تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۴۷۵۵۶۴
برای مقابله با بیماری سرطان چه باید کرد؟

طغیان سه سرطان در کهگیلویه و بویراحمد

۱
۰
طغیان سه سرطان در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران بوده، تخمین‌زده می‌شود سالیانه بیش از ۷۰ هزار مورد جدید سرطان در کشور اتفاق افتد، طبق جدیدترین آمار‌های منتشر شده روزانه سه نفر در این استان به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند و زنگ خطر این بیماری برای سه سرطان تیروئید، معده و پوست در استان به صدا درآمده است.
به گزارش کبنا، سالانه حدود ۹۰۰ تا یک هزار بیمار به تعداد بیماران سرطانی استان اضافه می‌شود که تشخیص و درمان به موقع نقش بسیار مهمی در زندگی بیماران سرطانی دارد.
طبق آمار‌های منتشر شده، ۶ هزار بیمار سرطانی این استان از نبود مرکز پرتودرمانی یا رادیوتراپی رنج می‌برند، بیماران سرطانی کهگیلویه و بویراحمد به همین دلیل به استان‌های همجوار مراجعه کرده و هزینه‌های زیادی را صرف می‌کنند.
طبق اعلام سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، در این سال‌ها به دلیل نبود امکاناتی چون مرکز هسته‌ای، رادیوتراپی و موارد دیگر آمار دقیقی از تعداد بیماران سرطانی موجود دراستان نداریم.
سرطان تیروئید، پوست، معده، کولورکتال (روده بزرگ)، پستان و پروستات شایعترین سرطان‌ها در استان است که سرطان تیروئید، معده و پوست در استان از استاندارد‌های کشوری بالاتر است.
سرطان‌ها بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی به عنوان دومین عامل مرگ و میر در این استان هستند.
طبق اعلام محمود شهامت معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد؛ روزانه سه نفر در استان به طور میانگین به سرطان مبتلا می‌شوند.
شهامت تأکید کرد: تغذیه، محوری‌ترین مسأله در بحث سرطان است.
وی با تأکید بر نظارت بر تولید محصولات غذایی، ادامه داد: مواد غذایی که به عنوان ضد سرطان و آنتی اکسیدان مطرح است، خود عامل سرطان است.
یکی از پزشکان یاسوجی گفت: افزایش رو به رشد شیوع سرطان در استان را نگران‌کننده است و همکاری همه نهاد‌های ذیربط در راستای اجرای برنامه‌های عملی برای مبارزه با سرطان ضروری است.
سید رشید غفاری افزود: وی تغذیه ناسالم را عامل اصلی مبتلا شدن به بیماری سرطان عنوان کرد. دانشمندان براین باورند که با تغییر در رفتار‌های تغذیه‌ای می‌توان از بروز بیشتر سرطان‌ها پیشگیری کرد.
وی ورزش روزانه، اصلاح عادات غذایی بخصوص استفاده از ماهی، سبزیجات و لبنیات در سفره غذایی را از مهمترین عوامل پیشگیری از سرطان اعلام کرد.
یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد که به منظور بهبود رفتار‌های تغذیه‌ای پیشگیری از سرطان و انتخاب تغذیه مناسب نیاز به مداخلات و برنامه‌های آموزشی مرتبط با تغذیه سالم در خانواده‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.
مصرف غذا‌های آماده، کباب‌های سوخته شده و پرنمک، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی از عمده دلایل این بیماری‌ها است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آخرین گزارش کشوری (سال ۱۳۹۷)، در استان کهگیلویه و بویراحمد میزان بروز سرطان پستان ۲۴. ۳۱ در ۱۰۰ هزار نفر است و در کشور ۴۴. ۳۴ در ۱۰۰ هزار نفر است و وضعیت استان نسبت به کشور بهتر است.
محمد ملک‌زاده افزود: میزان بروز سرطان تیروئید ۱۳. ۶۶ در ۱۰۰ هزار نفر در استان است؛ اما در کشور ۸. ۱۷ در ۱۰۰ هزار نفر از کشور است.
طغیان سه سرطان در کهگیلویه و بویراحمد
وی عنوان کرد: استان میزان بروز بالایی نسبت به کشور دارد. سرطان پوست هم میزان بروز بالایی در استان نسبت به کشور دارد.
وی تأکید کرد: سرطان معده هم میزان بروز استان نسبت به کشور بالاتر است. سرطان پروستات میزان بروز استانی کمتر از کشوری است. سرطان روده بزرگ هم میزان بروز در استان کمتر از کشور است.
ملک‌زاده ابراز کرد: بروز سرطان‌های تیروئید، پوست و معده در استان کهگیلویه و بویراحمد نگران‌کننده و نیاز است کار‌های تحقیقاتی صورت گیرد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: سرطان معده در مردان استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مردان کشور بالاست و این موضوع نیز نگران‌کننده است. وی ادامه داد: سرطان روده بزرگ‌مردان ما نسبت به مردان کشور بیشتر است.
وی گفت: لازم است تحقیقات گسترده‌ای در خصوص سرطان معده مردان استان صورت بگیرد. وی بیان کرد: سرطان تیروئید در زنان استان ما نسبت به مردان بیشتر است که باید کاملاً تحقیقات انجام بگیرد و البته صحبت‌هایی نیز انجام‌گرفته است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه سرطان پوست و معده زنان استان ما نسبت به زنان کشور بیشتر است، گفت: در حوزه پیشگیری و درمان کار‌های بزرگی انجام‌گرفته است و موضوع غربالگری بسیار مهم است. فرد باید خود را تست کنند. درصد زیادی از سرطان‌ها قابل‌پیشگیری است. حتی بسیاری هم در مراحل اولیه تشخیص قابل‌درمان است.
ملک‌زاده با اشاره به اینکه غربالگری مردم در دستور کار معاونت بهداشت است، اظهار کرد: مصرف دخانیات، مشروبات الکلی، رژیم غذایی نامناسب، نوشیدنی‌های صنعتی، غذا‌های دودی در سرطان اثر زیادی دارند.
وی افزود: سبک زندگی و فعالیت بدنی، قرارگرفتن در مقابل پرتو نور خورشید در ابتلای این بیماری‌ها تأثیر دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در انتها با تأکید بر اینکه غربالگری بسیار مهم است و تلاش داریم آن را رایگان کنیم، گفت: عوامل روانی و استرسی خیلی در تضعیف سیستم ایمنی و بروز سرطان ارتباط دارد و باید کنترل استرس را یاد بگیریم تا سیستم ایمنی‌مان را قوی کنیم.
کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد هشداد داد بروز بیماری "تیروئید" در استان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.
"محمدطاهر پاراد" اظهار کرد: بروز تیروئید در نوزادان در کشور ۳. ۵ مورد در هزار تولد و در کهگیلویه و بویراحمد ۶ مورد در هزار تولد است‌.
پاراد با اشاره به کنترل‌پذیری این بیماری گفت: در صورت تشخیص به موقع بیماری "تیروئید" در کودکان، درمان برای آن‌ها بسیار ساده است و نیاز به امکانات خاص و پیچیده‌ای ندارد.
کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاون بهداشت به خانواده‌ها توصیه کرد برای تشخیص به موقع بیماری تیروئید سه تا پنج روز بعد از تولد برای انجام آزمایش تیروئید به مراکز بهداشتی و درمانی تحت پوشش جهت نمونه‌گیری از پاشنه پای نوزادان مراجعه کنند.
پاراد هشدار داد: در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود منجر به عوارض زیادی از جمله عقب ماندگی ذهنی، اختلال در رشد و اختلال در یادگیری می‌شود بنابراین با تشخیص به موقع قابل درمان است.
وی یادآور شد: کلیه متولدین هر سال برای تشخیص کم کاری تیروئید غربالگری می‌شوند و سالانه حدود ۸۰ بیمار در استان تشخیص داده می‌شوند و تحت درمان قرار می‌گیرند.
طغیان سه سرطان در کهگیلویه و بویراحمد
کارشناس بیماری‌های غیرواگیر معاون بهداشت تصریح کرد: این بیماری گذرا یا دائمی است، یعنی پزشک برای مدت زمان محدود و مشخصی استفاده از دارو را توصیه می‌کند و بعد از آن نیاز به مصرف دارو نباشد، اما در نوع دائمی کودکان از بدو تولد تا آخر عمر باید دارو مصرف کنند که دراین صورت درمان هم ساده و اثرگذار خواهد بود.
"تیروئید" غده‌ای است به شکل پروانه در جلوی گردن در پایین حنجره و بالای استخوان‌های تَرقُوه که ۲ نوع هورمون به نام‌های T۴ و T۳ ترشح می‌کند و کار این هورمون‌ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است.
کم‌کاری تیروئید شرایطی است که غده تیروئید قادر به تولید هورمون تیروئید کافی نیست. از آنجا که هدف اصلی هورمون تیروئید "تنظیم متابولیسم بدن" است، درواقع مبتلایان به این بیماری علائم مرتبط با کم شدن متابولیسم بدن را دارند.
هر چهار هفته تأخیر در درمان سرطان میزان مرگ را تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد
کارشناس بیماری سرطان در یاسوج با اشاره به اینکه تشخیص به موقع سرطان در درمان آن مؤثر است، گفت: سرطان مهمترین بیماری غیرواگیر است که هزینه‌های زیادی به خانواده‌ها وارد می‌کند، به ازای هر چهار هفته تأخیر در درمان جراحی و درمان کمکی سرطان میزان مرگ و میر این بیماری را ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.
صدیقه ولی‌زاده‌گان با اشاره به راه‌اندازی کلینیک تشخیص سرطان سال ۹۸ در استان، افزود: این کلینیک آنطور که انتظار می‌رفت فعال نشد و خدمات کیفی ارائه نکرد به همین دلیل مردم مجبور هستند برای درمان به استان‌های همجوار مراجعه کنند.
کارشناس بیماری سرطان در یاسوج تصریح کرد: چون اکثر بیماران برای درمان به خارج از استان مراجعه می‌کنند ۸۰ درصد آمار‌های ما خارج از استان ثبت می‌شود که دسترسی به آن نداریم.
ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی سرطان و کلنگ زنی مرکز رادیوتراپی پس از ۴۴ سال انتظار، برای بیماران مبتلا به سرطان به رویایی دست نیافتنی در کهگیلویه وبویراحمد بود که هم اینک با ایجاد این زیرساخت‌ها نوید دسترسی آسان‌تر بیماران سرطانی به درمان‌های پیشرفته بدون اینکه لازم باشد از استان خارج شوند، را فراهم می‌کند.
هزینه‌های درمانی بیماران سرطانی بسیار بالا بوده و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم کهگیلویه و بویراحمد بخش عمده‌ای از آن‌ها برای تأمین چنین هزینه‌هایی با مشکل جدی مواجه هستند.
ماهانه حدود ۵۰ بیمار سرطانی کهگیلویه و بویراحمد برای ادامه روند مراحل درمانی به استان‌های همجوار مراجعه می‌کنند و علاوه بر درد بیماری‌شان باید درد کمبود‌های زیرساختی را نیز تحمل کنند.
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: اسکن تمام بدن استخوان با تزریق داروی پرتوزا برای اولین بار در در مرکز پزشکی هسته‌ای یاسوج انجام گرفته است.
سعید جاودان سیرت اظهار کرد: این اسکن (تمام بدن استخوان) به منظور تشخیص انواع تومور‌های خوش خیم و بدخیم با منشأ استخوان، عفونت‌ها، التهاب و بررسی درگیری استخوان ثانویه به تومور‌های دیگر در این مرکز صورت می‌گیرد.
همچنین این نوع اسکن در تشخیص ضایعات خوش خیم همچون بیماری‌های عروقی و متابولیک استخوان و صدمات ورزشی و بویژه بررسی متاستاز‌های استخوانی کاربرد دارد.
وی افزود: نتیجه اسکن با کیفیت مطلوب و استاندارد زیر نظر کارشناس شرکت زیمنس مورد تأیید قرار گرفت.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: در مرکز پزشکی هسته‌ای دانشگاه واقع در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج انواع اسکن هسته‌ای شامل اسکن‌های قلب، استخوان، تیرویید، پاراتیرویید، مغز، کلیه، کبد و کیسه صفرا و موارد دیگر بر اساس پروتکل‌های استاندارد با پایین‌ترین اشعه ممکن و با حفظ کیفیت در تصویربرداری صورت می‌پذیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همچنین اولین دستگاه رادیوتراپی با اعتباری افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال وارد استان شده است.
طغیان سه سرطان در کهگیلویه و بویراحمد
سعید جاودان سیرت اظهار کرد: دستگاه رادیوتراپی با اعتباری افزون بر هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال یکی از بروزترین، با کیفیت‌ترین و مجهزترین دستگاه‌های موجود در کشور است که اعتبار آن از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری تأمین شده است.
وی به نیاز مبرم مردم و ارائه خدمات مهم دستگاه رادیوتراپی به استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: این دستگاه می‌تواند تعداد افراد مبتلا به سرطان‌هایی که با عمل جراحی بهبود پیدا نمی‌کنند، درمان کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: یکی از مزیت‌های دیگر مرکز رادیوتراپی آن است که با توجه به تعداد زیاد جلسات رادیوتراپی بیماران، هزینه‌های گزافی در پی مراجعه به استان‌های همجوار، بیمار متحمل می‌شد که با عنایت دولت و مقام عالی وزارت و نیز با پیگیری‌های صورت گرفته، این دستگاه برای ارائه خدمات به مردم استان وارد شده است.
جاودان سیرت تأکید کرد: کلنگ ساختمان این مرکزشهریورماه ۱۴۰۲ با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به زمین‌زده شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه سازه رادیوتراپی یک سازه منحصربه فرد است که باید ۱۰ متر در زیر زمین ساخته شود و قطر دیوار‌های سازه باید سه متر باشد بنابراین پروسه‌ای زمان بر است و‌امیدواریم کمتر از یک‌سال به بهره‌برداری برسد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: درصد زیادی از سرطان‌ها قابل‌پیشگیری است. حتی بسیاری هم در مراحل اولیه تشخیص قابل‌درمان است.
ملک‌زاده با اشاره به اینکه غربالگری مردم در دستور کار معاونت بهداشت است، اظهار کرد: مصرف دخانیات، مشروبات الکلی، رژیم غذایی نامناسب، نوشیدنی‌های صنعتی، غذا‌های دودی در سرطان اثر زیادی دارند.
وی افزود: سبک زندگی و فعالیت بدنی، قرارگرفتن در مقابل پرتو نور خورشید در ابتلای این بیماری‌ها تأثیر دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در انتها با تأکید بر اینکه غربالگری بسیار مهم است و تلاش داریم آن را رایگان کنیم، گفت: عوامل روانی و استرسی خیلی در تضعیف سیستم ایمنی و بروز سرطان ارتباط دارد و باید کنترل استرس را یاد بگیریم تا سیستم ایمنی‌مان را قوی کنیم.
آموزش مردم و تشخیص زودرس تا حدود زیادی ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.
برخی از بیماری‌های سرطانی به صورت ژنتیکی و از سنین خاصی آغاز می‌شود که لازم است در برنامه پزشک خانواده تمام اطلاعات اولیه افراد و سوابق بیماری‌های آن‌ها ثبت شود.
افرادی که در خانواده با سابقه بیماری داشته باشند و یا سایر افراد پس از طی سنین خاصی باید مورد آزمایش و بررسی قرار گیرند که این اقدام گامی مؤثر در تشخیص و درمان به موقع بیماری‌ها است.
تشخیص سرطان در مراحل ابتدایی سبب می‌شود که نتیجه درمان این بیماری مطلوب‌تر و میزان بازگشت آن نیز کاهش یابد.
تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت جسمانی در کاهش احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها مؤثر بوده و مراجعه زودهنگام به پزشک نیز به تشخیص زودرس این بیماری کمک می‌کند.
مصرف بالای نمک، روغن‌های جامد، گوشت قرمز و مصرف قلیان از سبک‌های ناسالم تغذیه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد است که که به خود مراقبتی نیاز دارد.
طغیان سه سرطان در کهگیلویه و بویراحمد
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: پزشکان توصیه می‌کنند که برای افزایش شاخص‌های سلامت در جامعه ایرانی فرهنگ ورزش و تحرک بدنی، کاهش مصرف نمک، نوشابه‌های گازدار و غذا‌های پرچرب، اجتناب از مصرف قلیان و سیگار، استفاده از صبحانه سالم، افزایش مصرف لبنیات و سبزی‌ها باید ترویج شود.
مطالعه انجام شده توسط هدایت الله جمالی کارشناس ارشد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۹۰ میزان بقای بیماران سرطان معده در کهگیلویه وبویراحمد بسیار پایین بوده و به نظر می‌رسد یکی از مهمترین علت‌های این مسأله با توجه به کمبود امکانات تشخیصی در این استان، تأخیر در تشخیص و درمان به موقع این بیماری است
براساس یافته‌های این پژوهشگر اجرای برنامه تشخیص در مراحل اولیه از راه آموزش عمومی بویژه برای گروه‌های پرمخاطره مانند کشاورزان، دامداران و عشایر منطقه لازم و ضروری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

بیمار دیده
Iran, Islamic Republic of
پیشگیری بهتر از درمان است
به فکر پیشگیری خصوصا در مواد غذایی
به فکر غربالگری همه افراد سالی یک بار
به فکر روش‌های ساده تشخیص
به فکر بیمه افراد
باشید
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1