تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب : ۴۷۵۰۷۴
نه به سد خرسان 3؛

فیلم | بغض پیرمرد روستایی از اهالی سادات محمودی دنا ترکید / سد خرسان ۳ هیچ نفعی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد ندارد / ﮔﻨﺠﺸﮏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﻍ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﺩﻧﺪ، ﻧﺎﻟﯿﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ؛ ﻭﻃﻦ! ﻭﻃﻦ! ﻭﻃﻨﻢ ﺭﺍ می‌خواهم/ ما تابع دولت هستیم؛ اما از خاکمان بیرون نمی‌رویم

۳
۰
فیلم | بغض پیرمرد روستایی از اهالی سادات محمودی دنا ترکید / سد خرسان ۳ هیچ نفعی برای مردم کهگیلویه و بویراحمد ندارد / ﮔﻨﺠﺸﮏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﻍ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﺩﻧﺪ، ﻧﺎﻟﯿﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ؛ ﻭﻃﻦ! ﻭﻃﻦ! ﻭﻃﻨﻢ ﺭﺍ می‌خواهم/ ما تابع دولت هستیم؛ اما از خاکمان بیرون نمی‌رویم
کبنا ؛پیرمرد روستایی از اهالی سادات محمودی دنا با نگرانی نسبت به احداث سد خرسان ۳ گفت: فرض کنید پنج میلیارد تومان هم به من بدهند فرزندانم چه‌کار کند، فرزند فرزندم کجا برود؟
به گزارش کبنا، سد خرسان ۳ یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس است که مطالعه آن از سال ۸۶ آغاز شد و مطابق با نظر کارشناسان طول دریاچه پشت سد از «آتشگاه» (از توابع شهرستان لردگان) تا «لماگون» (از توابع شهرستان دنا) ۳۷ کیلومتر است که زیست‌کره دنا را به‌صورت مستقیم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اثرات مخربی بر این زیست‌کره دارد.
این پیرمرد روستایی که برادر یک شهید دوران دفاع مقدس نیز هست، افزود: هر وقت دلم می‌گیرد سر قبر برادر شهیدمان می‌رویم، برادر بزرگی از دست دادم، جسدش تاول‌زا بود.
وی ادامه داد: ما با نظام و دولت‌مان عهد بستیم؛ [در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی] اما از دولت انتظار داریم و خواهش داریم ما همه‌مان جنگیدیم و همه در این ده رزمنده‌اند و در عملیات فاو، والفجر هشت، کربلای پنج ما فرزندانی بودیم که جنگیدیم؛ اما امروز بی‌خانمانمان بکنند.
این پیرمرد تأکید کرد: به کجا برویم، ما همان فرزندان هستیم؛ اما تابع صلاح دید دولت هستم؛ ولی از دولت‌خواهش داریم که هوای ما را هم داشته باشد.
وی با اشاره به ضرب‌المثل مشهور «ﮔﻨﺠﺸﮏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﻍ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﺮﺩﻧﺪ، ﻧﺎﻟﯿﺪ ﻭ ﮔﻔﺖ: ﻭﻃﻦ! ﻭﻃﻦ! ﻭﻃﻨﻢ ﺭﺍ می‌خواهم»، ما از وطنمان بیرون نخواهیم رفت. ما تابع دولت هستیم و دولت هم بر سر ما مسلط است؛ اما ما بیرون نمی‌رویم و نخواهیم هم رفت.
وی ابراز کرد: من از جانب ۶۰ خانوار صحبت می‌کنم؛ اما بقیه را نمی‌دانم و ما ناراضی هستیم.
وی ادامه داد: این سد مال چهارمحال‌وبختیاری است و هیچ نفعی هم برای ما ندارد.
سد خرسان ۳ یکی از ۲۵ سد در پرونده سرشاخه‌های کارون در زاگرس است که مطالعه آن از سال ۸۶ آغاز شد و مطابق با نظر کارشناسان طول دریاچه پشت سد از «آتشگاه» (از توابع شهرستان لردگان) تا «لماگون» (از توابع شهرستان دنا) ۳۷ کیلومتر است که زیست‌کره دنا را به‌صورت مستقیم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و اثرات مخربی بر این زیست‌کره دارد.
   
فیلم| صحبت‌های پیرمرد اهل منطقه سادات محمودی 

ذخیره‌گاه زیست‌کره «دنا» در غرب کشور و در دل رشته‌کوه‌های زاگرس در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و چهارمحال بختیاری قرار گرفته است و یکی از نقاط باارزش از منظر غنای زیستی در جهان محسوب می‌شود.
ذخیره‌گاه زیست‌کره دنا دارای تنوع زیستی متنوع و با ارزشی است، بیش از یک‌هفتم گونه‌های گیاهی موجود در ایران، در منطقه حفاظت شده دنا می‌رویند، تنوع جانوری در این ذخیره‌گاه از جمله ویژگی‌های ارزشمند آن است و حیات‌وحش دنا معرف سیمای جانوری زاگرس است.
با ساخت سد خرسان ۳ که پایین‌دست رشته‌کوه دنا واقع شده وضعیت منطقه برف‌گیر دنا را مختل کرده و تغییرات آب‌وهوایی شدیدی را در این منطقه شاهدیم که علاوه بر خطرات جبران‌ناپذیری برای این زیست‌کره، زندگی و معیشت ساکنان را نیز تهدید می‌کند.
کهگیلویه و بویراحمد استانی بکر و چهارفصل که مناطقی از آن گرمسیری و مناطقی در بخش سردسیری واقع شده است و رشته‌کوه «دنا» در منطقه سردسیری قرار گرفته است که یکی از زیستگاه‌های مهم کشوری است.
استانی که دارای تنوع زیستی و مناطق سردسیری و گرمسیری و برخوردار از ظرفیت‌های گردشگری و طبیعی است آیا احداث سد خرسان ۳ نقشی در توسعه استان را دارد یا خطرات زیان‌باری برای آن خواهد داشت؟
کارشناسان باور دارند پیامدهای سد خرسان ۳ علاوه بر خطرات زیست‌محیطی، افزایش مهاجرت و آسیب‌های اجتماعی، یکی از کم‌نظیرترین مکان‌های تاریخی و باستانی استان که می‌تواند آن‌ را به قطب گردشگری تبدیل کند، زیر آب می‌برد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایلم تامرادی
Iran, Islamic Republic of
ایسو پوله بیشتر ایخی والا
Iran, Islamic Republic of
به خدا مردم ، مخصوصا مردم جنوب پشیزی برا دولت ارزش ندارن ؛ ت
Iran, Islamic Republic of
هدف از احداث سد خرسان۳ انقال آب به اصفهان وکرمان و یزد هست یعنی نابودی کهگیلویه بویراحمد و خوزستان در پایین دست....تاکی باید آب زاگرس برای کویر منتقل بشه...استان چهارمحال بختیاری را نابود کردین حالا نوبت این آستانه... صنایع اببر درکویر مستقر کردن اشتباهه....اگه برای شرب باشه آب خود آن استان ها تا پنجاه سال آینده هم جوابگو هست...درضمن در گذشته از سرچشمه های رودخانه کارون و دز بیش از دو میلیارد متر مکعب آب منتقل شده که آن هم به عنوان آب شرب بوده پس آن آب کجا رفته....عزیزان صنایع اببر مستقر در کویر مرکزی باعث نابودی منطقه زاگرس شده
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1