تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب : ۴۷۶۸۳۱
تحلیلی بر انتخابات ریاست جمهوری؛

کدام کاندیدا برای تشکیل دولت چهاردهم شانس بیشتری دارد؟ / زیدآبادی: پزشکیان می‌تواند به دور دوم راه یابد / دو قطبی قالیباف و پزشکیان

۹
۳
کدام کاندیدا برای تشکیل دولت چهاردهم شانس بیشتری دارد؟ / زیدآبادی: پزشکیان می‌تواند به دور دوم راه یابد / دو قطبی قالیباف و پزشکیان
کبنا ؛انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳، با معرفی شش کاندیدای تایید صلاحیت شده از روز یکشنبه ۲۰ خرداد روی دور تند خواهد افتاد. رد صلاحیت علی لاریجانی، کشیدن قلم قرمز روی نام اسحاق جهانگیری، محمود احمدی‌نژاد، عبدالناصر همتی، مهرداد بذرپاش و حتی وحید حقانیان شاید بعضی‌ها را شوکه کرده باشد؛ اما عملکرد شورای نگهبان آنقدر‌ها غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی نبود. اگر بنا بر بهت‌زدگی است، پیشنهاد می‌دهیم آن را صرف وجود نام مصطفی پورمحمدی در فهرست شش نفر نهایی کنید. دبیرکل فعلی جامعه روحانیت مبارز، ۱۰ سال پیش مرگ مادر سیدمحمد خاتمی را تسلیت گفت، مورد غضب قرار گرفت و طی دو دوره انتخابات مجلس خبرگان رد صلاحیت شد. جواز حضور در انتخابات سال ۱۴۰۲ را هم پس از بررسی و بازبینی دریافت کرد. همین چهره قرار است در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با پنج نفر دیگر از جمله سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، محمدباقر قالیباف، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و بالاخره مسعود پزشکیان اصلاح‌طلب رقابت کند. مسعود پزشکیان هم طعم رد صلاحیت در انتخابات سه سال پیش را چشیده؛ اما حالا پدیده انتخابات ریاست‌جمهوری، شناخته می‌شود. تا چشم روی‌هم بگذارید نتیجه انتخابات مشخص شده است. 
نهمین رئیس‌جمهوری ایران در حالت عادی هشت تیرماه معرفی خواهد شد اما اگر کار به‌دور دوم بکشد باید منتظر رسیدن ۱۵ تیر باشیم. به نظر شما کدام کاندیدا برای تشکیل دولت چهاردهم شانس بیشتری دارد؟

به گزارش کبنا، پس از مشخص شدن کاندیداهای تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان و اتمام گمانه‌زنی‌ها پیرامون نامزدهای حاضر در انتخابات، اکنون جریان‌های سیاسی مختلف برنامه‌های خاص خود را برای حمایت از نامزد مورد نظر خود در دستور کار دارند تا در انتخابات از یک کاندیدای خاص حمایت کنند.
در این میان جبهه پایداری از مجموعه‌هایی است که پیش از انتخابات نیز به دنبال معرفی گزینه مد نظر خود برای در اختیار گرفتن پست ریاست جمهوری بود. این در حالی است که در نخستین نگاه و بدون تحلیل همگان نامزد این مجموعه را به جهت همگرایی دیدگاهی سعید جلیلی قلمداد می‌کردند، اما طی چند وقت اخیر که اختلافاتی میان جلیلی و جبهه پایداری رخ داد آنها از جلیلی فاصله گرفتند و به دنبال گزینه دیگری بودند تا در انتخابات از وی حمایت کنند و ابتدا صحبت از کاندیداتوری صادق محصولی، دبیرکل جبهه پایداری بود که وی در انتخابات ثبت نام نکرد. پرویز فتاح دیگر گزینه‌ای بود که بسیاری وی را گزینه اصلی پایداری‌ها معرفی می‌کردند که تمام قد از او دفاع خواهند کرد. اما در روزهای ثبت نام پرویز فتاح نیز با انتشار بیانیه‌ای از حضور در انتخابات خودداری کرد تا در نهایت برخی نام مهرداد بذرپاش را برای کاندیداتوری پایداری به میان آوردند. اما اعلام تایید صلاحیت شدگان دیروز نشان داد که بذرپاش هم راهی به پاستور نخواهد داشت. حال باید دید پایداری اختلافات را کنار گذاشته و به سعید جلیلی بازخواهد گشت و از او حمایت خواهد کرد یا روند ائتلاف با قالیباف را در انتخابات مجلس تکرار کرده و پشت قالیباف خواهد ایستاد.

*جمع بندی اولیه صورت گرفته است
دبیر کل جبهه پایداری گفت: جبهه پایداری جلسات مختلفی را در بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری داشته و برای تکمیل بررسی‌ها در حال تنظیم جلسه با نامزدهای دارای نصاب اولیه شاخص‌هاست.
صادق محصولی درباره برنامه جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای مرکزی جبهه پایداری در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری جلسات مختلفی را داشته است و درآن جلسات نسبت به بررسی نامزدها به لحاظ شاخص‌های مختلف که حدود50 شاخص را شامل می‌شود اقدام شده و برای تکمیل بررسی‌ها در حال تنظیم جلسه با نامزدهای دارای نصاب اولیه شاخص‌هاست.
محصولی ادامه داد: مطمئنا با کارنامه‌ای که شهیدِ جمهور به لحاظ کمی و کیفی و تلاش و کارآمدی و اخلاص و کار جهادی به جای گذاشت نامزد اصلح کاری سنگین در پیش خواهد داشت و باید آمادگی خدمت به مردم در تراز بالای به جای مانده از مرحوم رئیسی را داشته باشد.
وی افزود: همان‌گونه که عرض شد باید مصاحبه‌ها و جلسات با نامزدهای مورد نظر صورت گیرد و پس از آن نسبت به جمع بندی نهایی اقدام گردد. البته جمع بندی‌های اولیه هم صورت گرفته که مطمئنا برای دقت بیشتر نیاز به رفع نقاط ابهام و پاسخ به پرسش‌های مربوطه است.
وی ادامه داد: فساد ستیزی، کارآمدی و توانایی حل مشکلات اقتصادی و التزام عملی به ولی فقیه در فکر، گفتار و عمل جزو شاخصه‌های مهم نامزد اصلح ریاست جمهوری است.

زیدآبادی: پزشکیان می‌تواند به دور دوم راه یابد / رأی زاکانی و قاضی‌زاده در صورت عدم کناره‌گیری به سختی به یک میلیون می‌رسد / پورمحمدی رأی بالفعلِ قابل اعتنایی ندارد، اما به‌طور بالقوه می‌تواند آراء خود را بالا ببرد / قالیباف نیمی از پایگاه «نیرو‌های انقلابی» را با خود دارد، اما مشاورانش بیش از آنکه به موفقیت او کمک کنند، اسباب ناکامی‌اش را فراهم می‌آورند
احمد زیدآبادی در یادداشتی به تحلیل انتخابات پرداخت و نوشت:  علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی فاقد پایگاه مؤثر اجتماعی هستند و به همین دلیل احتمال کناره‌گیری آنها به نفع یک کاندیدای دیگر دور از انتظار نیست. با این حال اگر آنان بازی را تا آخر ادامه دهند، هر کدام به سختی می‌توانند رأی خود را به یک میلیون برسانند.










احمد زیدآبادی در مطلبی با عنوان «موقعیت رأی کاندیداهای نهایی» در کانال تلگرامی خود نوشت: 
شورای نگهبان از میان نزدیک به ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری، صلاحیت شش نفر از آنان را تأیید کرد بدون آنکه مشخص شود تأیید‌صلاحیت‌شدگان براساس کدام ضوابط مشخص، برتر و کارآمدتر از ردصلاحیت‌شدگان هستند. طبعاً بسیاری از ردصلاحیت‌شدگان به تصمیم شورای نگهبان اعتراض خواهند کرد اما همه می‌دانند که به اعتراض‌ها ترتیب اثر داده نخواهد شد.
به هر حال، طی سه هفتۀ آینده، اعتراض به ردصلاحیت‌ها به تدریج به حاشیه می‌رود و گمانه‌زنی در مورد احتمال پیروزی و یا شکست هر یک از کاندیداها جای آن را می‌گیرد. با توجه به ترکیب شش‌گانۀ کاندیداها به نظر می‌رسد که این بار انتخابات دومرحله‌ای شود و نرخ مشارکت در آن به مرز ۵۰ درصد برسد، گو اینکه نوع رقابت کاندیداها می‌تواند آن را پایین‌تر یا بالاتر ببرد.
روشن است که شش کاندیدای تأیید صلاحیت‌ شده موقعیت یکسانی در بین رأی‌دهندگان ندارند و از همین رو، بازار حدس و گمان در مورد موقعیت رأی آنها در روزهای آینده داغ و داغ‌تر خواهد شد. اگر بخواهیم به صورت زودهنگام، گمانه‌زنی در مورد پایگاه رأی شش گزینۀ تأیید‌صلاحیت‌شده را کلید بزنیم به نظر می‌رسد که سه تن از آنها شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند.
به‌طور مشخص علیرضا زاکانی و امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی فاقد پایگاه مؤثر اجتماعی هستند و به همین دلیل احتمال کناره‌گیری آنها به نفع یک کاندیدای دیگر دور از انتظار نیست. با این حال اگر آنان بازی را تا آخر ادامه دهند، هر کدام به سختی می‌توانند رأی خود را به یک میلیون برسانند. در این میان، برخی محافل، بخت سعید جلیلی را برای دستیابی به کرسی ریاست‌جمهوری بلند می‌دانند، اما او هم فقط در میان قشر نازکی از نیروهای رادیکال پایگاه دارد. سعید جلیلی در سطح جامعه به عنوان فردی متصلب و خواهانِ تشدید شرایط کشور در همۀ زمینه‌ها اشتهار دارد. بنابراین او نه‌فقط قدرت جذب قشرهای خاکستری و منتقد جامعه را ندارد بلکه آنان را به سمت رأی دادن به رقبایش ترغیب می‌کند.  
علی‌القاعده مصطفی پورمحمدی را بنا به برخی سوابقش باید در شمار ناکام‌های انتخابات به حساب آورد، اما فارغ از هر نوع ارزش‌داوری، او واجد توانایی‌هایی است که در سخنرانی‌ها و مناظرات انتخاباتی ظهور و بروز خواهد کرد. در شرایط حاضر آقای پورمحمدی رأی بالفعلِ قابل اعتنایی ندارد، اما به‌طور بالقوه می‌تواند با نوع هوشمندی و قدرت بیان خود، در جایگاه یک «میانه‌رو آشنا به پیچیدگی‌ها و دردسرهای روابط قدرت در ایران» توجه بخشی از جامعه را به خود جلب کند و آراء خود را بالا ببرد.
محمدباقر قالیباف حدود نیمی از پایگاه «نیروهای انقلابی» را با خود دارد که عدد بزرگی را شامل نمی‌شوند، اما با توجه به سوابق اجرایی‌اش، مزیت نسبی او در امکانِ جلبِ نظر جامعۀ تکنوکراتِ سرخورده از سوءمدیریت‌های جاری است. اگر این طیف از اقشار جامعه رأی خود را به سبد آقای قالیباف اضافه کنند، او شانس صعود به مرحلۀ دوم انتخابات را پیدا خواهد کرد. با این همه، موفقیت او تضمین‌شده نیست چراکه تلاش برای حفظ رأی «نیروهای انقلابی» با جذب رأی قشر تکنوکرات، به لحاظ گفتمانی در تعارض است و او را وارد سنگلاخی از بیانِ گزاره‌های متضاد و مبهم می‌کند.
ناکامی آقای قالیباف در دوره‌های قبلی انتخابات ریاست‌جمهوری نیز عمدتاً از همین تضاد سرچشمه گرفته است به‌خصوص اینکه او سخنوری زبردست و برخوردار از لحنی گرم و جذاب نیست و مشاورانش هم بیش از آنکه به موفقیت او کمک کنند، اسباب ناکامی‌اش را فراهم می‌آورند.
مسعود پزشکیان اما در بین اقوام مختلف ایرانی رأی قابل توجهی دارد. اضافه شدن رأی اصلاح‌طلبان به او نیز مزید بر علت است تا به دور دوم انتخابات راه یابد.
با این همه، نباید فراموش کرد که نشستن بر کرسی ریاست‌جمهوری بعضاً کار خیلی دشواری نیست اما موفقیت در این مقام، به مرز محال نزدیک شده است!

کوچکی‌نژاد: موج یک دفعه به سمت کسی می‌رود که کسی اصلا فکرش را نمی‌کرده/ قالیباف قطعا امتیازاتی را در معاملات انتخاباتی می‌دهد

asdasd

نامه دعوت از قالیباف را امضا نکردم
یک نماینده مجلس شورای اسلامی تحلیل دیگری از انتخابات و رفتارهای انتخاباتی قالیباف دارد و می‌‌گوید: قالیباف قطعا یک مقدار امتیازاتی را در معاملات کاندیدا شدن می‌دهد و قطعا این را هم در مجلس اعمال می‌کند؛ همان طور که در شهرداری جاهایی که به وی کمک کرده بودند را به مجلس آورد و امتیازاتی داد، آنجا هم این کار را می‌کند. معتقدم این کار خوبی نیست و آدم باید بر اساس شایستگی‌ها کار کند.
جبار کوچکی‌نژاد درخصوص بدعتی که در دوره های اخیر شاهد آن بودیم که برخی نمایندگان و مسئولان تحت عنوان نامه از افرادی برای کاندیداتوری در انتخابات دعوت می‌کنند در مورد تشکیل دولت سیزدهم این اتفاق را دیدیم و در این دوره هم در مجلس دوازدهم ۱۶۰ نماینده در قالب نامه به محمدباقر قالیباف خواستار حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند به ایلنا گفت: من نامه دعوت از آقای قالیباف را امضا نکردم من هم اعتقاد دارم این روش، روش خوبی نیست.
وقتی احزاب قدرت ندارند افراد فکر می‌کنند می‌توانند جای احزاب را پر کنند
وی افزود: من نماینده مجلس هستم و شخص دیگری هم وزیر کابینه است؛ ولی متاسفانه در کشور ما چون احزاب قدرت ندارند و مرجع مردم نیستند، افراد فکر می‌کنند می‌توانند جای احزاب را پر کنند، مانند نمایندگانی که نامه امضا می‌کنند و یا وزرایی که به شورای نگهبان و جاهای دیگر نامه می‌دهند، معتقدم چنین امری به دلیل اشکال در ساختار سیاسی ما است و به خاطر همین تاکید داریم اگر احزاب شکل بگیرند، شفافیت‌ها بیشتر می‌شود و افراد دیگر مرجع نمی‌شوند.
قالیباف قطعا امتیازاتی را در معاملات انتخاباتی می‌دهد
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره این‌که اگر قالیباف بر صندلی ریاست جمهوری ننشیند و بخواهد به مجلس بازگردد، آیا باید برای ادامه کار خود و نشستن روی کرسی ریاست هیات رئیسه امتیازی به جریان‌های موجود در مجلس بدهد، بیان کرد: ایشان قطعا یک مقدار امتیازاتی را در معاملات کاندیدا شدن می‌دهد و قطعا این را هم در مجلس اعمال می‌کند؛ همان طور که در شهرداری جاهایی (افرادی) که به وی کمک کرده بودند را به مجلس آورد و امتیازاتی داد، آنجا هم این کار را می‌کند. معتقدم این کار خوبی نیست و آدم باید بر اساس شایستگی‌ها کار کند.
موج یک دفعه به سمت کسی می‌رود که کسی اصلا فکرش را نمی‌کرده
وی در خصوص پیش‌بینی خود از میزان مشارکت مردم گفت: تا الان لایه‌های مردم به سمت انتخابات حرکتی نکردند، شاید منتظر اعلام نتیجه شورای نگهبان بودند. یکسری از سیاسیون هم دنبال اکثریت هستند که چه کسی بیشتر رأی می‌آورد که بروند دنبال آن شخص. یک تعدادی هم بر اساس اعتقادات، ارزیابی‌ها و عملکردها افراد خودشان را مشخص می‌کنند.
کوچکی‌نژاد بیان کرد: یک تعدادی دنبال این هستند که چه کسی تقریبا رأی بالا می‌آورد که سریع بروند آن طرف و این در جامعه ما یک خطر است. چراکه موج یک دفعه به سمت کسی می‌رود که کسی اصلا فکرش را هم نمی‌کرده و به خاطر همین در ایران به نظرسنجی‌ها در امر انتخابات نمی‌شود اتکاء کرد، بیشتر این جهت‌گیری‌ها آنی است که مردم به وجود می‌آورند اما الان لایه‌های مردم سکوت دارند.

گرامی‌مقدم: پزشکیان یک طرف دوقطبی انتخابات خواهد بود/ بازگرداندن معاش مردم به سطح قابل قبول مهم‌ترین شعار پزشکیان است

asdasd

قائم مقام حزب اعتماد ملی گفت: مهم‌ترین شعار آقای پزشکیان بازگرداندن معیشت و معاش مردم به یک سطح قابل‌قبولی است که حق مردم ایران بوده و سزاوار آن هستند. بنابراین مسائل اقتصادی مهم‌ترین برنامه آقای پزشکیان خواهد بود. این خود به خود می‌تواند اعتماد از دست رفته مردم بازگرداند و آنها را پای صندوق رای بکشاند.
اسماعیل گرامی‌مقدم قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در ارزیابی حضور مسعود پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظرم می‌رسد ترکیب و آرایشی که در انتخابات شکل گرفت، اصلی‌ترین مسأله و پایه‌اش در جهت افزایش مشارکت خواهد بود. ما در این انتخابات شاهد افزایش چشمگیر مشارکت خواهیم بود و در راس نامزدهای چهره‌های اصولگرا قالیباف است. از طرف جبهه اصلاحات سه گزینه معرفی شده بودند که گزینه آقای پزشکیان تأیید صلاحیت شده است. پیش‌بینی می‌شود که آقای پزشکیان به دلیل داشتن رأی بالا در کشور، مورد حمایت احزاب اصلاح‌طلب و چهره‌های حقیقی قرار گرفته و رفته‌رفته شاهد دوقطبی اصلی که یک طرف آن حضور مسعود پزشکیان است باشیم.
وی افزود:‌ مسعود پزشکیان مرد عمل و کارآیی است. برجسته‌ترین ویژگی‌شان همیشه این بوده که عملگرا هستند و همواره در جهت پیشبرد، پیشرفت و اهداف کشور تلاش کرده و همچنین منافع ملی، مهم‌ترین مسأله‌ای بود که در کار اجرایی او تأثیر گذاشته است. بنابراین با سوابق درخشانی که آقای پزشکیان در مجلس و وزارت بهداشت و درمان داشتند، یکی از نامزدهایی خواهند بود که بیشترین رأی را به خود اختصاص داده و ان‌شا‌الله شاهد یک مشارکت حداکثری باشیم.
گرامی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آقای پزشکیان در این مدت کوتاه به چه صورت می‌تواند سرمایه اجتماعی از دست رفته را بازیابی کند، گفت: مهم‌ترین شعار آقای پزشکیان بازگرداندن معیشت و معاش مردم به یک سطح قابل‌قبولی است که حق مردم ایران بوده و سزاوار آن هستند. بنابراین مسائل اقتصادی مهم‌ترین برنامه آقای پزشکیان خواهد بود. این خود به خود می‌تواند اعتماد از دست رفته مردم را بازآفرینی کرده و آنها را به پای صندوق رای بکشاند. ضمن اینکه ناامیدی‌هایی که در بیرون و داخل به وجود آمده بود و مردم در تکاپوی به دست آوردن مطالبات‌شان ناامید شده بودند، با حضور یک نامزد مقتدر و ملی‌گرا می‌تواند تا حد زیادی بهبود یابد. با ویژگی‌هایی که از آقای پزشکیان در صداقت و عدالت‌محور بودن می‌شناسیم و اینکه با برنامه‌های ایشان در حوزه اجرا آشنا هستیم امیدواریم این اعتماد برگردد و مردم با حضور پای صندوق‌های رأی سرنوشت خودشان را رقم بزنند و با مشارکت بالا شاهد این تغییر سرنوشت باشیم. امیدواریم ستادهای آقای پزشکیان به زودی فعال شده و در یک رقابت جدی و سالم منتخب مردم راهی پاستور شود.
وی در پاسخ به این سوال که کف رای آقای پزشکیان را تا چه اندازه تخمین می‌زنید، گفت: من الان نمی‌توانم دقیق تخمین بزنم، اما با حمایت‌هایی که از سوی جبهه اصلاحات صورت گرفت، ایشان دارای پایه رأی بالایی خواهد بود. دوم آنکه آقای پزشکیان چندین دوره به عنوان نماینده تبریز انتخاب شده و توانسته اعتماد مردم را جلب کند قاعدتا می‌تواند با همین برنامه‌ها و شعارها در اقصی نقاط کشور اعتماد مردم را به خود جلب کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نوروز یادت نرود پزشکیان 23تا25میلیون رای خواهد آورد مشار کت هم 70تا 65درصد است
فاطیما
Romania
کاملا معلومه دارین از کی دستور میگیرید احسنت
Iran, Islamic Republic of
معلوم هست نویسنده ازکجا دستور گرفته مطالب کاملا مغرضانه مطرح شده.
Iran, Islamic Republic of
پزشکیان و قاضی‌زاده شانس بیشتری درمیان طبقات محروم دارند
امیر
Iran, Islamic Republic of
ب نظرم اگه این گندکاریارو جمع کنید بهتره
گمون نمیکنم کسی رای بده چون فعلا داریم با مرغ ۸۰ هزاری و پراید ۳۰۰ میلیونی زندگی ک نه زنده میمونیم
United Kingdom
آفرین
معین
Iran, Islamic Republic of
مردم ایران اگه واقعا خواب نباشن میدونن چیکار کنن
تَکرار میکنم اگه خواب نباشن
داداش من نمیتونم یه پراید قوطی حلبی برا پدر مادر پیرم بخرم ک بتونم لااقل یه دکتر ببرمشون چون تو روستام
بعد توقع داری بیام برات کاغذ بنویسم
برو کشکتو بساب حاجی بیخیال
حامی
Iran, Islamic Republic of
آقای زید آبادی،علی رغم آنکه شما کارشناس سیاسی هستید،متاسفانه مثل همیشه با کوته نگری و یا سیاسی بازی،اشتباه فکر کرده اید،
برنده این انتخابات کسی نیست جز جلیلی،
آقای جلیلی با رای بالای 15 تا 22 میلیون به احتمال بالای 90 درصد در دوره اول رییس جمهور خواهد شد.
قاعدتاً پزشکیان با فاصله بین 5 تا 10 میلیونی با جلیلی دوم خواهد شد،زیرا اکثر قریب به اتفاق اصلاح طلبان رای نمی دهند.
با فرض اینکه 50 درصد 62 میلیون رای بدهند،میشود 31 میلیون،که سهم رای دهندگان اصلاح طلب بین 5 تا حداکثر 8میلیون خواهد بود.
قالیباف بیشتر از 5 میلیون رای نخواهد داشت.
باز هم تکرار میکنم جلیلی رییس جمهور خواهد بود
مینا
Iran, Islamic Republic of
الان حرفی نمیزنی باا ین نطری که دادی و روشم پافشاری می کردی ... الان دقیقا کجایی پیشگوی اعظم
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1