تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۷
کد مطلب : ۴۷۴۰۸۸
کبنا گزارش می‌دهد

از شعار تا عمل؛ اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گرفتار بی‌برنامه‌گی و سوءمدیریت / غارت گیاهان دارویی و خوراکی در چهارراه‌های یاسوج

۱۷
۱
از شعار تا عمل؛ اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گرفتار بی‌برنامه‌گی و سوءمدیریت / غارت گیاهان دارویی و خوراکی در چهارراه‌های یاسوج
کبنا ؛ همزمان با فصل بهار و ایام نوروز بازار فروش گیاهان دارویی در چهارراه‌های شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داغ شد و در سایه غفلت و بی‌تدبیر مدیران منابع طبیعی به غارت می‌رود. منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در سالی که گذشت عملکرد قابل قبولی در جذب اعتبار، سرمایه‌گذار و... نداشت.
 اداره‌کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد به مدیریت سعید جاویدبخت در مهار آفت بلوط بسیار ضعیف عملکرد به‌گونه‌ای که بخشی زیادی از جنگل‌های استان از بین رفت.
 ارزش مادی اکولوژیکی هر درخت بلوط ۵۰ تا ۱۰۰ساله حدود ۲۰۰ هزار دلار (یعنی مبلغی معادل بیش از ۲ میلیارد تومان) است؛ اما برخی افراد سودجو این‌گونه‌های ارزشمند را برای کسب درآمدی اندک قطع می‌کنند، این درحالی است که مسئولان منابع‌طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هر روز از کشف و ضبط قاچاق چوب و زغال خبر می‌دهند که دلیل بر سهل‌انگاری و ناتوانی آنها در محافظت از منابع طبیعی است.
از سوی دیگر بخش عمده‌ای از بذرهای تولید شده در جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد به مصرف انسان و دام می‌رسد موضوعی که ادامه حیات ارزشمندترین گونه گیاهی این استان را تهدید می‌کند.
 در سال‌های گذشته آفت به جان جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد افتاد که کاری از دست مدیران منابع طبیعی برنیامد، و برای مهار آفت بلوط محلول بی تی استفاده کردند؛ اما به نظر کارشناسان این راه‌حل منطقی نبود و هم اینک هم در حال پایش جنگل هستند تا در صورت لزوم از بی تی استفاده کنند.
 حتی محلول‌پاشی را در فصل‌های گرم سال انجام دادند و همه چیز جلوی دوربین و فیلم بود. 
در عید سال گذشته گیاهان دارویی و خوراکی در استان کهگیلویه و بویراحمد در سایه سوءمدیریت به غارت رفت و امسال هم شاهد همین نابسامانی در بازار گیاهان دارویی هستیم.
هنوز که هنوز است و باوجودی‌که یک سال از عمر مدیریت سعید جاویدبخت می‌گذرد، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اعلام می‌کند که کمبود جنگلبان داریم درحالی‌که در طول مدیریتش می‌توانست برای جذب جوانان بیکار استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام کند.
 هر چند که دور از انتظار نیست نبود مجوز برای جذب نیرو را بهانه کند؛ اما منابع طبیعی و جنگل استان بدون تردید رها شده است. 
سعید جاوید بخت ابراز کرده که این استان با وجود بیش از یک میلیون هکتار جنگل و دارای بودن بالای ۴۰ درصد انواع گیاهان کوهی و خطرات و آفت‌های جدی فراروی این سرمایه ارزشمند ملی اما به‌شدت با کمبود جنگلبان مواجه است.
 وی در نشست خبری که روزهای پایانی سال برگزار کرده بود، گفته بود که استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱.۲هکتار دارای یکی از بالاترین سرانه جنگلی کشور است و باتوجه‌به کم‌بودن شمار قربانیان منابع طبیعی نسبت به ظرفیت‌های موجود نیاز است همه گردشگران مشاهدات خود در خصوص تعرض به منابع طبیعی را از طریق ۱۵۰۴ به نیروهای حفاظتی گزارش کنند؛ اما آیا این روش به‌خوبی پاسخ می‌دهد.
 کوره‌های زغال و قاچاق چوب درد بی‌درمان دیگری است که هیچ کاری انجام ندادند و در راستای کاهش آن فرهنگ‌سازی انجام نشده است.
 البته اگر ارتباط مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد با رسانه‌ها بیشتر بود می‌شد امید به گسترش فرهنگ‌سازی بین مردم داشت.
 جریمه‌های پیش‌بینی‌شده برای قطع درختان جنگلی بازدارندگی قابل‌قبولی ندارد. برخی از گونه‌های خوراکی و دارویی کهگیلویه و بویراحمد بر اثر برداشت بی‌رویه در حال انقراض هستند، بوته‌چینی گیاهان دارویی مختلف به‌ویژه بن سرخ، بیلهر، آنغوزه، باریجه، کلوس و سایر گونه‌ها جرم است.

متخلفان برداشت، حمل و فروش بدون مجوز گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد به ازای هر بوته یک میلیون و ۲۰۰ هزار ریال جریمه می‌شوند؛ به نظر می‌رسد این تنها یک شعار است.
 این در حالی است که در استان‌های دیگر مدیریت بهتری روی گیاهان دارویی و خوراکی انجام می‌شود و برای نمونه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: افراد محلی می‌توانند گیاه "کما" (بیلهر) را برای مصرف خوراکی خود برداشت کنند؛ ولی عرضه آن در سطح بازار ممنوع است.
 علیرضا نصرآبادی افزود: برداشت کما به‌اندازه مصرف خانوار سه تا پنج کیلوگرم مجاز بوده و برداشت به‌منظور بهره‌وری اقتصادی ممنوع است.
 وی عنوان کرد: این گیاه در اثر خشکسالی دو دهه اخیر در معرض نابودی قرار گرفته و برداشت آن از مراتع استان تحت کنترل و نظارت است. 
همچنین باتوجه‌به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص کاشت یک میلیارد درخت، اداره کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون عملکرد خوبی نداشته است و اخیراً هم دست به دامان ادارات دیگر برای این امر مهم شده است.
 اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در یک برنامه اشتباهی؛ در گچساران درخت اکالیپتوس کاشته شده که آب زیادی مصرف می‌کند و حتی آن مکان محل چرای دام است به‌زودی این درختچه‌ها خشک و از بین می‌رود و این برنامه غلطی است.
در منطقه سرآبیز گچساران تعداد زیادی درخت از بین رفت و البته با قضیه این درخت‌ها مخالفت و حتی مهندس باقری فرد برکنار شد؛ اما با بی‌‌توجهی مدیرکل منابع استان کهگیلویه و بویراحمد مواجه شدند.
از این مسائل که بگذریم، نگاه سیاسی و طایفه‌ای در منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد حاکم است و با بهانه‌جویی فوری با کارکنان برخورد می‌شود.
 هفته منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد حتی یک نفر خوشحال نبود و برنامه‌ای وجود نداشت و همه دل‌نگران بودند.
کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جاوید ، کبنا بهت عنایت داره . این عنایت شامل هر کسی نمیشه ...
طبیعت
Iran, Islamic Republic of
لطفاً با کسانی که منابع طبیعی مثل کنگر و بیرهل و...در بازار خرید و فروش می کنند به شدت برخورد شود. مثلاً جریمه سنگین شوند تا کسی منابع را تخریب نکند.شاید بهونه بیارن بگن فلانی ک داره این کار را میکنه فقیره، ولی فقرش ربطی ب اداره منابع طبیعی نداره! مشکل فقرشان را باید دولت و استانداری حل بکند. ...
احسان
Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی و آب دو رکن اساسی هر منطقه است که متأسفانه در استان ما به تاراج رفته. آب رو که مافیای سد سازی به استان‌های همجوار میفرستد. خانواده ها مجبورند برای یک لقمه نان به کوهها پناه ببرند از سر بی عرضه گی مسئولان نامحترم استان‌. بلوط یه زمانی نماد مقاومت بود، حال فروش زغال بلوط به آمار اشتغال دولتمردان اضافه شده. شما قاضی، پیدا کنید پرتقال فروش را !
جوان بیکار
Iran, Islamic Republic of
با تمام احترامی که برای مدیرکل منابع طبیعی و زحمت کشان منابع طبیعی قائل هستیم. ولی دیگه کامل طبیعت این استان به حال خود رها شده و تمام این استان روی آوردن به ذغال و گیاهان دارویی فروختن و متاسفانه بخش زیادی از درخت بلوط در این استان قلع و قمع و به شیراز و اصفهان فرستاده می شود. گیاهان دارویی که دیگه اصلا وضعیت خوبی ندارن جای تاسف دارد حداقل جلوی ریشه کن کردن گیاهان را بگیرید.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
اقای شاهینی نابود کرد منابع طبیعی را چرا هیچ کسی پیگیری نمیکنه
فرج درست
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض ادب این چندسال اخیر منابع طبیعی عملکرد خیلی خوب و قابل دفاعی داشت و کار این اداره می تواند الگوی خوبی برای سایر مسولین باشه.
Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی هیچ کار نمی کند تمام گیاهان دارویی یاسوج این ها چند ساله از بین بردن چرا داخل خیابان این گیاهان را جمع نمی کنید
Iran, Islamic Republic of
/ آقای محترم این گیاهان داروی که ریش کن می کنند ار قاچاق بد تر اینها را درشهر جمع کنید شما منابع طبیعی کارتان چی هست
Iran, Islamic Republic of
محدوده شهر‌ با حکم دادستانی از طریق نیروهای شهرداری صورت می گیرد .هر اداره ای در محدوده و حوزه استحفاظی خودش می تواند وارد عمل شود
Iran, Islamic Republic of
سلام
بخدا از تعصب بیجا من طرفدار روشنفکر بودم ولی واقعا در کاشت مدیران ضعیف بود و منابع طبیعی از آموزش و پرورش بیشتربه فنا رفت دیگه برا همیشه توبه این غیرت بیجا را کرده ایم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین مدیرکل
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
باسلام
اگر ما در این اداره کار می کنیم اتفاقا تنها مدیری که شخصا پیگیر مطالبات بوده خود مهندس جاوید بخت بود
....از جمله پیگیری نهالستان ها در کل شهرستان ها وبذر کاریها و درختکاری های که توسط پیمانکاران وبییج و پایگاههای مقاومت انجام گرفت........آبخیزداریها و آبخونداریهای موفق تر گذشته
.....نباید دنبال تخریب نیروهای پای کار و انقلابی باشیم
در بحث یگان حفاظت هم در سطح استان وشهرستان اقدامات خوبی صورت گرفت از جمله خلع و رفع تصرف دریک شهرستان نهصد هزار متر مربع معادل 90هکتار وخیلی چیزهای دیگر
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
باعرض سلام وادب
یکی از بهترین و کار کشته ترین مدیران دولت انقلابی هست
ما که خبر از عملکردشان داریم خیلی راضی هستیم
نا آشنا
Iran, Islamic Republic of
مدیرکل فقط جاوید بخت
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
وقتی مصاحبه میکنن میگن جریمه هر بوته بیلهر ۱۰۰ هزار تومان و اونوقت برو چهار راه سینمایاسوج روزی ۱۰ تن فروش میره بیشترشو هم خارج استان با سایپا می برن بیرون فقط بعض وقتا ماموران نمایشی یه مقداری می گیرند و می برند برا مصرف خود و همسایگان و فامیل هاشون خوب اصلا مامور منابع طبیعی میخاییم چه کار وقتی نمی تونن جمع آوری کنن چرا حقوق الکی میدن اینا
مسافر
Iran, Islamic Republic of
گیاهان گوهی را بی خیال در مسیر یاسوج به شیراز از روستای پریکدان تا گردنه مله شوره درختان بلوط چند صد ساله را ریشه کن کردن و بجاش ویلا ساختن همه مسولین از استاندار و جهاد و منابع طبیعی سرشان را زیر برف کردن و دنبال چند ساقه بیلهر هستن که می‌توان آنها را احیا کرد آیا فقط دنبال منحرف کردن ذهن مردم هستن؟!!!!!
United States
درختان بلوط در پی پارتی بازی قرغ بانان نابود شدند وهمه به زعال تبدیل ویا به کارخانجات زغال فرستاده می شوند
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1