تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۴۷۷۰۹۵
یادداشتی از سید علی عباس محدث؛

پزشکیان صادق در بغل وزرای نالایق

۱۸
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
پزشکیان صادق در بغل وزرای نالایق
کبنا ؛سیدعلی عباس محدث - جامعه‌شناس و روزنامه‌نگار کهگیلویه و بویراحمد - چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری، در حالی شکل می‌گیرد که مشی مدیریتی و نگاه ویژۀ رئیس‌جمهور شهید به خدمت و خدمتگزاری، محک انتخاب مردم است. انتخاب شهید رئیسی در حالی بود که ملت ایران، 8 سال شرایطی شبه جنگ همراه با آوارهای بیکران فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مخصوصاً اقتصادی را تحمل می‌کردند. پس از به قدرت رسیدن ترامپ و با پاره کردنِ معاهدۀ ننگین برجام، هیچ جایگاه و اعتبار سیاسی در میدان دیپلماسی و  بین المللی نداشتیم. قدرتمان در مدیریت سیاسی به نهایتِ اضمحلال و به نوعی مضحکۀ دنیا حتی کشورهای عربی قرار گرفته بود. حجم بالایی از تورم و صدای دهشتناک سقوط نظام اقتصادی را پس از 7 سال اعتماد به دولت و گفتمان ذلت آورش، حس می‌کردیم. بنیان‌های اجتماعی از جمله خانواده و رویکردهای فرهنگی مان، ذره ذره فرو پاشیده بودند یا در حال گسست و شکست بودند.
اما در میدان همسوی دیگر، یعنی دفاع و امنیت، به جهت اتکای نظامیان به مردم به‌ویژه مسلمان منطقه، تمام هیمنه و اعتبار غرب به‌ویژه حامیان داعش را شکسته بودیم. به لطف صداقت و اعتمادی که بین نظامیان و مردم بود، نه‌تنها کمترین ناامنی را در کشور نداشتیم؛ بلکه منطقه را نیز به شبه‌جزیرة همبستگی و واحد تبدیل کرده بودیم.
خلأ فکری در دولت وقت، عملاً بی‌اعتمادی اجتماعی را در سایۀ تشنج‌آفرینی برخی از خودباخته‌های ژورنالیستی داخل و خارج‌نشین و همچنین شبکه‌های معاندی که شبانه‌روز خوراک تبلیغاتی لازم را از دولتی‌های وقت می‌گرفتند، به وجود آورده بود. ضمن اینکه بی‌خیالی و ناتوانی دولت وقت در کنترل کرونا، در کنار تحریم‌های لحظه‌ای علیه شرکت‌ها و افرادی که هیچ نقشی در دولت وقت نداشتند، کاملاً شبه انگیز و تأثیرگذار بود و امکان اعتماد مردم را به مدیران دولتی تقلیل و برای حضور در پای صندوق‌های رأی، مردد بودند.
بااین‌حال، مردم روشن‌بین و آگاه کشورمان با 18 میلیون رأی، آیت الله رئیسی را به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور انتخاب کردند. صداقت و رواداری ایشان با مردم و ارکان اصلی نظام و همچنین فهمشان بر قانون مداری  و آسیب‌های مترتب بر قانون گریزی، زمینه‌ای شد تا سه سال پرالتهاب و خستگی ناپذیر، خود را وقف مردم و گره گشایی از چالش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کنند. تقدیر بر این بود که شهید خدمت باشند و مصداق صداقت. سلامت کاری و مردم داری ایشان را در مراسمات باشکوه تشییع جنازه شهدای خدمت، هم در استان‌های مختلف و هم از منظر بین المللی دیدیم.
اکنون برای چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری، 6 نفر تأیید شدند. هر شش نفر تقریباً در ابعاد مختلف، هم وزن و در سطحی متوسط از توانمندی مدیریتی هستند. تا اینجای تبلیغات انتخاباتی شان، نکتۀ برجسته‌ای را در سخنان و گفتمان آنها ندیدیم که بخواهیم ملاک برتری فردی خاص بدانیم. اما، به نظر می‌رسد که دو نفر از این افراد، متفاوت از بقیه باشند. یکی آقای دکتر پزشکیان  که می‌تواند با بهره مندی از تجربه عملی و ذکاوتشان در تخصص علمی و همچنین، میزان مقبولیتشان در نگاه رهبری بویژه در تأیید صلاحیتشان، و دیگری آقای دکتر محمدباقر قالیباف با تجریه عملی و عینی کم نظیری که در دوران جنگ، فرماندهی نیروی انتظامی و مدیریت شهرداری تهران و همچنین ریاست مجلس شورای اسلامی دارند، به نسبت بقیه درخشان‌تر باشند.
متأسفانه، آقای دکتر پزشکیان، بی‌توجه به سرمایه‌های جوان اصلاح‌طلب و سایر جریان‌های سیاسی، در بغل امثال عباس آخوندی نشست و یقیناً مسیر روزهای سیاه 1392 تا 1400 را نشان دادند. اینکه آقای دکتر پزشکیان از یک طرف از واژه‌های «ایران برای ایرانیان» و «استفاده از سرمایه‌های علمی و نخبگان دانشگاهی» صحبت می‌کنند و از طرف دیگر امیدوار به تفکرات آزمون شدۀ امثال آخوندی و ظریف و قطعاً آقازاده و جهانگیری و ... باشد، تنها پارادوکس شعار و عمل را معنی می‌کند.  بی تردید، این نگرش یا از روی سادگی و حضور در میدانی غیرقابل باور را نمایش می‌دهد و یا حقیقتِ وجودی و تفکر سیاسی اش این است که در آن صورت باید مردم متوجه این فریب باشند.
مردم ما هنوز هم ردِ پای امثال جهانگیری که قرار بود ماشین اقتصادی را سرعت بدهد و آخوندی که افتخارش این بود مسکن مهر را ادامه نداده تا امروز علی‌رغم این‌همه گشایش در زیرساخت‌ها و برنامه‌های اجرایی دولت سیزدهم، همچنان تورم افزایشی و تصمیماتی که دولتشان باج دادند تا مردم در باتلاق بمانند، را می‌بینند. به‌راستی چرا آقای دکتر پزشکیان فکر کرده است که ملت ایران آوارِ اقتصادیِ اعضاء دولت شیخ حسن را فراموش کرده است؟ چرا نخواستند که اصلاحات را از مجموعۀ فساد آفرین و هنجارشکن، دورنگه دارد؟ چرا نتوانستند، دامن خود را از آلودگی‌های وزرای دولت دوازدهم پاک کند؟
این را در روز هشتم تیر، باید پاسخ بدهیم. صادق‌بودن و علمی بودن ضرورت مهم نمایندگی است، اما تفکر داشتن و نیک‌اندیشی از مهم‌ترین الزامات منتخب مردم برای ریاست‌جمهوری است. متأسفانه آقای دکتر پزشکیان نشان دادند  که نمی‌تواند خودش باشد و برای اثبات خود، هیچ تفکر و اراده‌ای خارج از  آراء و اندیشه‌های پیرمردان دولتِ همیشه در حال خوابِ شیخ حسن روحانی ندارد.
یا علی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
باز هم شر و دنگهات شروع شد بدبخت برجام تندروها نذاشتند درست اجرا بشه ..قالیباف فقط تو واردات سیسمونیه
Iran, Islamic Republic of
احسنت
سعادت آباد
Iran, Islamic Republic of
درود بر مرد نجیب و با غیرت
جانباز دلاور و خوشنام استان جناب دکتر محدث
ایران ما
Iran, Islamic Republic of
پزشکیان خودشه هم بکشه، بیش از هشت هزار رای نداره
الهی
Iran, Islamic Republic of
بیچاره تو استان خودش که 90هزار رای آورده
الهی
Iran, Islamic Republic of
واقعاً تو جامعه شناسی نمیدونی 80درصد طرفدار اصلاحات هستن
اگه در رای گیری شرکت نمی‌کنند چون فکر میکنند گروه حاکم اجازه کار نمیده مثل دوره روحانی و خاتمی
Iran, Islamic Republic of
عجب تحليل وارونه وغلطي
Iran, Islamic Republic of
محدث ت هم بکاری
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
هدفت زدن اصلاح طلب ها ‌شخص پزشکیان‌هست ولی کسی پشیزی بهای حرفات نمیده باسواد
رحمانی
Iran, Islamic Republic of
واقعا بی نظیر بود
عالی عالی عالی
دهدشت سیتی
Iran, Islamic Republic of
تحلیل جالبی است. کار اقای پزشکیان قابل توجیه نیست. هیچ کس از مدیران و وزرای دولت روحانی دل خوشی ندارد
Ireland
انصافا انشای خوبی بود اما بی مفهوم و بی محتوا.این چیه که کبنا منتشر میکنه؟؟
علی
Iran, Islamic Republic of
اگه تعداد این نوع تحلیل‌ها زیاد بشه و به گوش اون ۶۰درصدی که نمیخوان رای بدن برسه، اکثرشون میان پای صندوق و به پزشکیان رای خواهند داد
Iran, Islamic Republic of
خدا شفات بده
Romania
از کدام دانشگاه مدرک جامعه شناسی گرفتی؟ بدبخت جامعه ای که تو بخواهی اسیب شناسیش کنی. این عناوین کذب را هم از ایشان بردارید.
معقلی
Iran, Islamic Republic of
لطفاً بیشتر مطالعه کنید تا بتونید تحلیل بنویسید از این تحلیل‌های آب دوغ خیاری پرهیز کنید.
هارون
Iran, Islamic Republic of
خودت هم نمیدونی چه میگی هيچ کس نمی‌تونه دوران طلایی جهانگیری و روحانی رو تو چهار سال اول دوران ریاست جمهوری فراموش کنه اگه کارشکنی امثال شما و.... نبود الان ما تو ابرها قدم می زدیم
Iran, Islamic Republic of
هرکس گند میزنه میاد میگه نذاشتن. یه روز خاتمی یه روز احمدی نژاد و روحانی.. توجیه عملکرد ضعیف شون... چقد ساده ایی... چهار روز دیگه ایشون میاد میگه نذاشتن...
ایران در دو راهی

ایران در دو راهی

با وجودیکه بخش اعظم اصولگرایان در دوره ریاست جمهوری روحانی مخالف برجام بودند، رئیسی اصولگرا ...
در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

در بهشت زهرای تهران چه خبر است؟

اگرچه برخی مسئولان تاکید دارند که قیمت قبر‌ها به ویژه در تهران نجومی نیست، اما بازار‌های ...
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
1