تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۶۲۰۳۷
در پاسخ به مطلب «شعبان بی‌مخ‌ها مانع توسعه کهگیلویه و بویراحمد هستند»؛

نقدی بر کبنانیوز؛ به رسالت اصلی و واقعی خود برگرد + توضیحات کبنانیوز

۰
کبنا ؛
پس از انتشار مطلبی با عنوان «شعبان بی‌مخ‌ها مانع توسعه‌ی کهگیلویه و بویراحمد» در پایگاه خبری کبنا نیوز، خانم رفعت کاظمی یکی از مخاطبان که بارها یادداشت‌هایشان در این پایگاه خبری منتشر شده است، نسبت به این مطلب واکنش نشان داد.
وی در یادداشت خود با اظهار نگرانی از پایگاه خبری کبنا نیوز نوشته است: کبنا باید تکلیف و نسبت خود را با افرادی چون من که با اعتماد به استقلال، حریت و دردمند بودن این رسانه، مطالب خود را برای انتشار در اختیار آنان قرار دادیم مشخص کند. وی در ادامه نوشته است: چه اتفاقی افتاده که کبنای دیروز که روحِ پرسشگری، زبان‌دار بودن و انتقاد نسبت به وضع موجود را رویه‌ی خود قرار داده بود به کبنای امروز که اینگونه به منتقدینِ یک کارگزار بی‌رمق می‌تازد و به آنان لقبِ "شعبان بی‌مخ" می‌دهد، رسیده است؟
به گزارش کبنا، مطلب رفعت کاظمی به شرح زیر است.
چند روز از انتشار مطلبی تحتِ عنوانِ؛ "شعبان بی‌مخ‌ها مانع توسعه‌ی کهگیلویه و بویراحمد" در پایگاه خبری- تحلیلی کبنا نیوز می‌گذرد. این مطلب واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت. بعنوان فردی که طی دو سال اخیر همه‌ی یادداشت‌هایی را که با محوریت نقد نسبت به برخی از مسائل استانی نوشته بودم از طریق این رسانه منتشر شده، بر خود لازم می‌دانم که چند نکته‌ای را ذکر کنم؛
اول؛ کبنا باید تکلیف و نسبت خود را با افرادی چون من که با اعتماد به استقلال، حریت و دردمند بودن این رسانه، مطالب خود را برای انتشار در اختیار آنان قرار دادیم مشخص کند. دقیق‌تر اینکه؛ چه اتفاقی افتاده است که کبنای دیروز که روحِ پرسشگری، زبان‌دار بودن و انتقاد نسبت به وضع موجود را رویه‌ی خود قرار داده بود به کبنای امروز که اینگونه به منتقدینِ یک کارگزار بی‌رمق می‌تازد و به آنان لقبِ "شعبان بی‌مخ" می‌دهد، رسیده است؟
دوم؛ در منطقِ کبنا افرادی چون من که طی دو سال اخیر آن همه یادداشت انتقادی نوشتیم و این رسانه منتشر کرد آیا تا دیروز "شعبان بی‌مخ" نبودیم ولی از امروز به بعد هستیم؟ یا همان دیروز هم این رسانه ما را "شعبان بی‌مخ" می‌دانست اما مصلحت را بر آن می‌دید که به روی خود نیاورد؟ این رسانه باید دقیقا به ما بگوید که چه خبر است و چه اتفاقی افتاده که به خود اجازه داده با یک تیتر درشت اینگونه فله‌ای و بدون کنتور به منتقدین وضع موجود (ولو برخی از انتقادهایشان هم اشتباه باشد) چنین توهینی را روا بدارد؟
سوم؛ آیا کبنا فراموش کرده که استاندار فعلی در بدوِ جلوس بر کرسیِ خدمت (شما بخوانید قدرت) با زبان خود معترف شد که از سپردن مسئولیت به یک جوان بی‌نام ‌و‌ نشان بخاطر فشار سران ثروت و قدرت خودداری کرده بود تا از همان ابتدا اثبات کند که با مدیری تحتِ سلطه و گوش به فرمان مواجه‌ایم؟
آیا کبنا فراموش کرده که بخش زیادی از مصائب و توسعه‌نیافتگی استان به وابسته بودن مدیران، کارگزاران و رسانه‌ها به سران ثروت و قدرت در دولت‌های مختلف برمی‌گردد نه زبانِ تیز منتقدین؟ آیا کبنا فراموش کرده که خودِ این رسانه چقدر این جمله‌ی شهید بهشتی را در یادداشت‌های اینجانب منتشر کرده است، آنجا که شهید می‌گوید؛ "انقلاب اسلامی انقلاب فضول‌هاست نه بره‌ها..."؟
آیا کبنا فراموش کرده که استاندار فعلی در مقطعی به منتقدینِ سد چم‌شیر برچسب‌هایی چون معاند و مواجب بگیر دشمن زد و خودِ این رسانه یادداشت اینجانب را در نقد این کلام استاندار منتشر کرده بود، حال چه اتفاقی افتاده که این رسانه با استاندار مذکور هم‌نوا شده و در چرخشی عجیب، برچسبِ "شعبان بی‌مخ که نوکر استبداد و استعمار بود" را به منتقدین می‌زند؟
چهارم؛ قطعا اگر تاکنون استاندار نمره‌ی قابل قبولی نزد منتقدین کسب نکرده باشد باز هم باید در انتقاد از ایشان جانب انصاف رعایت شود و هر دو نیمه‌ی پر و خالی لیوان را با هم دید. اما حتی اگر این انصاف در نقد از سوی منتقدین (به عمد یا به سهو) رعایت نشود باز هم این مجوزی برای هیچ رسانه‌‌ای نمی‌شود که اینگونه نابخردانه تیتر بزند و روحِ زبان‌آوری، نقد و پرسشگری را بخشکاند آن هم در یک استان محرومی که بخش زیادی از مردم‌اش پس از ۴ دهه که انقلاب اسلامی می‌گذرد همچنان برای صحبت کردن با کارگزاران دچار لکنت زبان هستند.
پنجم؛ یکی از مسائل اصلی در نمادهایی چون "شعبان بی‌مخ" این است که این عناصر از سران ثروت و قدرت دوری نمی‌گزیدند و بلعکس هم بر روی سفره‌ی معاویه می‌نشستند و هم پشتِ سر علی(ع) نماز می‌خواندند. در این راستا به "هر کسی" که در جهت حفظ و ارجحیت منافع فردی، جناحی و قبیله‌ای بر منافع عمومی و مردمی از این مشی پیروی کند می‌توان لقب "شعبان بی‌مخ" را داد، و این "هر کسی" می‌تواند هم از کارگزاران باشد، هم از رسانه‌ها و هم از جریانات سیاسی. اما ما مردم عادی در کفِ جامعه که فرسنگ‌ها از سران زر و زور دور هستیم نمی‌توانیم "شعبان بی‌مخ" باشیم، چراکه ما مردمی هستیم که با آگاهی و "با مخ" انقلاب کردیم، دفاع مقدس را رقم زدیم، دهه‌هاست که بار تحریم را به‌ دوش کشیده‌‌ایم و در همه‌ی "پیچ‌های تاریخی" و "موقعیت‌های حساس کنونی" پشت نظام ایستاده‌ایم. پس لقبِ "شعبان بی‌مخ" به تن ما مردمِ منتقد، هم گشاد است و هم نزار، و برازنده‌ی آنهاست که می‌دانید و می‌دانیم.
ششم و آخر؛ عمیقا با خواندن مطلبِ فوق‌الذکر از رسانه‌ی مذکور ناراحت شدم و امیدوارم که تا دیر نشده این رسانه به رسالت اصلی و واقعی خود برگردد و جایگاه و اعتمادی را که نزد مردم کسب کرده با هیچ چیزی معاوضه نکند و همچون بخش زیادی از رسانه‌های استان به ایفای نقش در کسوت روابط عمومی نپردازد.
توضیحات کبنا نیوز؛
منظور از شعبان‌ بی‌مخ‌ها مشخص است؛ خانم کاظمی و افرادی همچون او که همواره روح انتقادگری داشته و دارند و به دور از حب و بغض و برای برون‌رفت کهگیلویه و بویراحمد از توسعه‌نیافتگی تلاش می‌کنند، همواره برای پایگاه خبری کبنا نیوز قابل احترام بوده و از این پس نیز مطالب آن‌ها پوشش داده خواهد شد. منظور از شعبان بی‌مخ‌ها آن‌هایی است که بدون در نظر گرفتن منافع استان، تنها به دلیل اینکه سهمی از قدرت را به دست نیاورده دست به انتقاد می‌زنند و چوب لای چرخ توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد می‌کنند. این افراد که نام آن‌ها نیز مشخص است آن‌قدر محدود بوده که به انگشتان دو دست و پا نیز نمی‌رسد. این‌ها همان کسانی هستند که پشت مفاهیم مختلف، پنهان شده و دیگران را با برچسب‌هایی همچون غیرانقلابی، غیرخودی و غیرارزشی مورد لعن و نفرین قرار می‌دهند.
ما نیز با خانم کاظمی موافق هستیم که بخش زیادی از مصائب و توسعه‌نیافتگی استان کهگیلویه و بویراحمد به وابسته بودن مدیران، کارگزاران و رسانه‌ها به سران ثروت و قدرت در دولت‌های مختلف برمی‌گردد نه زبانِ تیز منتقدین. اما همان‌طور که در مطلب «شعبان بی‌مخ‌ها» آمده، توسعه‌نیافتگی استان را چندعلتی و چندبعدی در نظر گرفته‌ایم و همسو با خانم کاظمی بخش زیادی از توسعه‌نیافتگی را ناشی از رفتار مدیران می‌دانیم. اما از سوی دیگر، یکی از علت‌های توسعه‌نیافتگی نیز همین هوچی‌گری‌ها و شامورتی‌ بازی‌ها و شعبده‌بازی‌‌های نخ‌نما و تکراری برخی از افراد است که پشت واژه‌های ارزشی پنهان شده‌اند. همان‌هایی که همدلی را تنها زمانی مفید می‌دانند که خود سهمی از قدرت نصیب‌شان شده باشد.
کبنا نیوز همواره در تلاش بوده علاوه بر پوشش عملکرد مدیران، اگر انتقادی از عملکرد یک مدیر وجود داشت، آن را نیز رسانه‌ای کند و هر دو نیمه‌ی پر و خالی لیوان را با هم ببیند.
گفتنی است این پایگاه خبری همچون گذشته رویکرد نقادی خود را ادامه خواهد داد و جایگاه و اعتمادی را که نزد مردم کسب کرده با هیچ چیزی معاوضه نمی‌کند و صیمیمانه از همه کسانی که صادقانه و دلسوزانه و به دور از حب و بغض برای آبادانی و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد تلاش و نقد می‌کنند و می‌نویسند، عذرخواهی می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

بنزین دردسرساز

بنزین دردسرساز

کیفیت پایین بنزین ایران سال‌ها مورد مناقشه ارگان‌های داخلی بوده است. سازمان استاندارد ...
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
1