تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب : ۴۷۶۵۲۷
بررسی وقایع و ریشه‌های روز جنجالی مجلس؛

چهره مخفی دوئل غلامرضا تاجگردون و مالک شریعتی که بود؟

۱۴
۱
چهره مخفی دوئل غلامرضا تاجگردون و مالک شریعتی که بود؟
کبنا ؛اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، مانند دوره قبل اولین حاشیه مجلس را رقم زد هرچند مالک شریعتی این بار نتوانست ماموریت را تکمیل کند.
 به گزارش کبنا، جلسه علنی روز پنجشنبه مجلس، به بررسی اعتبارنامه نمایندگان اختصاص داشت و در نهایت هر ۲۹۰ فرد منتخب مردم که قبلا از فیلتر شورای نگهبان گذشته بودند، اعتبار و لیاقت یکدیگر را برای چهار سال آینده تایید کردند. غلامرضا تاجگردون دوره قبل نتوانست از این مرحله عبور کند. شورای نگهبان در انتخابات مجلس دوازدهم به او اجازه داد خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهد و با کسب ۴۱ هزار و ۱۶۷ رای مجوز حضور در بهارستان را کسب کند. با این حال نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری تلاش کردند یکبار دیگر غلامرضا تاجگردون را کنار بزنند. جلسه علنی مجلس به همین دلیل اسیر حاشیه شد. روایت‌هایی تایید نشده درباره جدال فیزیکی یکی دو نماینده وجود دارد و دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند. روز پرحاشیه مجلس را نمی‌توان بدون شناخت بازیگران اصلی و پشت‌پرده، توجه به تاریخچه چهره‌ها و علی‌الخصوص بررسی نقش علیرضا زاکانی شهردار فعلی تهران و رقیب قدیمی غلامرضا تاجگردون تحلیل کرد.
مالک شریعتی کیست؟
مالک شریعتی رفیق شفیق علیرضا زاکانی است. هر دو عضو شاخص جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی هستند که سال ۱۳۸۷ تاسیس شده. جمعیت رهپویان در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد و در انتخابات ریاست‌جمهوری دو دوره قبلی پشت سیدابراهیم رئیسی درآمد.

علیرضا زاکانی تا سال ۱۳۹۵ دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی بود و مالک شریعتی طی دوره‌های چهارم و پنجم به‌عنوان سخنگو فعالیت داشت.
مالک شریعتی و علیرضا زاکانی، همزمان با غلامرضا تاجگردون جواز حضور در مجلس یازدهم را کسب کردند، اما زاکانی و سایر رفقا در یکی از جنجال‌های بزرگ سیاسی، با رد اعتبارنامه تاجگردون او را کنار زدند. علیرضا زاکانی کمی بعد مجلس را به مقصد شهرداری تهران ترک کرد و مالک شریعتی دبیرکل جمعیت رهپویان شد.
مالک شریعتی سیاستمداری جوان است. سال ۱۳۵۹ به دنیا آمده. انقلاب را به چشم ندیده و هنگام پایان جنگ تحمیلی هفت، هشت سال بیشتر نداشت. ورودش به دنیای سیاست به‌طور مداوم به حاشیه آغشته بوده. تیر سال ۱۴۰۲ در حالی که مالک شریعتی ریاست کمیته تحقیق از حقوق‌های نجومی مجلس را برعهده داشت، یک فیش حقوقی با عددی نامتعارف را به او نسبت دادند.
مالک شریعتی موضوع را تکذیب کرد، در انتخابات دوازدهم دوره مجلس حاضر شد و این بار با مجموع ۳۳۱ هزار و ۵۱۰ رای به پیروزی رسید تا در غیاب چهره‌هایی مثل علیرضا زاکانی، به تنهایی مسئولیت هدایت نیرو‌های سیاسی وابسته به جریان جبهه پایداری را برعهده بگیرد.
اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، اولین ماموریت مستقل تشکیلاتی مالک شریعتی در مجلس دوازدهم به حساب می‌آمد.
غلامرضا تاجگردون کیست؟
غلامرضا تاجگردون بیشتر از اینکه چهره سیاسی باشد، در استان کهکیلویه‌و‌بویراحمد شناخته شده است. در گچساران تاجگردون‌ها خانواده‌ای سرشناس هستند. انتخابات هفتمین دوره مجلس در گچساران با پیروزی یک تاجگردون به پایان رسید، ولی شورای نگهبان نتوانست نتیجه انتخابات را تایید کند.
غلامرضا تاجگردون در انتخابات میان‌دوره‌ای برای ورود به مجلس دورخیز کرد، اما رد صلاحیت شد. دوره هشتم نتوانست رای بیاورد و سال ۱۳۹۰ دوباره پیش‌قدم شد. این مرتبه بدون مشکل توانست قبای نمایندگی مجلس را به تن کند و چهار سال بعد هم پیروزی را تکرار کرد.
غلامرضا تاجگردون ذاتا اصلاح‌طلب نیست، اما با سیدمحمدخاتمی، در دولت اصلاحات کار کرده، عضور فراکسیون امید مجلس بوده و در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل وقتی هنوز از نتیجه تایید صلاحیت‌ها خبر نداشتیم تا پایای پذیرش مسئولیت ستاد انتخاباتی علی لاریجانی پیش رفت. همین دلایل برای اینکه علیرضا زاکانی و همفکرانش با تاجگردون سرشاخ شوند کفایت می‌کند.


اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، اولین ماموریت مستقل تشکیلاتی مالک شریعتی در غیاب علیرضا زاکانی به حساب می‌آمد
غلامرضا تاجگردون با همین ترتیب و کیفیت در مجلس دهم حضور داشت و در اصطلاح کار بیخ پیدا کرد. به‌شکلی که تاجگردون با وجود کسب آرای مردم در انتخابات، نهایتا نتوانست در مجلس یازدهم حضور پیدا کند، چون علیرضا زاکانی کمر همت بست و با مطرح کردن اتهامات مالی مختلف مانند سوءاستفاده از قدرت، به‌کارگیری اقوام و خویشان و رانت‌خواری موجب رد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون شد.
غلامرضا تاجگردون تقابل با زاکانی را در بیرون مجلس ادامه داد و در جریان گفتگویی رسانه‌ای حمله تندی را ترتیب داد: «شاید شیشه من کثیف باشد، اما دستمال شما تمیز نیست». سپس هشتگ دستمال کثیف را به‌طور سازمان‌یافته در توییتر به کار گرفت و علیرضا زاکانی را به فامیل‌بازی و مواردی از این دست متهم کرد.
تاجگردون چهار سال بعد دوباره کاندید شد و با توجه به تایید صلاحیت و تکیه بر مسائل قومیتی که محبوبیتش را در گچساران بالا می‌برد، در انتخابات به پیروزی رسید. خبر خوب برای تاجگردون مشغولیت علیرضا زاکانی به امور شهرداری تهران بود هرچند نمایندگان نزدیک به علیرضا زاکانی یکبار دیگر برای حذف تاجگردون دورخیز کردند.
غلامرضا تاجگردون برخلاف دوره قبل به شکست رقیب امید داشت، چون از یک طرف گچساران بیشترین میزان مشارکت مردمی را در کل انتخابات مجلس به خود اختصاص داده و از طرف دیگر رد اعتبارنامه نماینده‌ای که توانسته نظر مساعد شورای نگهبان و وزارت کشور را جلب کند توسط تنها هفت نفر از نمایندگان آسان نیست.
جدال به مناظره‌های انتخاباتی کشیده می‌شود؟
اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، دو دوره متوالی اولین حاشیه جدی مجلس را رقم زده است. دوره قبلی او شکست خورد و این بار به پشتوانه تایید صلاحیت شورای نگهبان و رای نمایندگان مجلس، توانست به پیروزی برسد.
علیرضا زاکانی و غیبتش در مجلس نمی‌تواند در پیروزی غلامرضا تاجگردون بی‌تاثیر باشد. شهردار تهران این روز‌ها درگیر چالش فکری بزرگی است و موقعیت را برای اعلام کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری محک می‌زند.
مالک شریعتی در غیاب علیرضا زاکانی، نتوانست ماموریت جبهه پایداری را به سرانجام برساند و حالا مقابل یکی از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی شکست خورده است. رویارویی این دو طیف سیاسی امکان دارد یک مرتبه دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری تکرار شود.
علی لاریجانی پنجشنبه در اولین روز ثبت‌نام داوطلبان اعلام حضور کرد و گفته می‌شود علیرضا زاکانی مشغول بررسی شرایط است و احتمالا روز شنبه، یکشنبه به جمع‌بندی خواهد رسید.
مالک شریعتی در توصیف روز جنجالی مجلس و رخداد‌های بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون می‌گوید نماینده گچساران او و حجت‌الاسلام سلیمی را تهدید کرده است. روایت‌هایی تایید نشده درباره درگیری فیزیکی شنیده‌ایم.
غلامرضا تاجگردون، به‌عنوان طرف دیگر ماجرا با انتشار پیامی ویدئویی درگیری و تهدید دیگر نمایندگان را تکذیب کرد. همچنین با اشاره به تاکید رهبرانقلاب بر آرامش مجلس و دوری از دعوای رسانه‌ای و مضر، خواستار پایان اختلافات شد.
اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون مانند باقی نمایندگان تایید شد تا مجلس دوازدهم رسما کار خود را آغاز کند. حالا غلامرضا تاجگردون و مالک شریعتی دست‌کم چهار سال برای رقابت فرصت خواهد داشت، اما امکان دارد موقعیت علیرضا زاکانی و علی لاریجانی در روز‌های آینده دستخوش تغییر شود و شاهد تکرار جدال روز پنجشنبه مجلس، در جریان مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری تکرار باشیم.
مرجع : فرارو
نام شما

آدرس ايميل شما

شریعتی
Iran, Islamic Republic of
یعنی که چی ؟تاجگرون شت القنرکرده
Iran, Islamic Republic of
زاکانی نتوانسته یک شهر را اداره کنه چطور میخواد کشور را اداره کنه واقعا توایران چه خبره مگه قحط الرجال است کبنا نیوز همه چیز را گفتی ولی تهمت زاکانی و دارو دسته شون به مادر تاجگردون را از قلم انداختی کاش تاجگردون از این طریق زاکانی را دادگاهی کنه تا نتونه کاندید بشه
منصف
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تهران خودش یه کشوره و قشنگ داره ادارش می کنه مثل یک رئیس جمهور . همه ما باید درون گوری یک متری بخوابیم . کمی منصف باشیم
اسد
Iran, Islamic Republic of
زاکانی میداند که نمیتواند رقابت کند ولی چون فرد بی ادبی است ثبت نام میکند و با پرخاش گری بقیه را متهم میکند و بعد وعده خوب میگیرد و کنار میرود .مثلدور قبل .
ر
Iran, Islamic Republic of
وقتی بعضی مردم افرادی بیسوادومغرض مثل شریعتی وزاکانی رابخوان بی تدبیری وعملکردضعیف مجلس برمردم ودولت فشارمی اورد اخه توراچه کاربه نماینده شهردیگه هنوزعده ای گول یقه بسته هاوپیروان خاوری رامیخورند
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
اغایانی چون زاکانی وشریعتی::: اینطوری که اعمال ورفتارشان را در رسانه ها ومحل کارشان می بینیم:: عاشق قدرت وتشنج وجنگ وجدالند::: کاری به ملت واسایش ورفاه وحق وناحق ندارند::((همه چیز برایشان مباحه ولی برا دیگران حرامه:::)-) خدمت به دین وملت از خود گذشتنه چه مال وچه جان::: مثل حضرت اقا وشهدا وووو
United Kingdom
مالک دست از سر ما بردار برو قند هار
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
لاریجانی ادامه روحانی ست ،تازه بدتر و زاکانی هم بدرد ریاست جمهور
نمیخورد ،،یا سعید جلیلی یا احمدی نژاد ،یک شخص پخته ،خاکی ،و به روز باید ریاست جمهور شود
باوی
Germany
زمان شاه هم سرشناس بودند/خدا رحمت کنه ملک منصورخان
United States
زنده باد قوم لر وزنده باد میرشکار شریعتی .زاکانی وامثال انها هنوز حق الناس ۴۰ هزار رای دینش ادا نکردن باز خواستن تکرار کنند ولی کور خواندن تا زمانی که میر شکار درصحنه باتهمت زدن عزیزتر میشه وارا بیشتروبیشترمیشه به کور چشم حسودان وبد خواهان
یا امام رضا
United States
شریعتی وزاکانی ودار دسته ایدفعه چه تهمتی داشتید دفعه قبل ببی گل افروز را متهم کردین به مادر میرشکار هنوز جابگوی ۴۰هزار رای مردم متدین قوم لر که حق الناس کردین نبودید اگه هزاران بار تاج گروون تکار بشه باز هم بیشتروبیشتر از دوره قبل در دل مردم جا باز میکنه اعلان کردن باید ازخانواده اش معذرت خواهی کنی
Iran, Islamic Republic of
رضای خدا و پیر و پیغمبر نیست این قیافه بخواد سر وکله با تاجگردون بزنه.
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
ک نکته را نگفتی؟
ترس زاکانی و مالک شریعتی از تحقیق و تفخصی است که در آینده قرار است از شهرداری تهران صورت بگیرد
می خواهیم به دنیا نشان دهیم که مفسده و کی پایکه تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

این نمایندگان مدعی مبارزه با فساد در قضیه فساد چای دبش خفه خون گرفتند چون پای جریان خودشان وسط بود و....
بینیم در شهرداری تهران چه خبره
Iran, Islamic Republic of
زاکانی ونوکرانش در باشت وگچساران وعده ای هم یاسوج
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1