساله به اتمام رساند و اگر قرار بود همچون گذشته اعتبارات تزریق شود شاید تا پنج سال دیگر هم به بهره‌برداری نمی‌رسید. توجه دولت در سفر رئیس‌جمهور برای بهره‌برداری جاده پاتاوه-دهدشت به این پروژه سرعت داد.
احمدزاده عنوان کرد: پروژه‌های عظیم همیشه یک سری ایراداتی دارند از جمله برخی از تونل‌ها روشنایی نداشتند؛ نبود چراغ و روشنایی مانع تردد‌ها نمی‌شود درحالی‌که می‌توان با چراغ روشن هم رانندگی کرد. سرعت رفع ایرادات با افتتاح پروژه و تردد در جاده بیشتر می‌شود. وزیر راه کشور نامه زد که این ایرادات در مسیر تونل وجود دارد و باید فوراً تأمین اعتبار شود.
کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت‌های این جاده ملی بشمار می‌رود.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران برقرار می‌کند و نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.
عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ آغاز شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه‌های اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعه‌های دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.

۲۶ تیر ۱۴۰۲، افتتاح ایرانی‌ترین مجتمع پتروشیمی کشور
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح اقتصادی پتروشیمی گچساران حدود ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در این دولت تزریق شد و این پروژه فوق استانی و تراز ملی در سفر دوم رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.
وی تأکید کرد: این یکی از هنر‌های دولت مردمی بود که این رقم بزرگ اعتبار را تخصیص دهد و این پروژه را از رکود طولانی به مدار تولید ببرد و این تحول عظیمی بود که در این دولت شکل گرفت.
طرح ساخت خط لوله سراسری‌اتیلن غرب در سال ۸۱ به منظور توسعه و آبادانی مناطق محروم غرب کشور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن در زمین به مساحت ۱۵۷ هکتار در سال ۸۳ با اعتبار پیش‌بینی شده ۱. ۳ میلیارد یورو آغاز شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تأکید آیت الله رئیسی بر تکمیل طرح‌های نیمه تمام عملیات ساخت این طرح اقتصادی شتاب گرفت و پس از ۲دهه راه‌اندازی شد.
برای اجرای این طرح اقتصادی بیش از ۱. ۳ میلیارد یورو هزینه شد و برای اجرای این طرح بیش از ۸۳ درصد بومی و داخل‌سازی شده و بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی شده است.
این شرکت در کنار پیشبرد اهداف کلان خود با ۷۰ شرکت ایرانی به منظور طراحی، ساخت و نصب تجهیزات مهم مورد نیاز همکاری کرده است.
افتتاح و بهره‌برداری رسمی از مجتمع ‌پتروشیمی گچساران
محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن‌اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳(برش پروپان و سنگین‌تر) در سال خواهد بود.
۲۶ تیرماه ۱۴۰۲، بهره‌برداری از سد بتنی- غلتکی غرب آسیا
سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر دارای مخزنی به حجم ۲. ۳ میلیارد مکعبی است که عملیات اجرایی آن با اخذ مجوز‌های لازم از سازمان‌های مربوطه در سال ۹۱ شروع شد.
نیروگاه برق‌آبی این سد دارای سه واحد بزرگ هر کدام به ظرفیت ۵۵ مگاوات و ۲ واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت ۵. ۵ مگاوات (جمعاً ۱۷۶ مگاوات) است که از طریق پست ۲۳۰ کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود.
واحد نخست نیروگاه این سد با ظرفیت ۵. ۵ مگاوات در نیمه دوم تیرماه امسال به بهره‌برداری رسید که در تولید برق پیک تابستانه نقش مهمی دارد.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

تولید ۴۸۲ گیگاوات برق‌آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال‌زایی، اجرای زیرساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از دیگر مزایای این سد است. سد و نیروگاه چمشیر تأثیر مهمی در رونق کشاورزی و صنعت گردشگری دارد.
۲۶ تیر ۱۴۰۲، افتتاح کارخانه قند یاسوج
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کارخانه قند یاسوج که سرنوشت تلخی داشت با بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفردولت زنده شد و در کمتر از یکسال این کارخانه از صفر در مدار تولید قرار گرفت.
وی ابراز کرد: پروژه‌ای که دیگر چیزی از آن باقی نمانده بود تأسیسات و تجهیزات آن به یغما و فروش رفت و غارت و مستهلک شد از طرفی نیروی انسانی توانمند بی‌انگیزه محل را ترک کرده و دیگر آنجا یک مخروبه‌ای بود درواقع یک مخروبه را تحویل گرفتیم.

احمدزاده ادامه داد: رقم ۴۰۰ میلیارد تومان در یک پروژه برای استان کهگیلویه و بویراحمد رویاست، استان با این رقم‌های بزرگ آشنایی و تجربه نداشت؛ که کارخانه با یک مدیریت جهادی خوب در مدار تولید قرار گرفت.
۲۸ مهر ۱۴۰۲، احیای کارخانه شهد ناب یاسوج پس از ۱۶ سال رکود
کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای یا گیاهی بدون گاز( شهد ناب) پس از ۱۶ سال انتظار به جرخه تولید بازگشته است و هم اینک ۵۰ نفر مشغول به کار شده‌اند و چنانچه فاز دوم آن (آبمیوه‌گیری) هم فعال شود بیش از ۶۰ نفر دیگر مشغول به کار خواهند شد.
(فیلم) چند حُسن راه‌اندازی کارخانه شهد ناب یاسوج بعد از ۱۶ سال / مدیر کارخانه: می‌گفتند به کهگیلویه و بویراحمد نروید چون سنگ‌اندازی زیاد می‌شود
برای بازگشت این کارخانه راکد بالای ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری مجدد انجام شده است.
پیش از احیای این کارخانه سیب‌های ضایعاتی یاسوج و شهر و روستا‌های اطراف به طور معمول به استان‌های فارس، مشهد، تهران یا آذربایجان غربی ارسال می‌شد اما اکنون باغداران بطور مستقیم سیب ضایعاتی خود را به قیمت مناسبی به کارخانه می‌فروشند و دست دلال‌ها کوتاه شده است.
۲۶ تیر ۱۴۰۲، بهره‌برداری از بزرگترین پارک آبی جنوب کشور در یاسوج
همزمان با دومین دور سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون گردشگری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، بزرگترین پارک آبی جنوب کشور در شهر یاسوج به بهره‌برداری رسید.
پارک آبی یاسوج در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع و ظرفیت سرویس دهی به یک هزار نفر در هر سانس، بزرگ‌ترین پارک آبی جنوب کشور است. با بهره‌برداری از این طرح زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر بصورت مستقیم فراهم شده است..
این طرح گردشگری چند سال به دلیل کمبود اعتبار غیرفعال بود که در دولت سیزدهم ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ برای تکمیل و بهره‌برداری آن اختصاص و به مرحله بهره‌برداری رسید.
نگاه دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های گردشگری در مناطق کم برخوردار کشور با هدف رونق اقتصادی است. اجرای طرح پارک آبی یاسوج در سال ۱۳۹۵ در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع آغاز شد و این طرح حدود ۲ سال در شرایط تعطیلی به سر برد.
افزایش ۲۸۲ درصدی صادرات کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد در دی ماه امسال از افزایش ۲۸۲ درصدی ارزش صادرات غیر نفتی این استان خبر داد و گفت: ارزش کالا‌های گمرکی کهگیلویه و بویر احمد در سال جاری به پنج میلیون و ۹۵۸ هزار دلار رسید.
عبدالکریم بیاتی اظهار کرد: امسال، حدود ۱۹۸ هزار و ۸۴۹ تن کالا به ارزش پنج میلیون و ۹۵۸ هزار دلار کالا از این استان به سایر کشور‌ها صادر شده است.
وی افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی افزایش ۲۲۱ درصدی و به لحاظ ارزش دلاری رشد ۲۸۲ درصدی داشته است.
مدیرکل گمرک کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: عمده محصولات صادراتی کلینکر سیمان، انواع محصولات آرایشی بهداشتی، سپاهان موکت، عصاره شیرین بیان، عصاره گیاهی، سیمان و انواع پوشاک است.
بیاتی ادامه داد: کشور‌های عراق، آفریقای جنوبی، کویت، جمهوری آذربایجان، آلمان، امارات متحده عربی، افغانستان، سوئیس و عمان مقصد محصولات صادراتی این استان بوده‌اند.
تحول چشمگیر در بودجه استان
سال ۹۹ بودجه طرح‌های عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد ۷۰۰ میلیارد تومان مصوب شده بود.
با پیگیری‌های انجام شده اعتبارات عمرانی استان از ۷۰۰ میلیارد تومان به یک هزار و ۲۴۶ میلیارد تومان رسانده شد.
در کنار آن در زمینه محرومیت زدایی ۴۹۵ میلیارد تومان نیز مصوب و اضافه شد. همچنین ۹۰ میلیارد تومان در زمینه آب و راه روستایی به استان اختصاص داده شد.
در سفر جمعی از نمایندگان بالای ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس به استان رقمی افزون بر سه هزار میلیارد ریال برای زلزله سی سخت مصوب شد.
با تزریق این اعتبار، انقلاب و نهضتی در حوزه هادی روستایی در این شهرستان ایجاد و دنا به کارگاه عمرانی تبدیل شد، این در حالی است که اعتبارات شهرستان دنا قبل از آن تنها ۱۹ میلیارد تومان بود.
در همین دولت سیزدهم ۴۷۲ میلیارد تومان پول برای پل کلو سی سخت مصوب شد. سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰ درصد رشد در بودجه استان ایجاد شد به این معنا که سه برابر بودجه سال ۹۹ شد.
همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به جاده پاتاوه به دهدشت تزریق شد. از طریق ماده ۵۶ هم حدود ۳۳۵ میلیارد تومان تسهیلات از بانک‌ها برای استان گرفته شد.
در سال ۱۴۰۱ از طریق کمیسیون تلفیق اعتباری یک هزار و ۹۱۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد. سال ۱۴۰۲ بودجه استان به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه عمرانی (تملک سرمایه‌ای) رسید.
سفر نخست رئیس جمهور به استان سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در اختیار این سه حوزه (شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون) قرار داردند.
در سفر دوم از ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز حدود هفت هزار میلیارد تومان در اختیار این شهرستان‌ها قرار داده شد. اثرات این اعتبارات در سال‌های آینده در رخسار این سه حوزه هویدا خواهد شد.
انقلاب در خرید گندم، توسعه فضا‌های گلخانه‌ای و سردخانه‌های استان
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال زراعی گذشته بی‌سابقه‌ترین تولید گندم را در استان شاهد بودیم به گونه‌ای که در سال زراعی ۱۴۰۱ در مجموع ۳۸ هزار تن خرید تضمینی گندم صورت گرفت در حالی که سال زراعی ۱۴۰۲ ۸۴ هزار تن گندم سیلویی و بذری خرید تضمینی شده است که انقلابی در تولید محسوب می‌شود.
وی عنوان کرد: مساحت گلخانه‌های استان تا قبل از دولت سیزدهم تنها ۳۴ هکتار بوده اکنون در قالب پنج شهرک گلخانه‌ای ۱۳۷ هکتار زمین آماده و بخشی به متقاضیان واگذار شده است.
عسکری بیان کرد: همچنین تا قبل از دولت مردمی سیزدهم ظرفیت سردخانه‌ها (بالای صفر و زیر صفر) ۱۸ هزار تن بوده که اکنون ۳۶ هزار تن در حال ساخت است و بخشی از آن هم به بهره‌برداری رسیده است.
وی ادامه داد: تاکنون تنها ۳۴ هکتار گلخانه در کل شهرستان‌های استان وجود داشته است اما در دولت سیزدهم تنها در یک نقطه از خیرآباد گچساران یکی از سرمایه‌گذاران در وسعت ۱۰ هکتار مشغول به فعالیت است.
بهبود نسبی نرخ تورم در کهگیلویه و بویراحمد
سال ۱۴۰۲ پر رنگ‌تر از سال‌های گذشته، برنامه‌های عملیاتی جهت "مهار تورم و رشد تولید" در دولت سیاست‌گذاری شده و مجموعه دولت و حاکمیت نسبت به تحقق این هدف اهتمام خواهند ورزید.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: استان کهگیلویه و بویراحمد سال‌های متمادی در نرخ تورم رتبه اول را داشته است به گونه‌ای که در برج هشت ۱۴۰۰ این استان جزء بالاترین نرخ تورم کشور بوده است اما اکنون در مدت ۲ سال اخیر این نرخ بهبود نسبی خوبی یافته است.
عسکری ابراز کرد: سال ۱۴۰۱ در نرخ تورم ۴۹ درصدی، استان رتبه ۱۶ کشور را دارا بوده است و نرخ ماهیانه در خرداد ماه ۱۴۰۲ به ۱. ۱۹ درصد رسیده که استان رتبه بیست و ششم را کسب کرده است.
نرخ اشتغال در استان کهگیلویه و بویراحمد تک رقمی شد/ ایجاد بیش از ۶ هزار شغل جدید
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: زمانی که دولت سیزدهم شروع به کار کرد نرخ بیکاری در این استان ۱۱. ۲ درصد بود اکنون هفت درصد است هرچند که همین نرخ هم بالاست باید بیشتر تلاش کنیم تا بیکاری کاهش پیدا کند.
سید علی احمدزاده با اشاره به اینکه با راه‌اندازی پلیمر و پتروشیمی گچساران به دنبال کلنگ زنی پتروپالایشگاه این شهرستان هستیم، افزود در صورتی که پترو پالایشگاه اجرایی شود چهار هزار نفر اشتغال زایی ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: همچنین با راه‌اندازی پتروشیمی چرام و میدان گازی مختار تعداد زیادی از فرزندان استان مشغول به کار خواهند شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تعهد ۱۰ هزار و ۸۶ نفری اشتغال استان در سال جاری، گفت: تاکنون بیش از ۶ هزار مورد از این رقم محقق شده است و تلاش می‌کینم این تعهد بطور کامل عملی شود.
احمدزاده تصریح کرد: در سال جاری ۶۱ درصد از تعهد اشتغال استان محقق شده و ۶ هزار و ۱۰۰ شغل ایجاد شده در سامانه رصد به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: استان در سامانه رصد کشور رتبه ۱۶ را در اختیار دارد که با اقدامات انجام شده در حوزه مشاغل خانگی و ثبت آن در سامانه رصد جایگاه استان ارتقا می‌یابد.
احمدزاده بیان کرد: در دولت سیزدهم نزخ بیکاری استان از ۱۰. ۷ درصد کاهش پیدا کرد و برای نخستین بار تک رقمی شد اما نیازمند حمایت بیشتر وزارتخانه برای ایجاد اشتغال و کاهش آمار نرخ بیکاری هستیم.
احیای سه هزار میلیارد ریال از سرمایه‌های راکد کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۱۳ واحد تولیدی راکد با حجم سرمایه‌گذاری اسمی ۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد ریال به چرخه تولید بازگشت.
امیر تیمور موسویان اظهار کرد: میزان اشتغال این تعداد طرح ۳۴۱ نفر بوده که هم اکنون کارگران دوباره به کار خود برگشته‌اند.
وی افزود: این واحد‌های راکد که اکنون احیا شده‌اند از جمله کارخانه قند یاسوج، شرکت شهد ناب، پلیمر صنعت یاسوج، شن و ماسه شهرداری قلعه رئیسی دستمال کاغذی بنفشه تعاونی ۱۱۲۸ بوده است.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سال گذشته ۲۱ واحد تولیدی راکد با اشتغال اسمی ۲۷۱ نفر و سرمایه‌گذاری اسمی ۹۱۰ میلیارد ریال به چرخه تولید بازگشته‌اند.
صنعت یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی در ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار است و با توجه به شعار سال این صنعت است که می‌تواند با کارآفرینی، نوآوری، ایجاد فرصت‌های شغلی و افزایش درآمد راه را برای تحقق رهنمود‌های مورد نظر مقام معظم رهبری فراهم کند.
بازگشت واحد‌های تولیدی غیر فعال و راکد به چرخه تولید جزء نخستین دغدغه‌های دولت سیزدهم از همان روز‌های ابتدایی شروع به کار بود و در حال حاضر به عنوان سیاست اصلی دولت در کهگیلویه و بویراحمد مطرح شده است.
۱۱۲ واحد تولیدی راکد در استان وجود دارد که ۵۳ مورد از آن‌ها شرایط برگشت به تولید را دارند.
ایجاد طرح زنجیره مرغ گوشتی استان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد طرح زنجیره مرغ گوشتی در استان را از دیگر پروزه‌های شاخص عنوان کرد و گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومان شامل مزرعه مرغ مادر گوشتی به ظرفیت ۳۰ هزار قطعه، مرغ گوشتی با ظرفیت ۲۵۰ هزار قطعه و صنایع جانبی وابسته از جمله کشتارگاهی با ظرفیت ۶ هزار قطعه در ساعت و همچنین سردخانه‌ای با ظرفیت یک هزار تن در حال اجرا می‌باشد.
احمد‌زاده تصریح کرد: هر ساله، استان در تأمین گوشت سفید (مرغ پرورشی) در تنگنا بود و همیشه در مواقع کمبود تولید دست به دامان استان‌های دیگر می‌شد.
۳۰ تا ۳۵ درصد مرغ استان از استان‌های همجوار همچون فارس، بوشهر و خوزستان تأمین می‌شود و در شرایط بحرانی کشور به نحوی که دچار تلاطم اقتصادی می‌شود استان‌های همجوار از ارسال مرغ به استان ممانعت می‌کنند.
بر اساس سرانه تولید مصرف ۲۸ کیلوگرم در سال ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم تولید گوشت صنعتی استان است که ۷۵ درصد نیاز مردم تأمین می‌شود.
میزان مصرف مرغ در کهگیلویه و بویراحمد حدود ۵۸ تن مرغ گرم روزانه، یک هزار و ۷۵۰ تن مرغ ماهانه و حدود یک هزار تن سالانه است.
فسفات چرام
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با احداث کارخانه اسید فسفریک و بهره‌برداری از معدن فسفات چرام (واقع در کوه لار) زمینه اشتغال بیش از ۸۰۰ نفر در استان فراهم خواهد شد.
احمدزاده ابراز کرد: با بهره‌برداری از این طرح ۴۰ هزار تن کنسانتره فسفات و همچنین اسید فسفریک تولید می‌شود.
وی تأکید کرد: پس از سال‌های سال (حدود ۵۰ سال) برای اولین بار جاده دسترسی به این معدن احداث شده است.
۱۵ هکتار زمین در اختیار شرکت الغدیر قرار گرفته است و به میزان ۳۰ هکتار دیگر نیز در برنامه واگذاری قرار خواهد گرفت.
با ایجاد کارخانه فرآوری فسفات علاوه بر رونق در اقتصاد و حذف نیاز‌های شدید به ارز و دلار، وابستگی ما به خارج کمتر و کشور را در مسیر توسعه قرار خواهد داد.
عملیات اکتشافی معدن فسفات چرام از سال ۱۳۴۹ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۲ بطول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.
برآورد ذخیره معدن فسفات چرام ۸۰ میلیون تن با عیار ۸. ۵ تا ۹ درصد است.
کهگیلویه وبویراحمد بر مدار توسعه بر پایه گام های‌امیدبخش دولت سیزدهم
کهگیلویه و بویراحمد در یک نگاه
کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر۴۰درصد گونه‌های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است.
این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آب‌های ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل‌های بلوط، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می‌روید، کریدور شامل به جنوب کشور است و طبیعت بکر و سحرانگیزش شکوه و شوکت آفرینش میسراید.
کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر بفرد بویژه در حوزه‌های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشارزی، گردشگری، آبزِی پروری، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت‌ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعداد‌ها و پیوند آن‌ها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.
این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت‌های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت‌های چشمگیری داشته و خدمات و طرح‌های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه‌های مختلف داشته اما راه‌های نرفته زیادی نیز دارد.
این استان که با حدود ۱۶هزار کیلومتر مترمربع بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خورستان واقع شده بیش از ۲ هزار اثر تاریخی دارد که افزون بر ۷۰۰ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
کهگیلویه و بویراحمد همچنین دارای ۱۴منطقه نمونه و ۱۱روستای هدف گردشگری، ۱۷ اردوگاه رفاهی، یک شهر هدف منطقه ویژه گردشگری و چهار کمپینگ اقامتی است.
حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یکهزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.
دامنه‌های وسیع و سترگ در جای جای کهگیلویه وبویراحمد همراه با ظرفیت‌های بالقوه گردشگری و منابع زیست محیطی، پوشش جنگلی و رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی از جمله درخت و درختچه‌های نادر در حالی که یکی از راهبردی‌ترین محور‌های توسعه‌ای استان بشمار می‌آید اما تاکنون بهره وری چندانی از این سرمایه‌های ارزشمند نشده است.
این گنجینه گرانب‌ها و گیاهان شفابخش نه تنها مورد بهره وری مناسب قرار نگرفته بلکه در سالیان متمادی با تخریب‌های روز افزون و دخالت‌های فجیع انسانی یکی پس از دیگری به تاراج ‌می‌روند و شاید که در سال‌های نه چندان دور جز تکه‌های سنگی از آن همه طبیعت بکر و چشم نوازاین استان باقی نماند.
کهگیلویه وبویراحمد اما یکی از استان‌های با کمترین میزان آزادراه و خطوط ریلی در کشور است که طول آزادراهی این استان کمتر از ۴۰۰ کیلومتر است.
این استان حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
این استان را می‌توان سرزمین چشمه‌ها و آب‌های جاری نام نهاد؛ استانی با مساحتی یک درصدی که به واسطه قرار گرفتن در میان کوهستان‌های زاگرس مرکزی بیش از هشت درصد آب کشور را در اختیار دارد.
بارش متوسط سالیانه حدود ۶۰۰میلیمتر باران در کهگیلویه و بویراحمد به همراه آب برف قله‌های دنا، تامر، نور، خامی، خائیز، ساورز و حجال موجب ایجاد بیش از هزار چشمه فصلی و دائمی در کوهپایه‌های زاگرس جنوبی شده است.
در این میان ۱۸ چشمه دائمی و پرآب با تخلیه سالانه ۴۹۵ میلیون متر مکعب آب می‌جوشند و صد‌ها نهر و رودخانه میزایند و این رودخانه‌ها در مسیر پر پیچ و خم خود به هم می‌پیوندند و چهار رود پر آب بشار، مارون، زهره و خیر آباد را بوجود می‌آورند.
اما با وجود این ظرفیت منحصر بفرد و رود‌هایی که مادران کارون، مارون، جراحی و هندیجان هستند و دشت‌های تشنه خوزستان را آب می‌دهند و در آغوش نیلگون خلیج فارس می‌آرامند.
با این حال هنوز صاحب خانه خود از این منبع عظیم محروم است و گاه در تابستان‌های داغ مردم این استان باید روز‌ها و سوزان را در کم آبی بگذرانند و تشنه لب بمانند و زمین‌های کشاورزی آن‌ها هم از بی‌آبی خشک شود و یا آنقدر از آب‌های زیر زمینی برداشت کنند تا دیگر چیزی در زمین باقی نماند.
میدان نفتی گچساران در کهگیلویه و بویراحمد دومین میدان بزرگ نفتی ایران است، که در محدوده شهرستان گچساران قرار دارد.
این میدان با ذخیره درجای ۶۶٫۷ میلیارد بشکه و ذخیره نهایی ۲۳٫۷ میلیارد بشکه نفت خام، دومین میدان نفتی ایران بشمار می‌رود.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران روزانه بطور متوسط ۷۵۰ هزار بشکه نفت از ۱۲ میدان استخراج می‌کند، که عمده تولید این شرکت از میدان نفتی گچساران صورت می‌گیرد که روزانه به حدود ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام می‌رسد؛ بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نفت ایران در این استان تولید می‌شود.
در حقیقت مشکلات و آسیب‌ها و چالش‌های نهفته در این استان آنقدر زیاد بوده که هم اینک تبدیل به گودال‌های عمیق شده‌اند و پرکردن این گودال‌ها نیز عزم راسخ، نگاه ویژه و اهتمام جدی می‌طلبد.
این استان به ۹ شهرستان تقسیم شده و بیش از ۱۷۰۰ روستا دارد. کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۵۵ خورشیدی از دو استان فارس و خوزستان جدا و یک استان مستقل شد. محدوده جغرافیایی آن از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع وسعت، یک درصد ازمساحت ایران و٩ / درصد از جمعیت کشوررا دارد وبه طورمیانگین در هر کیلومترمربع آن ۴٢نفرزندگی می‌کند.
جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری عمـومی نفـوس و مـسکن آبانمـاه ۱۳۹۰، بـه تعـداد ۶۵۸ هزار و ۶۲۹ نفر بود. ۴۹. ۹۷ درصد از این جمعیت را مردان و ۵۰. ۰۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
این آمار در پنج سال گذشته افزایش یافته و براساس برخی گزارش‌ها به بیش از ۷۰۰ هزار نفر رسیده است؛ ۵۲ درصد در نقاط شهری و ۴۸ درصد در نقاط روستایی (ساکن و غیر ساکن ) زندگی می‌کنند.
همه این آمار‌ها نشان دهنده لزوم گرفتن تصمیم‌های راهبردی برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد است تا بتواند بخشی از شکاف ایجاد شده با سایر استان‌های کشور را پر کند.

بیشتر بخوانید:

احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنا نیوز: در تمامی استان‌ها تخصیص‌های سفر دوم رئیس‌جمهور شروع شده و پول زیادی به استان کهگیلویه و بویراحمد سرازیر خواهد شد / تمام وعده‌هایی که به مردم دادیم را دوباره آغاز می‌کنیم / مردم تصور نکنند که به آن‌ها تعهد و قول داده‌ایم و آن را ر‌ها کردیم / نهضت احداث صنایع تبدیلی آغاز شد / مشارکت برای پیشرفت استان صفر هست و ادعا‌ها هزار است / بعد از انتخابات به سمت تغییر مدیران ضعیف می‌رویم / برخی از مدیران را به‌خاطر اعتماد مردم در آستانه انتخابات جابه‌جا کردیم / با تخریب چیزی درست نمی‌شود 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دردو دور گذشته باتمام وجود ازرئیسی حمایت کردم اما اکنون پشیمان و سرخورده ام .
Iran, Islamic Republic of
دولت ناکارآمد و ناتوان در کنترل تورم و هرروز وضع معیشت مردم سخت تر و دشوارتر می شود
Iran, Islamic Republic of
دولتی که با موحد هماهنگ شده عاقبت بدی در انتظارش خواهد بود
Netherlands
نه دولت و نه استاندار هیچ عملکرد مثبتی در استان نداشته اند و اگر موردی را به نام خود می زنند کاری بوده که نود و نه درصد آن در دولت های قبل انجام گرفته است ضعیف ترین دولت و ضعیف ترین استاندار بعد از انقلاب حاکم اند
Netherlands
ضعیف ترین کارنامه را این استاندار در تمام کشور داشته است در تمام شاخص ها آخر کشور هستیم
India
ضعیف ترین استاندار در تاریخ جمهوری اسلامی آقای احمدزاده واقعا لیاقت استانداری رانداشت بااین انتخاب که حق‌الناس
Iran, Islamic Republic of
بعد میگن روشنفکر کجا بوده کارهایی که در دوران روشنفکر انجام شده سابقه نداشته
Iran, Islamic Republic of
کارهای روشنفکر واقعا بی سابقه بوده.
Iran, Islamic Republic of
دولت رییسی مردم رو به خاک سیاه نشوند
علی
Iran, Islamic Republic of
استاندار بسیار ضعیف هستند... تخصص و مدیریت خوبی ندارند
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1